Länge Leve Oljetrådarna !!
Länge Leve Oljetrådarna !!
Du vill sannolikt inte ha olja som lätt koksar vid övertemperaturer i en Aero, problemet är bara att ta rätt på vilka som är bra och dåliga. Det är dock helt klar att egenskaperna skiljer.
Oljetestet i den här tråden är intressant: http://forum.saabturboclub.com/showt...jetest-(ryskt)
Exakt hur man ska tolka resultaten vet jag inte, men oljor som ger en sotfilm på mätglaset skulle jag undvika. För min del har jag Helix Ultra 5W-40 i motorn (ej longlife, men har andra egenskaper jag är ute efter), som inte har sotfilm men däremot någorlunda rena kondenseringar på mätglaset i testet, vilket jag tror är rätt Ok.
Det är också tydligt att välja att hålla sig till ett märke inte är någon garanti för likadana egenskaper.
Detta sagt, om man tittar på Castrol C3 5W-30 i testet så skulle jag vara lite tveksam till C3 5W-40 utan mer information.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Skulle vara intressantare om testet gjordes vid typ 100/130/160 grader nu är jag ingen expert på något sätt när det kommer till oljor så jag bara höftade till när det kommer till temperaturerna.
Men vad jag vet så om oljan håller 400 grader så har man andra problem än olja som koksar? inbillar jag mig iaf!
Samt vad jag kan se av "testet" så kör jag vidare med GM Dexos2 oljan.
9-3 SS 1,8t -04
Som jag förstått det har man eldat under mätglaset, så det är inte frågan om att det händer något utan vad som händer. Och vad som händer är intressant eftersom det lokalt, de små mängder olja som dras upp i cylinderloppet eller olja som pressas ut vid turbons lager kan få destruktiva temperaturer, så ett godartat beteende måste vara att föredra för att minska sotproblem.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Som jag skrev jag är absolut ingen expert på oljor däremot är jag nyfiken & då vrider & vänder jag på saker & ting.. Kan inte argumentera emot dig men det låter vettigt det du skriver.
När vi ändå är inne på temperaturer så hittade jag denna video som tar upp det motsatta dvs. hur kall olja beter sig. Hur korrekt den är har jag ingen aning om!
9-3 SS 1,8t -04
Beror inte oil sludge på att oljan motor körs korta sträckor= ej når rätt arbetstemperatur?
Det är devis rätt.
Det handlar om att oljan utsätts för omständigheter som gör att den förlorar sin förmåga att smörja, transportera bort föroreningar, kyla. I vissa fall pga för liten oljemängd , fel på vevhus ventilation, för korta körningar, dålig olje kvalité, för långa olje intervaller.
Så genom att köra motorn varm har du minskat belastningen, välja bra olja och byta oftare se till att vevhus ventilation fungerar då har du gjort vad du kan för att slippa problemet med oil sludge
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Det grundläggande problemet med og9-3 var att vevhusventilationskonstruktionen inte fungerade, tillsammans med andra faktorer. Det problemet har man inte på ng9-3. Att sedan delar kan gå sönder, är en annan sak. Jag ser backventiler lite som en slitdetalj på längre sikt.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jag skulle vilja uttrycka det som att den var känslig. Min bil gick runt 25k mil med original vevhusventilation, utan märkbara problem.
Det stora problemet var att det lätt blev kritiskt om slangarna blev det minsta dåliga, och det blev de ofta när man använde den vanligaste oljan på Saabverkstäderna, dåtidens syntetiska Mobil 1 0W-30, slangarna blev ofta till fnöske.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det är kanske ett bättre uttryck. Den fungerade tillfredsställande om alla andra faktorer var bra, men det behövdes inte så mycket för att det skulle bli skit.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
IMG_20170313_114555_01.jpgmitt i bilden.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Tack. Klart intressant läsning (eller rättare sagt bildkollande)
Castrol C3 ser ju inte jätterolig ut just där. Dock har jag rätt högt förtroende för min verkstad. Den har funnits länge och alltid varit för just SAAB, så han väljer nog ingen riskabel olja.
Men med all info jag samlat på mig nu lär jag byta till GMs när jag byter nästa gång.
När jag byter nästa gång så kommer det ju finnas ca 1,5l kvar utav Castrol oljan. Det gör väl inget att det blandas lite där? Eller tycker ni man ska göra 2 byten efter varandra?
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Förresten, har motorolja bäst före datum?
Var i källaren idag och rotade fram sommardäcken & stötte på min oöppnade dunk GM original olja. Den har på baksidan tryckt "20160325". Då jag beställde i slutet på mars förra året borde det vara tillverkningsdatum eller? För jag ska ju inte byta förrän om 1 år. Gillar bara att vara förberedd
Min tidigare fråga kvarstår oxå. Är det verkligen nästan 1,5l olja som blir kvar när man byter?
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
GM oljan går att använda utan problem.
Angående kvarvarande olja så enligt speedpart så blir det runt 1,4L kvar vid byte. https://shop.speedparts.se/sv/sidor/data-9-5-98-10.html
9-3 SS 1,8t -04
Jag kör på denna och den funkar varje dag trots att den inte rekommenderas för vårt märke
Blinkerolja_small.png
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |