Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Vi är precis tillbaka från ca ett dygns nertid med forumet.

    Det som hände var det som inte skall kunna hända; vi fick en databaskorruption i några tabeller och mysql kunde inte spola tillbaka loggen av vad som hände utan tabellen var varaktigt skadad bortom räddning.

    Själva "felet" berodde troligen på ett lagringsproblem hos vår hostingtjänst, utom vår kontroll alltså. Data hade helt enkelt blivit korrupt på disken. Det är mycket som händer i STCS databas hela tiden och minsta "hicka" i diskaccessen och vi är illa ute. Vi använder InnoDB som lagringsmotor (mycket bättre än MyISAM) som innebär att data lagras effektivare och databasen blir snabbare, men den är också mycket mer känslig för hårdvarumässiga fel som man kan kalla detta.

    Anledningen till att det tog sån tid att komma tillbaka var att vi inte ville gå tillbaka till en backup då vi tappar massor av inlägg, PM och mycket annat om vi spolar tillbaka (vi tar inte backup _så_ ofta på grund av att lagring helt enkelt kostar pengar). Kvar var då optionen att försöka rädda vad som räddas kunde.
    Felet fanns först i 3 tabeller; de som innehåller PM, trådar (dock inte inläggen) och sökindexet.
    Sökindexet kunde jag kasta ut, det får vi göra om sen (tar ett bra tag!) men PM och trådinfo ansåg jag vara "omistligt" i vårt fall.

    Till slut lyckades jag få mysql att godkänna logfilen för PM-tabellen och den kunde reparera sig själv, men tråd-tabellen var ohjälpligt skadad.
    Genom att förbigå felkontroller kunde jag få ut den data som gick att få ut och sen återimportera den till databasen.

    Förhoppningsvis har ingen tråd gått förlorad, det var troligen bara i själva indexet för tabellen som skadan fanns. Såvitt jag kan se är allt tillbaka, men ni får gärna rapportera om ni hittar trådar som verkar vara "skadade", alltså med skräptext i sig, eller saknade inlägg, eller i värsta fall; saknade trådar.

    Så, STCS forum lever igen, men för stunden utan fungerande sökfunktion (fast den kanske inte sörjs av så många ändå )

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Re: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Gott att "vi" är tillbaka, misstänkte att ngt var i görningen när flera av oss fick felmeddelanden titt som tätt.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Bra jobbat!

  4. #4

    Re: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Kul att ni löste problemet! =D

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Synd på sökfunktionen, den var ju min bästa vän ( faktiskt på fullt allvar)
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Den kommer tillbaka Dock tar det typ 2 veckor att återskapa sökindex men jag skall starta det i veckan och hoppas att det inte tar för mycket kräm av forumet.

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Information om "kraschen" som vi precis är tillbaka från

    Tusen tack Patrik och Magnus för att ni fick igång forumet igen!

    Ni är strålande inom IT-gruppen!

    Med Vänliga Hälsningar
    Michael Törnros
    Redaktör TurboTrycket
    Saab Turbo Club of Sweden
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 08:31
  2. Böja tillbaka liten "skada" på fälgen?
    Av Hansi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 08:56
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •