Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Glödande turbo och grenrör

  1. #1

    Glödande turbo och grenrör

    Hejsan!

    Har en Saab 9000 2,3t -92. Enligt förra ägaren skulle det vara steg 3, det sitter 3" avgas system från turbon med kat och 2 ljuddämpare. Orginal t25 turbo.Boxen skulle vara chippad utav speedparts sa han. Öppet luftfilter.

    Har nyligen bytt turbo till en bättre begangnad och börja köra bilen (köpte bilen med trasig turbo).

    Jag märkte efter en repa på c.a 5km idag ganska hård körning att turbon och grenröret vart ordentligt rött. Tycker nästan att bilen går lite sämre efter ett tag när man kört, i början utav åkt turen gick den jätte bra men sedan när man tryckt på några gånger så känns det nästan som den blir lite slöare.

    Någon som har en idé utav va de kan vara? Sprucken IC? eller ska de bli så varmt? men den borde inte gå sämre tycker jag.

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 533
    Medlem#
    8163

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Låter snarare som om katalysatorn eller någon ljuddämpare tättnat, annars borde det inte bli så varmt...
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Om den går sämre efter man tryckt på ett par gånger tätt efter varandra kan ju tyda på att intercoolern är alldeles för klen.
    Men är ju iofs inte så jätte varmt ute nuförtiden men ändå.

    Och angående att det blir rött, det blev ordentligt rött i min gamla ng900 och den tror jag inte det var stopp i systemet iaf.
    Hade nytt jt 3" utan kat och 1 dämpare och både turbon och grenröret blev ordentligt rött med steg 3 chip.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Min B235R lös som en lampa under huven efter några fullgasrepor.Och den var det inget fel på som sagt! Dock kanske IC:n är undermålig. Om turbons avgassida är 800g så kan nog luften bli riktigt varm!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Min B235R lös som en lampa under huven efter några fullgasrepor.Och den var det inget fel på som sagt! Dock kanske IC:n är undermålig. Om turbons avgassida är 800g så kan nog luften bli riktigt varm!
    Luften blir inte varm av turbons avgas sida. Det skulle den inte hinna med att bli då luften passerar så snabbt. Vanligt missförstånd.

    Luften blir varm av komprissionen, (se formel i vanlig fysikbok eller googla) så förstår du att kompirmerad luft är varmare. Därför använder vi ic.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 242

    Re: Glödande turbo och grenrör

    En T25 med ett steg 3 pressas ganska hårt, dvs den jobbar långt utanför optimalt område där verkningsgraden är låg vilket i sin tur skapar mycket värme.
    Värmen i sin tur är betydligt mer än vad IC´n i 9000 klarar att kyla bort så det är helt naturligt att den tappar orken när den pressas.

    Kan ju såklart vara nått som är trasigt också men jag tycker det låter som ett helt normalt beteende.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Min B235R lös som en lampa under huven efter några fullgasrepor.Och den var det inget fel på som sagt! Dock kanske IC:n är undermålig. Om turbons avgassida är 800g så kan nog luften bli riktigt varm!
    Luften blir inte varm av turbons avgas sida. Det skulle den inte hinna med att bli då luften passerar så snabbt. Vanligt missförstånd.

    Luften blir varm av komprissionen, (se formel i vanlig fysikbok eller googla) så förstår du att kompirmerad luft är varmare. Därför använder vi ic.

    MVH
    Fredrik

    Självklart är det så, kanske en aning korkat och vilseledande inlägg av mig. Tänkte dock på bart luftfiltret är placerat, om den suger in varm luft, för det bör bli ordentligt varmt i motorrummet med en glödande avgassida. Sak samma så kanske vederbörandes IC är undermålig i relation till vilket program han kör med. Framför allt under sommarhalvåret då knappt orginal räcker för att köra på BF95 på en orginal Aero.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #8

    Re: Glödande turbo och grenrör

    OK så de är nog inge farligt att åka då men att rekomendera är en ny större IC då! Och kanske en större turbo (aero turbo kanske?). Om jag skulle byta till en aero turbo måste bilen mappas om då? Jag antar de...

    Tack för alla svar!

  9. #9

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Luftfiltret är placerat där orginal burken skall sitta alltså framför vänster framhjul!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Ja om du byter till en större turbo bör du defenitivt byta programvara för att få ut maximalt av turbon. Om du köper en aero turbo eller någon 25/28 hybrid eller någon annan är upp till dig. (Aero turbo aggregat är inte så lätta att hitta)

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 458

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Min B235R lös som en lampa under huven efter några fullgasrepor.Och den var det inget fel på som sagt! Dock kanske IC:n är undermålig. Om turbons avgassida är 800g så kan nog luften bli riktigt varm!
    Kan flika in med att en B235R original kommer utan problem upp över 1000 grader avgastemp efter en drös fullgasrepor... Så ja, varmt blir det...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 242

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Citat Ursprungligen postat av tigertuffing
    OK så de är nog inge farligt att åka då men att rekomendera är en ny större IC då! Och kanske en större turbo (aero turbo kanske?). Om jag skulle byta till en aero turbo måste bilen mappas om då? Jag antar de...

    Tack för alla svar!
    Definitivt större IC.
    Aeroturbon kräver annan programvara men det kommer innebära att även den turbon plågas rejält så det blir lika varmt ändå
    Med Aeroturbon får du högre effekt så helt värdelöst är inte bytet.

    Om du ändå byter programvara är mitt råd att samtidigt gå upp ett snäpp i spridarstorlek
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 386
    Medlem#
    6935

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Vore intressant att få lite värden på insugstemp.
    Du har inte tillgång till någon OBDII adapter eller liknande och kan läsa ut lite?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14

    Re: Glödande turbo och grenrör

    Nej tyvärr har inte tillgång till OBDII i dagsläget ivarjefall. Ska se om jag kan luska fram de så jag kan se lite värden.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918

    Re: Glödande turbo och grenrör

    En fågel viskade i mitt öra att bilen även hade lite dåliga slangar som gjorde att den överladdade
    Kan nog bidra till att det glöder lite om turbon får ladda ordentligt mycket.

Liknande ämnen

  1. glödande turbo
    Av r06ban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 18:02
  2. Glödande grenrör, turbo och DP + Rycker när den är varm
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 16:18
  3. glödande turbo
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 17:48
  4. Glödande Turbo och grenrör efter några repor.
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 08:11
  5. Glödande grenrör T8
    Av Carl 1918 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •