Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Installerade elektrisk antenn = slutsteget dog + brus

  1. #1

    Installerade elektrisk antenn = slutsteget dog + brus

    Hej!

    Jag har installerat en elektrisk takantenn på min saab. Den är av modellen "hajfena" och jag har kopplat den till en 12volt källa samt slipat rejält plåtrent där jag jordade den men ändå ska det bli problem.
    Jag kopplade in takantennen till elkabeln som går till orginalantennen "motor" som hissar upp orginalantennens spröt när man vrider runt nyckeln. Kontrollerade med multimeter och den matar på med stabila 12 volt, de borde väl inte skapa problemet?

    Det första jag upptäckte var att slutetsteget var dött och inga säkringar på steget eller bilen säkringsbox är trasiga. Är det en ren slump eller kan inkopplingen av takantenn ha påverkat slutsteget? Blev det någonting konstigt när man jordar 2 elektriska prylar i bilen? Slutsteget är jordat under sätet av proffs och takantennen är jordad i taket, kan de orsaka problem eller?

    Mina 6*9or drivs av huvudenheten och därför funkar dem nu när steget inte funkar. Det är därför jag kan höra att det brusar svagt när jag lyssnar på radio nu. Det är ordentligt jordat, ja har slipat som en dåre i 2 omgångar. Vad kan det annars vara som gör att det brusar när jag lyssnar på radio?
    Kan det ge störningar av att takantennen antennsladd och el-sladd ligger emot varandra?

    Hoppas nåon kan hjälpa mig

    mvh// Jocke
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2

    Re: Installerade elektrisk antenn = slutsteget dog + brus

    Det är samma remote-signal som hissar upp antennen som startar slutsteget. Om du kopplade bort remote-signalen till slutsteget blir det tyst.

    Kan en liten hajfena ge annat än brus på FM-bandet?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Installerade elektrisk antenn = slutsteget dog + brus

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Kan en liten hajfena ge annat än brus på FM-bandet?
    Dom bästa modellerna klarar mottagning i stockholm och närförorter, utanför dom är det bara brus. Jag har säkert testat 5-6 olika modeller.

    //Fabbe

Liknande ämnen

  1. Problem: aux brus
    Av Linus90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:58
  2. brus i ljudet.
    Av race_maniac i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 19:55
  3. Brus från framruran?
    Av haan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •