Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Jag besiktiga bilen idag och fick följande värden. CO 0.2 (0.3) CO2500 0.2 (0.2) HC 167 (100) Lambda 1.01 (0.97-1.03). Gränsvärden inom parentes. HC är alltså alldeles för högt och CO + CO2500 på gränsen. Vad ska jag göra åt detta? När han gasade upp till 2500-3000rpm så sjönk HC till ca 60-70.
    Det sitter 3" DP med 100cells kat, 630cc spridare, T5kammar. Nya stift, ny olja (Dexos 2) och filter för ca 180mil sedan.Körde även med ca 40% sprit i tanken.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 361

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Har aldrig testat själv med sprit i tanken men finns inlägg om att sprit sänker CO & CO2500 men skjuter upp värdet rejält på HC. Bara en tanke. Svårt att veta vad som stämmer på nätet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    303
    Medlem#
    9999

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Det skulle kunna vara katalysatorn som inte renar tillräckligt med dom värdena. Försök att mäta avgasvärden innan kat för att kunna göra en jämförelse.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    har haft liknande värde någon gång för några år sedan. Blockade vevhusventilationen,alltså släppte ut det och sen hade jag lite bensin, typ halva reserven, och hällde i thinner och då gick den igenom. Åkte sen direkt och tankade upp fullt. Ska ses som nödgrej. Katten är lite dålig i funktion. Du skulle haft en originalkat med V-bandsanslutningar att snabbt ha att byta med inför besiktning(ar). Hade du fått in lite vatten innan kat:en så hade den ökat rejält i temp och renat bättre. Lycka till i alla fall.

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Har du etanol program i bilen?

    Testa kör med full tank etanol.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Har du etanol program i bilen?

    Testa kör med full tank etanol.

    Mvh
    Jag kör med Biopower program. Jag får prova. Jag tänkte även trycktesta efter LMM och framåt. Hur gör jag detta på lättast sätt?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Jag har nu provtryckt från kungskobran och framåt. Jag hittade 3 jättesmå läckor vid insug, 2 av dem är tätade. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med nippeln på insuget. Kolla bild. Hur sitter denna fast?


    Sen känner jag att det kommer en hel del luft från uttaget för vevhusvent i ventilkåpa. Vad beror detta på? Kolvringar?

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Lite komp har försvunnit på 1 och 2:ans cyl. 1= Ca 10,5 2=ca 10,9 3=11,5 4=11,5. När man står torrgasar tex vid 2500varv så hör man att det puffar till ibland i avgassystemet.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Finns det något mer jag ska kolla? Katten är bara 1år gammal.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Jag har även lite problem med tomgången när man startar bilen. Ibland dör den. När jag motorbromsar så rycker det lite också.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Jag mailade www.bil-motor.se angående racekaten på min bil eftersom jag köpte DP där. Han tycker att katen ska nästan glöda för att kunna rena riktigt. Vad tycker ni om det?
    Blir ju lite svårt när man ska besiktiga bilen för man vill ju inte att turbo mm ska glöda när man stänger av motorn. Racekaten på min 9000 Aero -94 var det inga problem med.

    JOcke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    En rejskatt är riktigt känslig för småmissar i motorgången. Visst det skulle kanske kunna funka med att köra till rödglödande men det kanske bästa är att gå tillbaka till Originalprogram, spridare och köra på bensin.

    Jag har själv lite småproblems med 630 spridare och E85 med rejskatt på 9000. Originalprogram med lite modifiering för E85 och originalspridare så funkar det U/A på besiktningen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    En rejskatt är riktigt känslig för småmissar i motorgången. Visst det skulle kanske kunna funka med att köra till rödglödande men det kanske bästa är att gå tillbaka till Originalprogram, spridare och köra på bensin.

    Jag har själv lite småproblems med 630 spridare och E85 med rejskatt på 9000. Originalprogram med lite modifiering för E85 och originalspridare så funkar det U/A på besiktningen.

    J.K Nilsson
    Jag tänkte prova att gå tillbaka till orginalspridare och orginalprogram och se vad som händer. Spjällhuset är inte bra heller så detta måste bytas någon gång.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Så nu sitter det orginalspridare och orginalprogram i. Bara ett avgasprov som saknas.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 913

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Kan man på något sätt få värmen att stanna kvar lite mer i katen? Typ linda den med avgasbandage.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426

    Re: Högt HC och CO + CO2500 på gränsen, 95 Aero -04.

    Har byt lambda på kompisens Opel-04 och dom har katten direkt vid grenröret och katten är så stor ca d=20cm H=30cm,( org bil ca 100hp utan turbo) den var väl isolerad med dubbelmantel, så din tanke är helt okej. Jag skulle även börja linda från turbo och bakåt de är där som mest värme försvinner.

    PS jag kan inte din bil och inte heller Opel men plaserig av katten på hans bil såg jag i alla fall.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Höga hc + Co2500 halter
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 20:26
  2. Var går gränsen vid nybilsgaranti?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 22:41
  3. Gränsen för en B234R motor?
    Av Hekas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •