Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bromskivorna är rostiga längst ut

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Bromskivorna är rostiga längst ut

    Hej. Det är så att skivorna är rostiga längst ut ca 2cm har varit så sen jag köpte den, jag bromsar aldrig "!mesigt" utan trycker till ordentligt och har även varit ute och bromsat kraftigt lite olika ggr bara för att försöka slita ner detta, men det händer inte så mycke med rosten någon som har en ide om hur man kan göra på bästa sätt?

    Bromsarna tar inte dåligt!
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Ta isär och gör rent, ev. byt klossar.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    detta jag hade tänkt att slippa iaf att byta något efter som dom inte ens är slitna, men får väl plocka ner och smörja upp lite. och hoppas det blir bättre.
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    420

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Om rosten inte försvinner så är det väl för att klossarna inte når dit ut ?


    När jag gjort detta på bilar jag köpte för att besikta och sälja så brukar jag hålla en fot på gasen och en på bromsen och sen försöka hålla 50 km medans jag bromsar då blir dom snabbt nerslitna så dom funkar igen
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Om rosten inte försvinner så är det väl för att klossarna inte når dit ut ?


    När jag gjort detta på bilar jag köpte för att besikta och sälja så brukar jag hålla en fot på gasen och en på bromsen och sen försöka hålla 50 km medans jag bromsar då blir dom snabbt nerslitna så dom funkar igen
    Okej får ta och prova detta och de om det går ser förjävligt ut nu iaf , tack för svar
    Saab 9-5 2.0t -04

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Ofta är metallen "svullen" och lös under rostkanten.
    Prova att knacka med en hammare och se om det går att få bort det övre lösa skiktet så att du kan börja slita på fast metall igen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    777

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    rosten äter upp den rostiga delen av skivan fortare än den friska delen av belägget och skivan nöts. Det är bara att byta skivor och belägg. Om bromsarna ändå är ok, kör med stålborste i vinkelslip, lägg på lite rostätare och spreja den rostiga delen med högtemp alusprej från t.ex biltema, så stoppar du rosten ett tag så kanske beläggen hinner ikapp. Och så ser det ju lite trevligare ut.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Citat Ursprungligen postat av torake
    rosten äter upp den rostiga delen av skivan fortare än den friska delen av belägget och skivan nöts. Det är bara att byta skivor och belägg. Om bromsarna ändå är ok, kör med stålborste i vinkelslip, lägg på lite rostätare och spreja den rostiga delen med högtemp alusprej från t.ex biltema, så stoppar du rosten ett tag så kanske beläggen hinner ikapp. Och så ser det ju lite trevligare ut.
    Okej detta ska jag prova får prova att göra rent ordentligt, och hoppas man slipper byta för belägg och skivor är ju annars inget fel på förutom just detta,
    Saab 9-5 2.0t -04

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    för belägg och skivor är ju annars inget fel på förutom just detta,
    Du talar emot dig själv där! Det är fel på både belägg & skivor om du har en rostkant på 2cm! Skivorna kan du kanske rädda genom att slipa rent, men ett byte av belägg är nog bra att göra! Har du haft en rostkant där ett tag så är beläggen garanterat inslitna mot rosten & kommer inte ta längst ut även om skivan blir ren efter att du slipat bort den lösa rosten, eftersom inte beläggen kommer ta så rostar det snart igen! Finns ingen genväg... byt belägg & svarva alt byt skivor!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Bästa sättet att bromsa ut bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    för belägg och skivor är ju annars inget fel på förutom just detta,
    Du talar emot dig själv där! Det är fel på både belägg & skivor om du har en rostkant på 2cm! Skivorna kan du kanske rädda genom att slipa rent, men ett byte av belägg är nog bra att göra! Har du haft en rostkant där ett tag så är beläggen garanterat inslitna mot rosten & kommer inte ta längst ut även om skivan blir ren efter att du slipat bort den lösa rosten, eftersom inte beläggen kommer ta så rostar det snart igen! Finns ingen genväg... byt belägg & svarva alt byt skivor!

    Okej tack för ett bra och rakt svar! då ska jag kika på lite nya prylar.
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Dörrlist längst ned NG9-3
    Av KoolaVippen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 09:49
  2. Lealös koppling, tar längst ned
    Av Karlqvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 22:10
  3. Längst ner på kofongaren bak på en 9-5?
    Av brinolph i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 18:13
  4. Vem har kört längst med sin 9-5 BioPower
    Av mr_saab i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •