Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Olja i luftflödesmätaren

  1. #1

    Olja i luftflödesmätaren

    Hej.

    Tog lös delarna mellan luftfiltret och turbon idag (på min 9000 turbo -88 ) och upptäkte att det fanns en del olja där.

    Så jag tänkte höra mig för om man kan rengöra luftflödesmätaren på något sätt, eller kan man kanske skada den på nått sätt?.

    sen tog jag även bort röret som går mellan intercoolern och insuget. där fanns det också endel olja, är det vanligt?
    Antar ju att det inte ska finnas nån olja där, och ni kanske har nått tips på var det kan komma ifrån.

    /mvh Andreas
    Saab 9000 CD Turbo -88

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Vet inte hur det ser ut på din bil. Men jag rengjorde min Lmm på 93an genom att spruta bromsrengöring på den. Verkar funka fint..
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Hej Andreas och välkommen till forumet.

    Din bil har som lagen kräver sluten vevhusventilation.
    Luften som måste ventileras ut ur motorn återleds ned till slangen mellan luftfilter turbo då det är ett sug där när turbon laddar.
    Luften innehåller en viss mängd olja och någon extern oljefälla (som tex 9-5 har) finns inte.
    Således hamnar denna olja i slangen mellan filter turbo och LMM, i turbon, i IC:n och dess slangar o rör och med tiden blir det en hel del.

    Den seriöse, rengör delarna inklusive IC:n och för att motverka problemet kan man som många andra, montera en oljefälla från 9-5 eller om man vill vara lite annorlunda bygga en egen :

    Utterligare förbättringar kan göras genom att byta till en ventilkåpa nyare än 92 då den har bättre oljefälla.



  4. #4
    Ok.

    Jo läste något om att man kunde montera en oljefälla från en 9-5a, men hur gör man med vatten kanalerna som går genom slangen där man ska motera den?

    /mvh Andreas
    Saab 9000 CD Turbo -88

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sprutar olja ur påfyllniningsröret, olja i expansionskärlet OG9-5 B235R
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:23
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •