Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: billjud i 9-3a 01a!

  1. #1

    billjud i 9-3a 01a!

    Har nyligen bytt mina 3,5or i instrumentbrädan utan svårigheter.
    Men nu när jag ska koppla in mina 6,5or i dörrarna så funkar det inte?!
    Kablar är ju fördragna men det funkar ändå inte? Jag fick svar av återförsäljaren att jag inte behöver ett slutsteg för att driva dem, men det behöver jag kanske?
    Snälla hjälp mig!!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: billjud i 9-3a 01a!

    Har du haft högtalare i dörrarna innan (AS3) så finns ett slutsteg.
    Har du inte haft högtalare i dörrarna innan (AS2) så behövs ett slutsteg för att driva dom och eventuellt en kabel för slutsteget till stereon.

    Finns säkert något billigt originalsteg att köpa om du tittar runt lite.

    Om du köper ett eftermarknadssteg så behövs lågnivåadpater till stereon också kan det vara bra att fundera på storleken på steget. Originalslusteget är ganska litet så man kan nog inte köpa första bästa och förvänta sig att man får plats med det på originalplatsen...

    Slutsteget sitter på högra sidan av instrumentpanelen i passagerarbrunnen.

    Mer information och bilder finns i den här tråden: viewtopic.php?f=6&t=299607
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: billjud i 9-3a 01a!

    okej tack! så då måste jag alltså få ut mer sladdar i dörren? en DIN kabel asså? det var det jag ville undvika.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: billjud i 9-3a 01a!

    Citat Ursprungligen postat av wicce
    okej tack! så då måste jag alltså få ut mer sladdar i dörren? en DIN kabel asså? det var det jag ville undvika.
    Nej, sladdar ut till dörren behövs inte om de är fördragna, vilket jag tyckte du sa att det fanns?

    Däremot är den andra änden på kablarna inte inkopplad någonstans om du inte redan har haft högtalare i dörrarna.

    Det är nämligen så att stereons inbyggda slutsteg driver bara högtalarna i instrumentbrädan samt högtalarna bak. Högtalarna i dörrarna drivs av ett externt slutsteg som sitter där jag nämnde förut. Så för att få högtalarna i dörrarna att låta så måste man koppla in de fördragna kablarna till ett sådant slutsteg. I dagsläget för dig så går kablarna till dörrarna bara från stället där slutsteget brukar sitta, men är alltså inte inkopplade i något slutsteg.

    DIN-Sladden jag pratar om sitter alltså mellan stereon och slutsteget som gör att slutsteget får lågnivåsignal från stereon. Den kabeln brukar nämligen inte vara fördragen men är å andra sidan lätt att fixa då slutsteget och stereon sitter väldigt nära varandra.

    Således, för att få högtalarna i dörren att låta behöver du:

    * Originalslutsteg
    * Originalkabel mellan stereon och slutsteget.

    ELLER

    * Eftermarknadsslutsteg som inte är större än att du får tillbaka skyddet över slutsteget.
    * Lågnivåadapter som gör om stereons DIN-kontakt till RCA-kontakter vilket så gott som alla eftermarknadssteg använder.
    * Samt kopplingsdon för att koppla in eftermarknadsslutsteget till bilens kablar till dörrarna. Om du tillverkar en adapter med kabelskor eller rent av klipper bort kontakten och sätter kablarna direkt till slutsteget.

    ELLER

    * Två delningsfilter som du sätter på stereons front-signal och enbart använder högtalarna i instrumentpanelen för att spela diskant och låter dörrhögtalarna spela bas/mellanregister.

    På det viset krävs inget extra slutsteg då du använder stereons inbyggda slutsteg för att driva alla högtalarna, men där du delar upp framkanalens diskantljud till de taniga högtalarna i panelen och framkanalens basljud till de kralligare högtalarna i dörrarna.

    Med den lösningen behöver du inte skaffa lika mycket saker och det blir antagligen billigast men däremot så måste du grejja lite mer med kablarna och dessutom så anser jag att det är en lite sämre om än billigare lösning då du ju ändå begränsar ljudbilden något om panelhögtalarna bara får spela diskant.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Nån som är duktig på billjud?
    Av wake i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 17:26
  2. Billjud
    Av Mindless™Drop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:06
  3. Billjud
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:01
  4. billjud länkar
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 16:16
  5. Råd om billjud ng900 AS2
    Av Lindfors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •