Hej!
Jag har som rubriken lyder ett glapp i höger drivaxel. Jag har lokaliserat glappet längst in mot motorn. Någon som kan hjälpa mig med vad som kan ha gått sönder?
Bilen är en 9-5 06 aut.
Mvh
Jonas
Hej!
Jag har som rubriken lyder ett glapp i höger drivaxel. Jag har lokaliserat glappet längst in mot motorn. Någon som kan hjälpa mig med vad som kan ha gått sönder?
Bilen är en 9-5 06 aut.
Mvh
Jonas
Är det tripoiden som glappar i medbringaren eller är det medbringaren som glappar i lådan?
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Hej
Jag tror att det är medbringaren. Jag är inte så hemma på detta så jag är lite osäker. Men jag känner glappet längst in mot motorn.
Jonas
Hur stort är glappet. Min är inte heller stum. Medans og9-5 fanns på linan på Saab var jag och ryckte i ett par där med. Ingen var helt stum.
Har du ett symtom?
Fredrik J
Hej
Glappet är inte så stort men jag fick för mig att det ska vara helt stumt. Jag vet inte om det har med saken att göra men bilen vibrerar ganska bra mellan 110-130 km/h.
Jag har samma vibrationer och det var anledningen till att jag ryckte i drivaxlar.
Fredrik J
Va trevligt....
Hur mycket kan det glappa för att det ska anses vara normalt? Jag blir galen på dessa vibrationer. Har gjort allt känns det som. Nya fälgar, Bytt alla bussningar både fram och bak, nya bromsskivor fram, bytt spindelleder och krängningshämmarstag. Fyrhjulsinställning och balansering av hjulen.
Vad kan det vara mer? Några förslag?
Jonas
Har också dessa underbara vibrationer, drygt är det. Kommer nån med nån patent lösning vore det super. Har även klonk mellan växlingarna. Verkar ganska vanligt på 9-5 från 06 och uppåt. Har också stort sett gjort allt som Jonas gjort Mvh Greger
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Saab 9-5 2,0T SC BioPower
Är ni säkra på att vibrationerna kommer framifrån? Slitna A-bussningar samt slitna stötdämpare bak kan nog göra sitt också , är ju en klen bakvagn på 9-5.
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Mina vibrationer försvinner helt med 15" vinterdäck. Så har det varit de senaste 15000 milen...
Fredrik J
Tillbaka till drivaxlarna. Är det någon som kan svara på om det ska vara helt stumt eller om det är ett visst glapp. I så fall hur mycket glapp anses vara normalt?
Ett visst glapp är det i medbringarna , svårt att säga hur mycket utan att känna på det men tror inte det är där dina vibrationsproblem ligger, skulle det vara drivaxlarna brukar det känns mest vid acceleration då dom blir belastade .
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Drivaxlarna känns inte heller i mitt fall som boven i dramat. Jag har som sagt haft vibrationerna i över 15000 mil och ett glapp förorsakat av slitage hade förmodligen blivit värre och värre med tiden. Men jag håller med dig, när man rycker i den inre knuten känns det spontant inte rätt.
Fredrik J
Ursprungligen postat av Turbo_Danne
bytt allt detta. kör med bilsteindämmare + hrfjädrar och powerflexbussningar.
mvh greger
Saab 9-5 2,0T SC BioPower
Samma problem här. Har bytt det mesta i fram och bakvagn vid det här laget.
Vibrationerna kommer och går, beroende på typ av vägbana, lutning, slitage, kurvor. Ibland vibrerar det inget, ibland vibrerar det utav helvete. Vissa vägsträckor är värre än andra. Finns ingen röd tråd i det hela tyvärr.
Jag skiter i det nu och låter bilen vibrera tills jag införskaffar en Mercedes som nästa bil.
Ids ändå inte lägga ner en förmögenhet på en 10 år gammal bil. Det jag tycker är att bilen uppenbarligen lider av en bristfällig konstruktion eftersom detta verkar vara slitagebetingat. Om marginalerna är så små att man efter 15k mil får leva med en vibrerande bil såvida man inte byter ut hela chassit i princip så anser jag konstruktionen vara skit. När man bytt ut bussningar och dämpare runt om, samt drivknutar och drivaxlar för tusentals kronor som vissa här på forumet gjort, men ändå inte får bukt på problemet.
Vibrationerna uppstod någonstans efter ca 15-16000 mil i mitt fall.
-16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
-09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.
Var inne och besiktigade bilen igår helt utan anmärkningar. Om en drivknut skulle vara dålig så förmodar jag att dom hade anmärkt på det. Eller? Jag ska i alla fall göra en ny hjulinställning och balansera om hjulen på fredag så får vi se om det blir bättre.
Man kan ju alltid hoppas
Provat andra däck ?
Ja dessa vibrationer är ju något lömskt, vad är det som orsakar dom?
Är det någon som har bytt hjullager runt om men fortf har vibrationer?
Har funderat lite ifall om det kan vara kassa hjullager som gör att hela bilen börjar vibrera "känns mest i sätet"
Även ja har bytt det mesta i chassi väg utan något vidare resultat, trodde ja vart av med dom efter ja böt spindelleder fram men det kom tillbaka efter ett tiotal mil.
Har nog ett kasst hjullager bak som ja funderar på att byta men ett lager får man ju ge strax under 2000:- för vilket är DYRT. Har hittat en komplett bakvagn på skroten som rullat 3000mil för 3700:- funderar på att köpa den
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Om vibrationerna är relaterat till slitage kanske en bakvagn från skroten inte är lösningen...
Jag tror det handlar om ett resonansfenomen vilket också skulle förklara varför jag inte har problem med vinterdäcken och inte heller i andra hastigheter. Vad som dock är lite skumt är att vibrationerna är helt oberoende av last. 9-5ans bakvagn är ju lite skum och jag tror inte man har koll på vad som inträffar i alla lägen.
Fredrik J
Ursprungligen postat av _oxygene_
hjullager har man ju funderat på men som sagt dom är dyra. och jag känner då inget glapp på något av min hjul men man vet ju aldrig dom kanske är boven. drygt är det ivf.
mvh greger
Saab 9-5 2,0T SC BioPower