Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 118

Ämne: Vilken motorolja är bäst för OG9-5 B2x5

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Länge Leve Oljetrådarna !!

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #82
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Länge Leve Oljetrådarna !!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Hur som helst. Dom använder Castrol Magnatec C3 5w-40. Från nu kommer jag göra bytet själv minst varje år eller 1000 mil.
    Jag har tidigare beställt GMs dexos2 5w-30 olja via öldepot24, och undrar nu om ni tycker jag ska fortsätta på Castrol eller lika väl kan byta nästa tillfälle? Jag har original Aero och kör mestadels ganska korta sträckor. Bägge är ju klassade GM LL-A-025, men GMs är ju tilltalande då den är galet billig
    Du vill sannolikt inte ha olja som lätt koksar vid övertemperaturer i en Aero, problemet är bara att ta rätt på vilka som är bra och dåliga. Det är dock helt klar att egenskaperna skiljer.

    Oljetestet i den här tråden är intressant: http://forum.saabturboclub.com/showt...jetest-(ryskt)

    Exakt hur man ska tolka resultaten vet jag inte, men oljor som ger en sotfilm på mätglaset skulle jag undvika. För min del har jag Helix Ultra 5W-40 i motorn (ej longlife, men har andra egenskaper jag är ute efter), som inte har sotfilm men däremot någorlunda rena kondenseringar på mätglaset i testet, vilket jag tror är rätt Ok.

    Det är också tydligt att välja att hålla sig till ett märke inte är någon garanti för likadana egenskaper.

    Detta sagt, om man tittar på Castrol C3 5W-30 i testet så skulle jag vara lite tveksam till C3 5W-40 utan mer information.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #84
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Skulle vara intressantare om testet gjordes vid typ 100/130/160 grader nu är jag ingen expert på något sätt när det kommer till oljor så jag bara höftade till när det kommer till temperaturerna.

    Men vad jag vet så om oljan håller 400 grader så har man andra problem än olja som koksar? inbillar jag mig iaf!

    Samt vad jag kan se av "testet" så kör jag vidare med GM Dexos2 oljan.
    9-3 SS 1,8t -04

  5. #85
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Jag hade kört på GMs dexos2 5w-30 oljan.
    Jag oxo
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #86
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Skulle vara intressantare om testet gjordes vid typ 100/130/160 grader nu är jag ingen expert på något sätt när det kommer till oljor så jag bara höftade till när det kommer till temperaturerna.

    Men vad jag vet så om oljan håller 400 grader så har man andra problem än olja som koksar? inbillar jag mig iaf!
    Som jag förstått det har man eldat under mätglaset, så det är inte frågan om att det händer något utan vad som händer. Och vad som händer är intressant eftersom det lokalt, de små mängder olja som dras upp i cylinderloppet eller olja som pressas ut vid turbons lager kan få destruktiva temperaturer, så ett godartat beteende måste vara att föredra för att minska sotproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #87
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Som jag förstått det har man eldat under mätglaset, så det är inte frågan om att det händer något utan vad som händer. Och vad som händer är intressant eftersom det lokalt, de små mängder olja som dras upp i cylinderloppet eller olja som pressas ut vid turbons lager kan få destruktiva temperaturer, så ett godartat beteende måste vara att föredra för att minska sotproblem.
    Som jag skrev jag är absolut ingen expert på oljor däremot är jag nyfiken & då vrider & vänder jag på saker & ting.. Kan inte argumentera emot dig men det låter vettigt det du skriver.

    När vi ändå är inne på temperaturer så hittade jag denna video som tar upp det motsatta dvs. hur kall olja beter sig. Hur korrekt den är har jag ingen aning om!
    9-3 SS 1,8t -04

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Beror inte oil sludge på att oljan motor körs korta sträckor= ej når rätt arbetstemperatur?

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Det är devis rätt.
    Det handlar om att oljan utsätts för omständigheter som gör att den förlorar sin förmåga att smörja, transportera bort föroreningar, kyla. I vissa fall pga för liten oljemängd , fel på vevhus ventilation, för korta körningar, dålig olje kvalité, för långa olje intervaller.
    Så genom att köra motorn varm har du minskat belastningen, välja bra olja och byta oftare se till att vevhus ventilation fungerar då har du gjort vad du kan för att slippa problemet med oil sludge
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #90
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Det är devis rätt.
    Det handlar om att oljan utsätts för omständigheter som gör att den förlorar sin förmåga att smörja, transportera bort föroreningar, kyla. I vissa fall pga för liten oljemängd , fel på vevhus ventilation, för korta körningar, dålig olje kvalité, för långa olje intervaller.
    Så genom att köra motorn varm har du minskat belastningen, välja bra olja och byta oftare se till att vevhus ventilation fungerar då har du gjort vad du kan för att slippa problemet med oil sludge
    Det här med vevhusventilationen, såg en annons engång på en ng9-3 att backventilen i vevhusventilationen var bytt, blev lite förvånad då jag inte trodde att det fanns något problem på ng9-3?
    9-3 SS 1,8t -04

  11. #91
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det grundläggande problemet med og9-3 var att vevhusventilationskonstruktionen inte fungerade, tillsammans med andra faktorer. Det problemet har man inte på ng9-3. Att sedan delar kan gå sönder, är en annan sak. Jag ser backventiler lite som en slitdetalj på längre sikt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #92
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det grundläggande problemet med og9-3 var att vevhusventilationskonstruktionen inte fungerade, tillsammans med andra faktorer.
    Jag skulle vilja uttrycka det som att den var känslig. Min bil gick runt 25k mil med original vevhusventilation, utan märkbara problem.

    Det stora problemet var att det lätt blev kritiskt om slangarna blev det minsta dåliga, och det blev de ofta när man använde den vanligaste oljan på Saabverkstäderna, dåtidens syntetiska Mobil 1 0W-30, slangarna blev ofta till fnöske.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #93
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det är kanske ett bättre uttryck. Den fungerade tillfredsställande om alla andra faktorer var bra, men det behövdes inte så mycket för att det skulle bli skit.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #94
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det grundläggande problemet med og9-3 var att vevhusventilationskonstruktionen inte fungerade, tillsammans med andra faktorer. Det problemet har man inte på ng9-3. Att sedan delar kan gå sönder, är en annan sak. Jag ser backventiler lite som en slitdetalj på längre sikt.
    För att verka lite dum men var sitter backventilen på ng9-3?
    9-3 SS 1,8t -04

  15. #95
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    För att verka lite dum men var sitter backventilen på ng9-3?
    IMG_20170313_114555_01.jpgmitt i bilden.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #96
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle vilja uttrycka det som att den var känslig. Min bil gick runt 25k mil med original vevhusventilation, utan märkbara problem.

    Det stora problemet var att det lätt blev kritiskt om slangarna blev det minsta dåliga, och det blev de ofta när man använde den vanligaste oljan på Saabverkstäderna, dåtidens syntetiska Mobil 1 0W-30, slangarna blev ofta till fnöske.
    Slangarna blev fnöske oavsett vilken olja man använde. Gummit som användes i Saabs originalslangar var riktigt kasst i början.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #97
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Du vill sannolikt inte ha olja som lätt koksar vid övertemperaturer i en Aero, problemet är bara att ta rätt på vilka som är bra och dåliga. Det är dock helt klar att egenskaperna skiljer.

    Oljetestet i den här tråden är intressant: http://forum.saabturboclub.com/showt...jetest-(ryskt)

    Exakt hur man ska tolka resultaten vet jag inte, men oljor som ger en sotfilm på mätglaset skulle jag undvika. För min del har jag Helix Ultra 5W-40 i motorn (ej longlife, men har andra egenskaper jag är ute efter), som inte har sotfilm men däremot någorlunda rena kondenseringar på mätglaset i testet, vilket jag tror är rätt Ok.

    Det är också tydligt att välja att hålla sig till ett märke inte är någon garanti för likadana egenskaper.

    Detta sagt, om man tittar på Castrol C3 5W-30 i testet så skulle jag vara lite tveksam till C3 5W-40 utan mer information.
    Tack. Klart intressant läsning (eller rättare sagt bildkollande)
    Castrol C3 ser ju inte jätterolig ut just där. Dock har jag rätt högt förtroende för min verkstad. Den har funnits länge och alltid varit för just SAAB, så han väljer nog ingen riskabel olja.
    Men med all info jag samlat på mig nu lär jag byta till GMs när jag byter nästa gång.
    När jag byter nästa gång så kommer det ju finnas ca 1,5l kvar utav Castrol oljan. Det gör väl inget att det blandas lite där? Eller tycker ni man ska göra 2 byten efter varandra?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Förresten, har motorolja bäst före datum?
    Var i källaren idag och rotade fram sommardäcken & stötte på min oöppnade dunk GM original olja. Den har på baksidan tryckt "20160325". Då jag beställde i slutet på mars förra året borde det vara tillverkningsdatum eller? För jag ska ju inte byta förrän om 1 år. Gillar bara att vara förberedd

    Min tidigare fråga kvarstår oxå. Är det verkligen nästan 1,5l olja som blir kvar när man byter?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #99
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Förresten, har motorolja bäst före datum?
    Var i källaren idag och rotade fram sommardäcken & stötte på min oöppnade dunk GM original olja. Den har på baksidan tryckt "20160325". Då jag beställde i slutet på mars förra året borde det vara tillverkningsdatum eller? För jag ska ju inte byta förrän om 1 år. Gillar bara att vara förberedd

    Min tidigare fråga kvarstår oxå. Är det verkligen nästan 1,5l olja som blir kvar när man byter?
    GM oljan går att använda utan problem.

    Angående kvarvarande olja så enligt speedpart så blir det runt 1,4L kvar vid byte. https://shop.speedparts.se/sv/sidor/data-9-5-98-10.html
    9-3 SS 1,8t -04

  20. #100
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 160
    Jag kör på denna och den funkar varje dag trots att den inte rekommenderas för vårt märke

    Blinkerolja_small.png

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. VIlken motorolja? 9-3 2.8t -08
    Av M@xe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 10:01
  2. Fråga om bäst föredatum på motorolja
    Av kamelkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 09:01
  3. Vilken motorolja?
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31
  4. Vilken motorolja ska jag ha?
    Av Bmw-Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 18:12
  5. Vilken motorolja?
    Av ANDREAS H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 09:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •