Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Parkeringssensor SAAB 9-5 2008

  1. #1

    Parkeringssensor SAAB 9-5 2008

    Halloj,

    Har nyss köpt bilen och glömde såklart att testa parkeringssensorerna före köpet.. Har nu upptäckt parkeringssensorerna inte fungerar som de ska. Första gången jag märkte det så stod jag 1mm ifrån en bakomvarande bil.
    Förra ägaren säger att de alltid har fungerat för honom..

    Vart börjar jag felsökningen egentligen? Har läst att kabelbrott i bakluckan är vanligt, men borde inte alla sensorer krångla då?

    Sedan har jag även märkt att backljuset inte börjar lysa förrän man rullar bakåt, ska det vara så? På alla andra bilar jag ägt så har det börjat lysa så fort man lagt i backen.

    Ett annat fel är att det ibland sprakar i höger bakhögtalare (den i dörren) men så fort jag startar motorn så försvinner det. Jordfel?

    Tacksam för alla svar!

  2. #2

    Re: Parkeringssensor SAAB 9-5 2008

    Gå till nån verkstad med Tech2. Så kan de kolla vad eller vilken som är fel.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Parkeringssensor SAAB 9-5 2008

    Eller gör som jag, låt frugan eller någon annan lägga i backen med tändningen på och ha örat nära sensorn. De skall klicka till lite, jag hade en som klickade knappt hörbart och den var alltså trasig.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  4. #4

    Re: Parkeringssensor SAAB 9-5 2008

    Var på verkstad förut och en kille kopplade in en Tech 2 och testade lite. Visade sig att växellådan hela tiden indikerar att den står i "Neutral" även fast att backen ligger i.

    Passade även på att testa lite grann själv nu på kvällen genom att ställa mig framför en annan bil och lägga i backen. Backljuset blinkar till snabbt när backen läggs i och om jag ruckar på växelspaken så kan jag hitta ett läge där det lyser lite längre.

    Jag tror att killen på verkstaden sa att det antagligen var "backljusgivaren" som var trasig men är inte säker.

    Vad tror ni?

    Det skulle gå på 600:- ungefär att byta den och jag fick en tid om 1 månad!

  5. #5

    Re: Parkeringssensor SAAB 9-5 2008

    Har nu upptäckt att parkeringssensorer och backljus fungerar när jag håller växelspaken i ett visst läge!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_W Visa inlägg
    Har nu upptäckt att parkeringssensorer och backljus fungerar när jag håller växelspaken i ett visst läge!
    Hej!

    Exakt samma fel på min, var det backljus kontakten i lådan som va fel för dig, eller vad var det?
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero parkeringssensor
    Av Magnusb84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 23:32
  2. Parkeringssensor fram, Saab 9-3 Griffin Aero Sc
    Av mojjan33 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 15:52
  3. Guide för att byta parkeringssensor saab 95 MY 02-05
    Av T7_KB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 20:10
  4. Någon som har parkeringssensor på SAAB 9000 ?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •