Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Blårök, ingen turbo.

  1. #1

    Blårök, ingen turbo.

    Hej,
    Vet att forumet heter Saab TURBO club, men jag vet ju också hur skillade människor som sitter här inne så jag tror nog att detta ska gå bra.
    Jag har en 9000 2.3 -95 utan turbo som jag precis köpte.
    Jag körde en bra runda inna jag köpte bilen och testade även att gasa den lite utan några bekymmer.
    Jag körde hem bilen, gick hur bra som helst och ställde den sedan.
    Nu några dagar senare ska flickvännen köra bilen, startar den och det kommer direkt ett tjockt rökmoln makom bilen i stil med när turbon gått. (Har en 9-5 också)
    Finns det något annat det skulle kunna vara förutom topplockspackningen?
    Tar gärna emot alla tips.

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7502

    Re: Blårök, ingen turbo.

    Visst kan läckande ventiltätningar ge rökmoln vid uppstart om motorn stått stilla ett tag? Om det är dem som läcker tror jag röken avtar ganska snabbt, gjorde den det eller ni stängde ni kanske av bilen direkt?

  3. #3

    Re: Blårök, ingen turbo.

    Jag har tittat närmare på det nu och det är bara när motorn är kall som den ryker.
    Det var inte heller så kraftigt som jag först trodde, visst ryker den mer än vad som är normalt, men inte som när turbon gått. Röken är inte lika tjock.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 542
    Medlem#
    4156

    Re: Blårök, ingen turbo.

    Vilken färg har röken?

    Det är ju inte så våldsamt varmt ute om nätterna nu så man kan ju lura sig lite på den vanliga avgasröken som ofta blir när vid kallstart och kall väderlek?

    Annars så kan det ju vara t ex ventiltätningar eller kanske toppackning men läcker det så pass så tror jag du borde märka det på andra sätt också.

    Är det bara ventiltätningar tror jag inte det är direkt skadligt. Du får fundera på om du tycker det är värt att böka med det. Har sett att det finns special-oljor för att minska rök. Antar att oljan är gjord för att förbrännas utan så mycket rök. Du kanske kan testa en sån nästa oljebyte om inte problemet blir värre. (Tror bland annat Biltema har en sån olja) och helt enkelt hålla koll på oljenivån? Ful-lösning så klart, men är det inget värre fel så..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    679

    Re: Blårök, ingen turbo.

    När min og900 2.1i började ryka var det lambdasonden som var trasig.

    Iofs var inte röken speciellt blå, utan mer grå. Kan kanske vara värt att kolla?

  6. #6

    Re: Blårök, ingen turbo.

    Tack för tipsen, jag ska kolla lite på det och se vart felet kan ligga.
    Köpte bilen relativt billigt och ska bara ha den för att ta mig från punkt A till punkt B så det är inte jättekänsligt för mig.
    Tycker dock att han har lite småryck för sig ibland.
    Besiktningen börjar närma sig så vi får se vad avgasvärdena säger.

Liknande ämnen

  1. 9-5 blårök vid kallstart. Turbo byte?
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 23:23
  2. Blårök.... Hur mycket mer orkar min Turbo ??
    Av Dawnbringer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 19:44
  3. blårök + kamkedja + turbo 9-5 Aero
    Av Jeppe9KTurboS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 10:46
  4. Saab 9-5 2,3l turbo-01 som ryker blårök
    Av Volvo Tomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 15:49
  5. Lite panik...bytt turbo...blårök!
    Av PaleRider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •