Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har jag dåligt batteri?

  1. #1

    Har jag dåligt batteri?

    Hej, jag är ny på forumet och inte helt hemma på bilar, så please, be gentle!

    Jag köpte en begagnad SAAB 9-3 SE 5D 2.0T från 2000 för en månad sen och har nu märkt att strålkastarljuset inte är konstant. Speciellt så märker jag att det ibland (kanske var 5e minut) snabbt minskar i styrka. Jag ser inte att det ökar i styrka igen, men eftersom minskningen återkommer så tror jag att ljusstyrkan ökar gradvis mellan minskningarna. Jag kan återskapa minskningen genom att försöka höja sidorutorna när de redan är uppe, och då går ljusstyrkan tillbaka igen så fort jag släpper knappen.

    Det känns som om batteriet inte har nog med kräm, men hon jag köpte bilen av hade köpt ett nytt batteri 2009 - borde det inte räcka längre än så? Kan jag gå tillbaka till verkstaden/affären där hon köpte batteriet och reklamera? Eller är det nåt helt annat?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Har jag dåligt batteri?

    Hej!

    Det kan mkt väl vara batteriet som inte är helt friskt, men att reklamera efter 3 år njaa det tror ja inte att det går ifall det inte är fler årig garanti.

    Sen kan det vara generatorn som sjunger på sista versen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Har jag dåligt batteri?

    Vilket märke har batteriet och vilken kapacitet har det? Vissa märken har dålig livslängd så det kan vara batteriet som börjar bli dåligt igen.

    Det är ju annars ganska ofrånkomligt att det blir ett litet strömfall när stora strömförbrukare går på. Det funkar ju så att t ex en lampa som matas med 14volt (när generatorn laddar för fullt) lyser starkare än en lampa som matas med 12 volt (när generatorn inte laddar utan enbart batteriet förser förbrukaren med ström).

    När en stor strömförbrukare går igång så kan det bli en "dipp" i strömförsörjningen som batteri/generatorn ger eftersom den stora strömförbrukaren "äter" så pass mycket el att generatorn/batteriet kanske inte orkar med att förse alla förbrukare med 14 volt längre utan det kanske sjunker till 12-13 volt eller också att det finns en viss seghet i systemet som gör att volten under en kort period sjunker för att sedan öka när generator/laddregulator/batteri inte hinner med att kompensera för den plötsligt ökade förbrukningen.

    En liten skillnad på strömförsörjningen kan märkas ganska tydligt på t ex fläktar, motorer etc går långsammare och lampor lyser svagare.

    Det här kan du också märka hemma när du använder någon stor strömförbrukare hemma. Kanske en borrmaskin, dammsugare t ex, att ljuset blinkar till precis när du drar igång maskinen. Det är i grund och botten precis samma problem som bilens lyse drabbas av - strömfall.

    Andra orsaker till "dippar" är som redan nämnts, halvknackigt batteri eller batteri med dålig kapacitet, sliten generator eller underdimensionerade kablar.

    Kylfläkten är ju en sådan strömförbrukare som mycket väl kan vara den saken som går var 5,e minut och gör att lyset blinkar. Att försöka höja sidorutorna när de redan är uppe ger ju ett stort motstånd som gör att motorn för elhissen drar väldigt mycket ström när du försöker hissa upp rutan fast den redan är uppe. Det tar en stund innan eventuella klämskydd osv går in så under någon sekund så kommer en elhissmotor att dra väldigt mycket ström.

    Andra saker som också drar mycket ström är eluppvärmd bakruta/backspeglar, ett gäng extraljus med halogenlampor osv. Detta kan man se om man någon gång har haft en volt eller amperemätare i någon bil så syns det ganska tydligt på mätaren att det blir skillnader beroende på vilka förbrukare man har igång.

    En tredje möjligt problem kan vara att ACC-kompressorn går tungt när den går in och därför gör att varvtalet på motorn "dippar" lite grann och innan motorstyret/tomgångsmotorn hunnit in och korrigerat varvtalet så kan dippen i varvtal också göra att det blir en dipp i laddningen eftersom generatorn drivs av motorn.

    Att HELT bygga bort strömfall när stora förbrukare går igång är i praktiken omöjligt, om inte annat ur ett ekonomiskt perspektiv. Det man kan göra är att se till att man har bästa möjliga förutsättningar för att minska effekterna av strömfallet.

    Att ge bilen de bästa förutsättningarna att minska effekterna av strömfallen kan till exempel vara att ha ett batteri av erkänt bra kvalitet och med hög kapacitet (Ah) En kondensator kan säkert helt avhjälpa effekterna av strömfall då den jämnar ut strömförsörjningen och klarar av plötsliga stora förbrukare bättre än vad ett batteri gör.
    Däremot kan en kondensator vara lite farlig vid elarbeten i bilen då man måste komma ihåg att koppla bort både kondensator + batteri eftersom kondensatorn fungerar som ett extra batteri kan man säga.

    Men som sagt, är det inget annat fel på bilen än att ljuset dippar lite på grund av strömfall när stora förbrukare går igång så skulle i alla fall inte jag lägga ner något krut på att fixa ett fel som man kanske inte kan avhjälpa. Blir problemet värre, att det är väldigt irriterande eller helt enkelt nästa gång du behöver byta batteri så kan du ju se till att få ett med så många Ah som möjligt som får plats i batterivaggan med polerna åt rätt håll och att du skaffar ett batteri som är erkänt bra. (det finns tester man kan titta efter på internet).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Har jag dåligt batteri?

    Eller också är det helt enkelt så att den ljusfix som fanns för att åtgärda problemet inte blivit installerad på din bil.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Har jag dåligt batteri?

    Citat Ursprungligen postat av Bergman740
    Hej, jag är ny på forumet och inte helt hemma på bilar, så please, be gentle!

    Jag köpte en begagnad SAAB 9-3 SE 5D 2.0T från 2000 för en månad sen och har nu märkt att strålkastarljuset inte är konstant. Speciellt så märker jag att det ibland (kanske var 5e minut) snabbt minskar i styrka. Jag ser inte att det ökar i styrka igen, men eftersom minskningen återkommer så tror jag att ljusstyrkan ökar gradvis mellan minskningarna. Jag kan återskapa minskningen genom att försöka höja sidorutorna när de redan är uppe, och då går ljusstyrkan tillbaka igen så fort jag släpper knappen.

    Det känns som om batteriet inte har nog med kräm, men hon jag köpte bilen av hade köpt ett nytt batteri 2009 - borde det inte räcka längre än så? Kan jag gå tillbaka till verkstaden/affären där hon köpte batteriet och reklamera? Eller är det nåt helt annat?
    Har du mätt ? Annars mät med voltmätare me bilen igång resp avstängd!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

Liknande ämnen

  1. Dåligt batteri eller tjuvström?
    Av Jimmy_72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 18:49
  2. Saab 9-5 Dåligt batteri eller generatorn?
    Av andyyy_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:02
  3. Dåligt batteri orsakar misständning? 9-3OG
    Av mattish85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 07:46
  4. Dåligt Batteri??
    Av Thomas1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 11:09
  5. Dåligt batteri?
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •