Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Så här fort tar man en Saab med programvara och en sändare! Verkligen skrämmande att se.

    http://www.youtube.com/watch?v=bAALVx3t ... re=related
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  2. #2

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Ja det var ju ingen vidare det där
    Men fan vad irriterad jag blev när han la laptopen på huven....

  3. #3
    Guest

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Är det bara jag, eller vrider han runt "tändlåset" på 9-3:an med fingret?

    I äldre saabar måste dom iaf dyrka tändlåset för att kunna vrida runt det, men det känns som en klen tröst.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Båda 9-5orna var inte larmade men låsta, dioden vid vindrutan blinkar snabbt 2 gånger när bilen inte är larmad. Såg lite för enkelt ut för att vara sant.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Fejk. Tre killar, tre saabar - det är deras egna bilar. Och vrida tändningslåset med fingret går om den riktiga nyckeln ligger bredvid. "Sändarenheten" är någon typ av gammal 3g-router, tycker jag känner igen den.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    ser ju bara fejk ut, varför skulle en ev sånn dosa vara kopplad med vanlig tp nätverkskabel...
    Och 9-3an, stänger den inte av sig om man tar bort nyckeln?
    Den måste väl befinna sig precis vid tändningslåset?

    För inte kan man väl starta bilen och kasta ut nycklen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Fejk som sagt, varför annars skulle Rebecca Black spelas när dom startade 93 SC'n?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Helt omöjligt är det inte.

    I 9-3an är väl "vridblockeringen" på startnyckeln elektriskt kopplat. Dessutom är rattlåset också elektriskt kopplat. Lyckas man få elektroniken att tro att det sitter en nyckel där är det antagligen bara att vrida runt med fingret och köra iväg.

    All överföring mellan nyckel och bil är dessutom trådlös så det handlar i så fall bara om att knäcka protokollet för överföringen samt koderna. Och sånt har ju gjorts tidigare.

    Att höljet är en gammal från en gammal router behöver inte betyda så mycket. Många av dessa routers kan köra linux. Ny mjukvara och en ny sändarenhet i lådan. Om nu lådan dessutom kör linux så gissar jag att de kör någon form av terminalgränssnitt mot den och då är en ethernet-kabel det man använder.

    Det enda som inte känns "uppenbart" är hur de har löst strömförsörjningen till lådan. Laptopen har ju knappast stöd för PoE?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Man _kan_ ju göra som de visar, men _om_ det där är sant så har de "sniffat" nycklarna innan.
    Så vitt jag kan förstå så är det inte riktigt sådär enkelt, om nu SAAB har använt det vanligaste systemet för RKE, vilket jag nog tror de gjort. Det är ju en rullande kod med kryptering och det är inte så lätt att prova sig fram med alla möjligheterna på en 64-bits-nyckel.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Sen kan det också väldigt lätt fejkas.

    T.ex så tycker jag att det är lite festligt att den vita 9-3an som de kör iväg med i princip har full motortemp när den startas trots att det ser ut att var ganska kallt ut. (Kolla temp-mätaren vid 6:05; http://www.youtube.com/watch?v=bAALVx3t ... age#t=364s).

    Vid kall väderlek brukar motorn tappa i temperatur rätt snabbt.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Det i sig kan ju visa att de precis lyckats sniffa signalen mellan fjärren och bilen och att ägaren nyss lämnat bilen.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Det är ju ganska lätt att fejka mycket ev de gör om de gör "inbrott" i bilar de själva ändå har tillgång till.

    Fast å andra sidan såg jag en dokumentär för några månader sedan om brottslighet i Europa. Bland annat följdes ett gäng med professionella biltjuvar och de behövde ofta inte många sekunder på sig att ta sig in och starta moderna och i en del fall ganska dyra bilar. Hade en liten ODBII enhet med sig som tog bort startspärren, bara att välja i en meny vad det handlade om för bil och sedan stoppa i nåt som passade i låset och vrida om...

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Varför de rev runt i 9-5orna va ju säkert för att hitta en extranyckel, så man kan vrida runt låset..

    Tyvärr tror jag detta är sanning.

    EDIT; Visst åker de samma bil i klippet de lagt ut om majbrasor?
    EDIT 2; Att de är just Luleå de handlar om verkar stämma också, lyssnar på 105.6.. RIX FM Luleå
    EDIT 3; https://www.flashback.org/t1558202p12 , kolla post 134
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Om man utgår från att det är sant så är det antagligen så att de utnyttjar fjärr signalen hela tiden. I allafall på og9-3 och 9-5 kan man ju starta bilen med en oprogrammerad nyckel om man har en godkänd fjärr och trycker på upplåsningsknappen med tändningen på. Om datorn och den lilla dosan lyckas sända rätt upplåsnings signal så borde man kunna starta bilen utan rätt nyckel. Om det fungerar på ett liknande sätt på ng9-3 så förstår jag att man kan starta den med fingret.

    I värsta fall innebär ju det här i så fall att moderna bilar rent av är lättare att komma in i och stjäla en äldre bilar efter som man kan komma in i och ta dem utan någon som helst åverkan.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Eftersom de här killarna troligen inte är IT-gurus (med tanke på att deras andra sysselsättning är att tutta på majbrasor ) så gjorde jag en "utökad" googling för att se om jag kunde hitta något som verkade liknande, som de kunde ha använt, och det hittade jag inte.
    Om det inte är så att SAAB gjorde något eget, okrypterat, värdelöst kodsystem så är det inte så lätt att bara åka runt och låsa upp bilar.
    Man måste ha sniffat fjärrkontrollen först, annars har man inget att gå på och det kommer ta låååång tid att få rätt kod, och även om man har sniffat kan det ta tid innan man hittar rätt.
    Dessutom är det bara till fjärrlåset, inte till startspärren.
    Tänk på att på og9-3/og9-5 är det ju en form av RFID där det sitter ett chip i nyckeln och en mottagare vid nyckelhålet, med en räckvidd på någon centimeter. Dessutom är det typ RFID så mottagaren skickar en signal som aktiverar chippet i nyckeln som sen svarar på tilltal.
    Fjärrkontrollen till dörrar/baklucka har _ingenting_ med startspärren att göra!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Detta är garanterat fake. Just att de har lagt in Rebecca Black är the give-away. Ganska lätt att kolla med RIX-FM om den spelades just då.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    När jag såg videon tänkte jag två antingen:

    *Bluff i någon form som så mycket annat på YouTube. Finns några saker som pekar på bluff. Bland annat att bilen som startas är varm. Kanske någon av killarna har märkt att han kan starta pappas bil med fingret (förutsatt att nyckeln finns i närheten) och sedan byggt vidare på detta. Alla verkar hata Saab nu så varför inte göra en sådan video och rida på strömmen. De kan ju både "skrämma" pappa och få ett gott skratt på alla andra Saab ägares bekostnad.

    *Någon med mycket tid och kunskaper har hittat en svaghet(er) i protokollet / bugg i programvaran. Tex. genom att skicka felaktiga packet till bilens dator och överfyller en buffer och sedan bygger vidare på det. Mao man går helt enkelt runt problemet med x-antal nycklar. Sedan har "tomtarna" i Audin kommit över utrustningen på något sätt. Liten chans dock.
    Är det en svaghet sitter vi Saab ägare lite på pottan. För sannolikheten att det kommer komma några mer uppdateringar av programvaran är försvinnande liten. Blir till att köpa tredjepartslarm.
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Kan ju inte vara nån "läskigt snabb" sak då det ju tar en sjujävla tid att forska fram o plocka ihop utrustning för sådana eventuella möjligheter. Eller som i detta fall löjligheter.

    Lägg ner o sprid inte detta budskap vidare, tycker jag.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Sure. Har man knäckt koden till startspärren till Saab är man naturligtvis också kapabel att knäcka koden till de flesta andra bilar. Nästa logiska steg är ju att spela in en youtube-film...
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Läskigt snabb stöld av Saab 9-3/9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nästa logiska steg är ju att spela in en youtube-film...



    Vem är Rebecka Black och varför skulle hennes musik tyda på att det är fejk?

Liknande ämnen

  1. Läskigt elfel, Saab 9000 cse -96
    Av ZonaX i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 13:00
  2. MEN FÖR H*LVETE(stöld)
    Av Evil-Bosse i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 20:13
  3. Varning för stöld av Saab i Motalaområdet.
    Av tornros i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •