Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibland.

  1. #1

    Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibland.

    Hej!
    Köpte ju denna bilen för ett litet tag sedan, hämtade den i lördags och har kört lite med den nu, det enda jag reagerar på är följande, när den är varm och har stått lite, tex om man varit inne i affären, så får man köra på starten rätt länge, verkar bara va när den har stått ett litet tag, för om man stänger av och startar direkt efter vartannat så uppstår det inte... någon som tror sig veta vad det kan va? Startar väldigt fint och lätt när den är kall, just bara detta när den är varm och har stått fem-tio minuter.. Mvh B

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Svårstartad varm 9-3 BP.
    Det känner man igen. Mina började med att bli svårstartade varma, sen blev de generellt svårstartade. Slutade med byte av spridare. Risken för detta problem verkar vara större i Stockholm - speciellt om man hade oturen att tanka Statoils sk*t etanol med diesel i.

    För mig slutade det med byte av spridare och spridarbrygga.

    Har du inte gjort det börja med att tanka blyfri 98-oktan och kör en eller två tankar. Är det fortfarande lika illa är det antagligen byte av spridare som gäller.

    Givetvis kan det vara någonting annat.. bränslepump etc. men jag går på occams razor..
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  3. #3

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Hej!
    Jag tankade den full med 95 direkt, har aldrig tänkt att köra den på etanol, har ju hört för mycket skit om det. Får ju verkligen hoppas att det hjälper, ska tanka 98 i fortsättningen då. Men blev dina värre trots att du tankade bensin, eller du använde etanol? Jag tänker att det borde väl bara bli bättre nu när jag tankar bensin? Vad kostade ett sånt ingrepp med brygga och spridare? Mvh B

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Det finns två (vanliga) problem med spridarna. Antingen att de blir igensatta eller så läcker spridarna. I mitt fall läckte spridarna. Jag tror att mina spridare blev skadade av Statoil och deras dieselnedsmutsade E85. Verkar vara mest bilar i Stockholmsområdet som drabbats vad jag hört, så om din bil kommer från Stockholm kan den ha drabbats av Statoils E85.

    Nuförtiden tankar jag på E85 på OKQ8 och varvar för säkerhets skull med 98 bensin vart 6-7 tank. Inga problem har uppstått, bilarna är pigga och startar lätt. Bensinbolagen säger att de har tagit bort de ämnen som gjorde ämnen som satt igen spridarna och det verkar stämma. Tankningen med 98 bör rensa spridarna, men jag tror inte det hjälper om de läcker.

    Mina blev bättre(!) när jag tankade E85, men för att bli ännu sämre nästa gång på bensin.

    Bytet gick på garantin. Arbetet gick fort så den största kostnaden är nog för reservdelarna, räkna med c:a 1000 kronor / spridare.
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  5. #5

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Hej!!
    Vill börja med att tack så hemskt mycket för hjälpen, tipsen jag fick här hjälpte verkligen mig!!!

    Detta problemet jag hade blev bara värre och värre, bilen blev svårstartad även när den var kall. Jag ringde bilhandlaren och sa att jag ville ha spridarna och spridarbryggan bytt, var där i veckan och dom bytte hela insprutningshistorian, och nu räcker det med att titta på nyckeln så startar den. Kommer aldrig att använda etanol i bilen!! Mvh B

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Hej!

    Kul att det löste sig.

    Jag tankar E85 och har inte haft några problem sedan bytet. Nu är det c:a 1 år sen och för mig har inga problem dykt upp.

    Vågar du testa E85 någon gång gör det. Motorn vaknar verkligen ur sin slummer med E85. Personligen funderar jag på Steg 1 trim då slipper man E85 men behåller hästarna..
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Kör man 4 tankar E85 och sedan 1 tank BF 95 så har man inte några problem sedan , klart du ska köra på etanol , bilen är ju byggd för det.

    Jag jobbar dagligen med FlexiFuel bilar , dock inte Saab och problemen uppstår ju eftersom vissa kör endast på E85.

    Sen var det ju problem med bränslet för något år sedan men det ska vara löst nu.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Köping
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Citat Ursprungligen postat av baskowilma
    Hej!!
    Vill börja med att tack så hemskt mycket för hjälpen, tipsen jag fick här hjälpte verkligen mig!!!

    Detta problemet jag hade blev bara värre och värre, bilen blev svårstartad även när den var kall. Jag ringde bilhandlaren och sa att jag ville ha spridarna och spridarbryggan bytt, var där i veckan och dom bytte hela insprutningshistorian, och nu räcker det med att titta på nyckeln så startar den. Kommer aldrig att använda etanol i bilen!! Mvh B
    Etanol=inget problem än så länge, min bil har gått 9500mil, var 10:e tank på bensin
    Annars har jag bara märkt att vissa mackar har fulsprit i sina tankar.
    Saab 9-3 SC-08 1,8t

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Fulsprit??? Ahh, du menar sprit som inte är drickbar! Det trodde jag att alla mackar hade...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Har haft 3 Biopower o tycker att det här med att köra var femte tank bensin är att överdriva. När den börjar bli lite seg att få igång räcker det ett lägga på ett par liter bensin i så tom tank som möjligt o göra några starter. Sen på med etanolen igen.
    Behöver göra så 2 ggr/ år.
    Har alltid kört etanolen men nu är det ju dessutom ekonomisk vinst att göra så. Så på med etanol o njut av motorkaraktären.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Har haft 3 Biopower o tycker att det här med att köra var femte tank bensin är att överdriva. När den börjar bli lite seg att få igång räcker det ett lägga på ett par liter bensin i så tom tank som möjligt o göra några starter. Sen på med etanolen igen.
    Behöver göra så 2 ggr/ år.
    Har alltid kört etanolen men nu är det ju dessutom ekonomisk vinst att göra så. Så på med etanol o njut av motorkaraktären.

    Det är absolut inte överdrivet , när spridarna är för igenkleggade så hjälper inte någon bensin i världen för att göra rent dom , då är det byte som gäller , jag säger att du har haft tur.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Det är absolut inte överdrivet , när spridarna är för igenkleggade så hjälper inte någon bensin i världen för att göra rent dom , då är det byte som gäller , jag säger att du har haft tur.
    Finns ett samband mellan läckande spridare som nämns ovan och etanolanvändning eller är det en annan historia?
    Att de kleggar igen märker jag (tror jag) iom att den blir svårstartad kall... Å då som sagt, räcker det med några få starter på bensin så startar den lätt i alla lägen igen. Finns det nytta att alltså köra en större volym bensin trots att felsymtomet avhjälps nästan direkt?
    Får överväga köra var 10:e tank bensin - vill ju inte bli stående - tur vet jag att den inte håller i sig


    Till trådskaparen som först hade svårt med varmstarter - har för mig det kom en SW-uppgradering för att förbättra varmstart / start vid anv av motorvärmare. Hade du ngn SW-uppgradering på kvittot efter att de bytt spridare?
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk 08...svårstartad ibla

    Vad kostar det att byta spridarbryggan? Fick ett steg3 monterat i min 9-3 och där ingick nya spridare, så dom kan jag utesluta. Lider alltså även jag av extremt svårtstartad bil. samt att när motorn är kall så går bilen urdåligt. Hoppar och hostar sig fram.
    Vad mer kan man byta förutom spridare och spridarbrygga?
    Have you ever seen horses pushing?!!

Liknande ämnen

  1. Saab 95 2.0t biopower automatlåda - svårstartad
    Av matildad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 23:25
  2. saab 9-3 Combi biopower 08
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 15:16
  3. Saab 9-3 Combi Biopower 1.8T 175hk..
    Av baskowilma i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 14:37
  4. Saab 9-5 SE Combi 2.0T -99 Check engine lampan lyser ibland
    Av Calo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •