Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken sorts automat i vilken modell av NG900/OG9-3?

  1. #1

    Vilken sorts automat i vilken modell av NG900/OG9-3?

    Hej!

    Har en 900NG (-95) som tröttnat i automaten, tänkte skaffa mig en 9-3 eller sen 900, kravet är automat. Nånstans på nätet läste jag om "Senstronic" eller vad det hette och att det skulle vara en mekanisk robotväxlad låda. Stämmer det?
    Jag föredrar "old school" automater med momentomvandlare och en massa planeter. Det är illa nog att dom styrs av en sån där magisk låda som räknar elektroner.
    Hur länge fanns old school automat och i vilka modeller av 900NG/9-3OG? Dvs ska jag undvika nån modell/årsmodell?

    Hurdant håller old school automaterna? Min började trassla vid 18 000 mil och vid drygt 19 000 dog maskinisten i automaten/slutväxeln helt (diffen driver inte ordentligt ut på vänster sida).

    Med 2,0 sugpuffra och automat så svimmar ju bilen helt om man hänger på släp bakom, fungerar det bättre med släp och automat om man har stressfläkt på puffran?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Senstronic finns inget som heter!

    Däremot Sensonic som är en manuell låda med datorstyrd koppling. Fanns på ng900. Sedan har vi Sentronic som är dom nyare automtlådorna till exvis ng9-3 där man även har manuell växling med paddlar på ratten. Dock är det fortfarande en "old-school" automat med planetväxlar o.s.v.

    Någon robotväxlad låda (liknande DSG eller så) har aldrig funnits i SAAB:s sortiment, vad jag vet. Tyvärr, för jag gillar konceptet skarpt!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Tack för svar!

    Det innebär alltså att alla med automat är old school-automater i grund och botten? Det låter bra, precis som jag vill ha det.

    Vet man nåt om livsläng på automaterna? Dvs håller dom 19k mil eller var det bara jag som hade otur med min 900NG -95 där automaten tackade för sig?
    Det började med att den ibland (främst med kall olja i lådan) gick in i "limp home-mode" när den skulle växla upp dom första gångerna. Efter omstart så fungerade det bättre.
    Sen blev detta värre och värre med tiden och på slutet var det kontinuerlig "limp home-mode" vissa dagar.
    Sen gav som sagt diffen upp.

    Vet man om lådans livslängd påverkas mycket av motoreffekten eller är körstilen viktigare?


    Och jag tycker inte alls om robotväxlade lådor men dom kanske har blivit bättre med tiden. Min första erfarenhet av sånt var en Trafic, det kändes inget vidare. Min andra erfarenhet var en Volvo timmerbil (660) med deras variant av robotväxel och det fungerade i och för sig lite bättre.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Jag hade tidigare en 9000-94 med automatlåda. Jag köpte den vid 19000 mil, trimmade med steg3/steg4 och körde ytterligare 10000 mil utan några problem alls. Automaten funkade fint hela tiden, även när bilen såldes.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Ok, om det är samma automat som i 900/9-3 så törs man ju tydligen fortsätta i "automatligan".
    Tack för info!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Vad jag förstår så är det samma 4-växlade låda ända fram till 9-3 2002 och 9-5 2001. Maximalt vridmoment utsattes den av SAAB i 9-5 AERO 2001 där automatversionen var strypt till 330Nm (i från 350Nm som den manuella hade). Om lådorna under tiden förbättras nåt vet jag inte, men vore intressant att veta...

    Nån som vet?

  7. #7

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    För min del gäller att jag har fått svar på mina frågor (för stunden) men fortsätt gärna diskutera!

    Stort tack för hjälpen!



    För övrigt gäller att jag igår köpte mig en hygglig 9-3 -00, tyvärr med manuell låda men priset var rätt. Den får duga över vintern.
    Är sugen på en 9-3 med påställd 2,3 och automat men det är ett bygge som möjligen får bli i framtiden.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Är sugen på en 9-3 med påställd 2,3 och automat men det är ett bygge som möjligen får bli i framtiden.
    För mig är det aningen motsägelsefullt. En 2,3:a ger framför allt mer vrid och en automat tål mindre vrid. En väl preppad 2,0:a kan leverera rejält med pulver. Nog för att det ska kännas i en 9-3-kaross...

  9. #9
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Vilken sorts automat i vilken modell av 900/9-3?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av Robban_C
    Är sugen på en 9-3 med påställd 2,3 och automat men det är ett bygge som möjligen får bli i framtiden.
    För mig är det aningen motsägelsefullt. En 2,3:a ger framför allt mer vrid och en automat tål mindre vrid. En väl preppad 2,0:a kan leverera rejält med pulver. Nog för att det ska kännas i en 9-3-kaross...
    Det är ganska skönt och ha lite pulver när man har automatlåda, sen tvista dom lärda om hur mycket lådorna tål.

    Men som SAAB90 sa så är det överkurs med 2.3 med den 4-stegade lådan..

    Jag är då grymt nöjd med vad min Gråa levererat hittills..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

Liknande ämnen

  1. Vilken sorts plast är handtagen gjorda av?
    Av jockessaab i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 17:17
  2. Vilken sorts färg på bromsok?
    Av TurboAnde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 00:02
  3. vilken sorts saab ? ?
    Av smart_core i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 04:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •