Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Glapp drivaxel 9-5 06

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om vibrationerna är relaterat till slitage kanske en bakvagn från skroten inte är lösningen...

    Jag tror det handlar om ett resonansfenomen vilket också skulle förklara varför jag inte har problem med vinterdäcken och inte heller i andra hastigheter. Vad som dock är lite skumt är att vibrationerna är helt oberoende av last. 9-5ans bakvagn är ju lite skum och jag tror inte man har koll på vad som inträffar i alla lägen.

    Våran bil köpt vi med 15" vinterdäck på och då kände man ingenting. Inget klonk mellan växlingarna gick hur bra som helst. Då hade den gått 5200mil, men sen kom sommardäcken på och då började det. Har även testat att balansera däcken på olika maskiner för att se om det gav skillnad och det gjorde det ju inte. 9-5 är kanske grymt känsliga för vilka däck man kör med ingen aning.

    mvh greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Hej

    Jag har kollat upp glappet i mina drivaxlar och det var som en del här har sag helt normalt. Efter det så åkte jag och gjorde en fyrhjulsinställning och balanserade om hjulen. Hjulinställningen var inte helt perfekt enligt killen som gjorde detta och det verkar som att dom som balaserade hjulen förra gången inte riktigt visste vad dom gjorde. Det var ganska nyligen som både hjulinställningen och balanseringen gjordes så jag tänkte att vibrationerna omöjligt kan bero på något utav detta men det finns tydligen en hel del klåpare som inte vet vad dom håller på med. Nu är i alla fall min bil helt vibrationsfri i alla hastigheter. Helt underbart.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Glapp drivaxel 9-5 06

    Citat Ursprungligen postat av Jonas 75
    Det var ganska nyligen som både hjulinställningen och balanseringen gjordes så jag tänkte att vibrationerna omöjligt kan bero på något utav detta men det finns tydligen en hel del klåpare som inte vet vad dom håller på med.
    Det är fullt möjligt att balansera ett något ovalt hjul...
    Fredrik J

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har märkt av samma glapp i min 9-5a. Märker en markant skillnad mellan vinterdäcken på 195-65-R15 kontra sommardäckens 225-45-R17. Med sommardäcken så vill kopplingen rätt ofta klonka vid frikoppling eller vid uppsläpp. Detta fenomen händer nästan aldrig med vinterdäcken.

    Märker även av vibrationer runt 110-130kr/h när det är minst 2 passagerare i bilen och vibrationerna är kraftiga.

    När jag parkerar och lägger i en växel och bilen står i lite backe så rullar först bilen en bit som den ska göra så tills drivningen bromsar upp bilen men sen kan det gå några sekunder och då verkar bilen släppa greppet och rulla ytterligare en bit.

    Skulle vara kul om man kunde få bilens drivning lika tight som ett par spandex..

Liknande ämnen

  1. Glapp i drivaxel
    Av Roper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:52
  2. Glapp Drivaxel + Klonk ljud
    Av Pontaaa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 18:51
  3. Glapp i drivaxel OG9-3
    Av Eman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 10:57
  4. HJÄÄÄLP!!!! glapp i drivaxel!!
    Av johan123 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •