Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Serviceintervall på en SAAB 9-3 1,8T -04

  1. #1

    Serviceintervall på en SAAB 9-3 1,8T -04

    Köpte för ca 1,5 år ca en SAAB 9-3 1,8T -04 (uttagen 2003-0 som hade gått ca 5100 mil. Den har nu gått 7300 mil.

    Den har haft bara en ägare innan, och den hade varit inne för service 3 gånger utöver den första leveransservice när bilen såldes.
    Det var ett äldre par som hade bilen, så services hade gjorts med ganska exakt 2 års mellanrum. -05 vid ca 1700 mil, -07 vid ca 3600 mil och -09 vid 5000 mil. Vid sista service står det i boken som anmärkning att just en "mellanservice" har gjorts.

    Nu är det nästan på dagen 2 år sedan den gjordes, och nu visar bilen att det är dags för service. Första gången i vår ägo.

    Jag har ringt runt lite till firmor för att höra priser, och de verkar inte ha riktigt koll på vilken service som ska göras. De frågar om det är mellanservice eller om det är större som ska göras.

    Jag började forska lite i ämnet och hittade info om hur det brukar funka. 2 års intervall eller 3000 mil och beroende på hur man kör osv. Någonstans läste jag om fasta servicertidpunkter vid 6000 mil och 12000 mil, men jag har förstått det som att det är olika beroende på bil och modell och årmodell.

    Så min fråga är nu: Vad gäller för en sådan SAAB som vi nu har? Vilka är dessa fasta miltalen när det är dags för stor service. Den som bilen säger till om nu verkar vara ganska exakt 2 år efter förra service. Är det då bara en ny vanlig mellanservice som gäller då? Vid vilket miltal kan vi väntas oss en stor service då?

    /Söder

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 973

    Re: Serviceintervall på en SAAB 9-3 1,8T -04

    Här ser du vad som ska göras vid varje service, du borde kunna se vilken det är du ska göra! http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=7

  3. #3

    Re: Re: Serviceintervall på en SAAB 9-3 1,8T -04

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Här ser du vad som ska göras vid varje service, du borde kunna se vilken det är du ska göra! http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=7
    Det gör jag väl inte? Jag är på 7300 mil nu, och 2 år sedan den fick mellanservice vid 5000 mil..

    Vad blir det för service nu då?

    Eller du menar att det är 6k och 12k som är stora "fasta" servicetillfällen för 9-3:an? Varför ingen påminnelse vid 6000 mil då?

    /Söder

  4. #4

    Re: Re: Serviceintervall på en SAAB 9-3 1,8T -04

    Citat Ursprungligen postat av soder82
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Här ser du vad som ska göras vid varje service, du borde kunna se vilken det är du ska göra! http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=7
    Det gör jag väl inte? Jag är på 7300 mil nu, och 2 år sedan den fick mellanservice vid 5000 mil..

    Vad blir det för service nu då?

    Eller du menar att det är 6k och 12k som är stora "fasta" servicetillfällen för 9-3:an? Varför ingen påminnelse vid 6000 mil då?

    /Söder
    Har du gjort mellanservice vid 5000 mil så skulle "jag" göra den servicen som är vid 6000 mil enligt listan i länken.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 973

    Re: Re: Serviceintervall på en SAAB 9-3 1,8T -04

    Citat Ursprungligen postat av soder82
    Det gör jag väl inte? Jag är på 7300 mil nu, och 2 år sedan den fick mellanservice vid 5000 mil..

    Vad blir det för service nu då?
    Ursäkta så mycket då! Vilken service du ska gör får du räkna ut själv!! Jag bara tipsade om att man på Maptun's sida kan se dom olika servicarna, men du borde ju se vilken som ska göras om du kollar vilka servicar som gjorts!

    Men ska jag säga nåt så håller jag med Hamilton ang vilken service som borde göras!

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 1.9 Tid 07, Serviceintervall
    Av halo001 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 21:23
  2. serviceintervall saab 9-5 aero-05?
    Av the_eagle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 15:51
  3. Serviceintervall kopplingsbyte SAAB 95?
    Av robber i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 13:07
  4. Saab 93 Biopower Överskrida Serviceintervall?
    Av Hubertus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:44
  5. Serviceintervall saab 9-3 aero
    Av diwwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •