Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Magnetventil och drivstegs fråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Magnetventil och drivstegs fråga

    Hej

    Min nyligen köpta 9-3 2.0t (154hk) 99 är steg 1 trimmad av förra ägaren, när jag för nån dag sen mätte laddtrycket ser jag att det aldrig går över GLT (ca 0.4 bar).
    Efter att ha läst en del här, kontrollerade jag igår MV:n:

    Spänning fram till MV:n.
    2.9 Ohm mellan stiften (2-1 och 2-3).
    Blåser i W och luft kommer från C, här ville jag skifta brickan med 9V batteri men det går inte. Det blir en gnista mellan 2 -> 1 eller 3 som om det skulle vara kortis.
    Ok tänkte jag då är drivstegen i styrboxen sönder (APC säkring hel), så jag resistans mätte mellan stift 1 och jord samt stift 3 och jordpunkt i motorrummet (MV:ns kontakt) ingen utslag.
    Så drivstegen är hela?
    Med bilen igång mätte jag spänningen mellan 2->1 och 2->3 det ligger på ca 6V här? Det är väl konstigt och innebär ju att stift 1 och 3 är jordade, eller?

    Jag har rengjort MV:n men kan ändå inte skifta brickan, så nu har jag kopplat bort APC säkringen i väntan på tips och råd från er.
    OG9-3 Steg1 (1999)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    663
    Medlem#
    7641

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Hej, ja det verkar som att både MV och drivsteg är hela.
    Styrspänningarna ut från drivsteget måste du mäta med oscilloskop (är fyrkantspänningar)
    för att avgöra om drivsteget fungerar korrekt.
    Finns en hel del andra orsaker till att den bara ger GLT.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Hej

    Men varför kan jag inte få MV brickan att skifta då? Att mätningen visar 3Ohm betyder väl bara att spolen är hel, själva brickan kanske har fastnat.

    Provade också att koppla bort W slangen, då laddar den fint, betyder inte detta att det då kan antigen vara boxen eller MV:n?

    Skulle bli så glad om det "bara" var MV:n!!
    OG9-3 Steg1 (1999)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    663
    Medlem#
    7641

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Hej, om den laddar på när W-slangen är borta så kan du nog utgå från att felet ligger i MV.i MV och det är som du tror, brickan låser sig i ett läge.
    Att få den att skifta läge kan ibland vara svårt om den fastnat mekaniskt, Dragspolarna har inget större moment.
    Är det en original MV för jag har dålig erfarenhet av en del andra.
    Om brickan inte är allt för sliten/skev skulle du kunna prova att spruta in W40 in den och låta stå en stund och sedan tömma och trycka lätt med tryckluft.
    Kanske kan den sedan fungera ett tag till, men felet kommer nog tillbaka, så en ny MV får du räkna med.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Tack CosmicBlue

    Det funkade inte med WD40 och elektro-clean, så jag har köpt en beg MV från en kille här på forumet och ska testa.

    APC säkringen är ju på 7.5 A, borde man inte köra med en klenare, 3 eller 5 A säkring för att skydda drivstegen om MV:n skulle paja (bara en tanke)?

    Återkommer efter test av MV:n!
    OG9-3 Steg1 (1999)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    663
    Medlem#
    7641

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Det hjälper inte att montera en säkring med lägre amper för att skydda drivsteget men däremot skulle man möjligen kunna montera ett motstånd i serie med MV för att på detta sätt begränsa strömmen, det kräver då även vissa justeringar i styrboxen

    Bättre är i så fall att byta ut MOS FET till andra som tål en kortslutningsström på 80 A, går nog att hitta hos ELFA.

    Säkringar i sig håller resistansen 0 ohm oavsett styrkan och i det här fallet ligger den i serie med MV på 3 ohm och MOS FET på 0,15 ohm (när den leder), blir det kortslutning i någon MV spole innebär det att 12V kopplas via FET 0,15 ohm till jord viket innebär en strömrusning på 80 A. FET som sitter monterade tål c: 14 -18 A.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Hmm, men vid "strömrusning på 80 A" skulle det ju innebära att säkrigen som blir belastad med denna ström går, eller hur menar du?
    OG9-3 Steg1 (1999)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    663
    Medlem#
    7641

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Säkringen har en viss tröghet innan den löser ut medan spolarna i MV brinner av nästan omedelbart.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Tjena
    Bara en update!

    Fick hem den begagnade magnetventilen, den håller inte tätt så bilen laddar som bäst 0.7 nu.
    Ska köpa en helt ny idag och testa.

    T.ex. när C -> W är öppet kan man alltså blåsa i R, inte lika lätt som det går i C eller W, men det går.

    Så ska det väl inte vara?
    OG9-3 Steg1 (1999)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Magnetventil och drivstegs fråga

    Mer update!

    Det blir samma laddtryck med den nya (helt ny) också, runt 0.7 som bäst!
    Jag kanske inte nämnde att bilen är aut, om det nu har så mycket med trycket att göra.
    Jag börjar fundera på vad det är för steg 1 program i boxen.

    Det är ju ganska stor skillnad mellan att köra med den gamla icke fungerade MV:n och en som fungerar men jag trodde att jag skulle ligga runt 1.0

    Det som också är relevant är mätmetoden, jag använder obd2 och får värdena via MAP sensorn.

    Alla förslag är välkomna!
    OG9-3 Steg1 (1999)

Liknande ämnen

  1. Fråga om magnetventil T5
    Av Martini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 23:14
  2. magnetventil fråga
    Av wbugs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 19:26
  3. Magnetventil fråga?
    Av wallace i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •