Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 87

Ämne: Svårt och hitta mitsub 19T ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    130
    Medlem#
    8451

    Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Hejsan,är det bara jag som har problem att hitta ett nytt mitsu 19T (ev beg) Hört mig för hos flera firmor även trimfirmor,(nu menar jag orginal inga sk kina snurror),enligt maptun så har mitsub slutat och tillverkat 6:ans avgashus, Nordic söker i usa åt mig, men det verkar kört. Speedpart med flera kör ju med sk kina snurror,och enligt många stora trimleverantörer kan det bli problem när det ska trimmas o passa ihop, tidiga turbo ras m,m. Ni som kör med sk kina snurror har ni haft problem? eller är det ett dåligt rykte bara. vill ju inte att snurran ska ge upp efter några månader. Jag pyntar hellre 3-4 tusen mer o vet att det blir orginal. Hur har ni andra med 19T gjort här på forumet?


    Mvh Tony.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 284

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Har samma funderingar själv.
    Verkar inte lätt att hitta till nått vettigt pris.

    Finns en firma på blocket som säljer nya 19T 7# men priset 9500:- är lite avskräckande.

    De 19T jag har hittat har varit bearbetade på något sätt och det känns inte heller helt ok.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Har samma funderingar själv.
    Verkar inte lätt att hitta till nått vettigt pris.

    Finns en firma på blocket som säljer nya 19T 7# men priset 9500:- är lite avskräckande.

    De 19T jag har hittat har varit bearbetade på något sätt och det känns inte heller helt ok.
    Hur ska du få till en turbo som skall vara bolt on utan att bearbeta den?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av tune
    Hejsan,är det bara jag som har problem att hitta ett nytt mitsu 19T (ev beg) Hört mig för hos flera firmor även trimfirmor,(nu menar jag orginal inga sk kina snurror),enligt maptun så har mitsub slutat och tillverkat 6:ans avgashus, Nordic söker i usa åt mig, men det verkar kört. Speedpart med flera kör ju med sk kina snurror,och enligt många stora trimleverantörer kan det bli problem när det ska trimmas o passa ihop, tidiga turbo ras m,m. Ni som kör med sk kina snurror har ni haft problem? eller är det ett dåligt rykte bara. vill ju inte att snurran ska ge upp efter några månader. Jag pyntar hellre 3-4 tusen mer o vet att det blir orginal. Hur har ni andra med 19T gjort här på forumet?
    Mvh Tony.
    Vad har du hört allt detta!?
    Vilken bil handlar det om?
    På NG9-3 om det sitter MHI turbo så är det 6:ans avgashus o L turbin,avgashuset avgör inte kompressordel /turbinhjul, alla turbon är bearbetade så tex en HL o 19 hjul ska passa..vad är det som är konstigt med det!? Att Speedparts o alla dom större aktörerna säljer Kina turbon har jag svårt att se..
    mvh

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 284

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Hur ska du få till en turbo som skall vara bolt on utan att bearbeta den?
    Kör og900

    Det jag närmast tänkte på var aggregat som är "flowpreppade", "uppsvarvade", garagerenoverade" eller bearbetade på annat sätt. Ett sånt aggregat vill jag inte ha.
    Enbart avgashuset är ju ett mindre problem men även det lär bli svårare med åren.

    Att pirataggregaten har dåligt rykte kanske inte är så konstigt med tanke på de effekter som vissa trimfirmor tar ut. Mitsusnurrorna är ju erkänt stryktåliga och används ju därefter och pressas långt utanför spec.
    Piratsnurrorna är knappast lika stryktåliga... Man får antagligen vara glad om de klarar det som de äkta aggregaten är specade för.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Har samma funderingar själv.
    Verkar inte lätt att hitta till nått vettigt pris.

    Finns en firma på blocket som säljer nya 19T 7# men priset 9500:- är lite avskräckande.

    De 19T jag har hittat har varit bearbetade på något sätt och det känns inte heller helt ok.
    Jag fick ge en bra bit över 9500:- för min turbo o då förväntar man sig inte att det är en kina turbo.. O man kan ju aldrig vara säker, väldigt svårt att se på bladen om det är en kina eller inte.. Eller går det att se!?

  7. #7

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Kör og900
    Det jag närmast tänkte på var aggregat som är "flowpreppade", "uppsvarvade", garagerenoverade" eller bearbetade på annat sätt. Ett sånt aggregat vill jag inte ha.
    Enbart avgashuset är ju ett mindre problem men även det lär bli svårare med åren.

    Att pirataggregaten har dåligt rykte kanske inte är så konstigt med tanke på de effekter som vissa trimfirmor tar ut. Mitsusnurrorna är ju erkänt stryktåliga och används ju därefter och pressas långt utanför spec.
    Piratsnurrorna är knappast lika stryktåliga... Man får antagligen vara glad om de klarar det som de äkta aggregaten är specade för.
    Nu begriper jag inte ett smack! Varför skulle du inte ha ett uppsvarvat agg, vad är det som är fel i det? nyfiken bara för att agget är bearbetade betyder det ju inte att det är en kina kopia!? Man bearbetar klara skal enbart för att få in grövre kompressor/turbinhjul!?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 284

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Nu begriper jag inte ett smack! Varför skulle du inte ha ett uppsvarvat agg, vad är det som är fel i det? nyfiken För att ett agg är bearbetade betyder det ju inte att agget är en kina kopia!? Man bearbetar klara skal enbart för att få in grövre kompressor/turbinhjul!?
    Nej, men det innebär att någon varit där och pillat och på ett beggat aggregat är det svårt att veta om det är "klåpar-Benke" med vinkelslipen som gjort jobbet eller om det faktiskt är seriöst gjort. Det finns ju ett å annat exempel på mindre nogräknade firmor i branschen.
    Det finns säkert ett antal seriösa firmor men hur vet jag att aggregatet kommer därifrån och att det är äkta hjul i snurran?

    Personligen köper jag hellre ett originalaggregat som gått 15-20000 mil från bildelsbasen istället för ett "flowpreppat" från blocket som gått "500mil". Jag har helt enkelt inget större förtroende för "turbofixare"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Nej, men det innebär att någon varit där och pillat och på ett beggat aggregat är det svårt att veta om det är "klåpar-Benke" med vinkelslipen som gjort jobbet eller om det faktiskt är seriöst gjort. Det finns ju ett å annat exempel på mindre nogräknade firmor i branschen.
    Det finns säkert ett antal seriösa firmor men hur vet jag att aggregatet kommer därifrån och att det är äkta hjul i snurran?

    Personligen köper jag hellre ett originalaggregat som gått 15-20000 mil från bildelsbasen istället för ett "flowpreppat" från blocket som gått "500mil". Jag har helt enkelt inget större förtroende för "turbofixare"
    Köper du ett org att från bildelsbasen så får du garanterat inget större en 14t med L turbin.
    Nu eftersträvar trådskaparen 19T o då är det enbart bearbetade agg som funkar!
    Och av dem större aktörerna så är det nog inte "klåpar-banke" med vinkelslip som gjort jobbet! Av dem större aktörerna så kan man vara säker på att det är "äkta" vara man köper, o då kostar det!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 284

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Köper du ett org att från bildelsbasen så får du garanterat inget större en 14t med L turbin.
    Nu eftersträvar trådskaparen 19T o då är det enbart bearbetade agg som funkar!
    Och av dem större aktörerna så är det nog inte "klåpar-banke" med vinkelslip som gjort jobbet! Av dem större aktörerna så kan man vara säker på att det är "äkta" vara man köper, o då kostar det!
    Nog går det hitta större än än 14T, men ska man hitta ett 19T behövs nog en rejäl dos tur..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Sitter 15t original på både 9000 turbo och 9-5 /9-3 Aero. Vidare så har ju Volvo 15t 16t 18t och 19t.
    Varför skulle man bara kunna få tag på 14t?

    Jag håller verkligen med SaabAero här, för vem vet hur väl balancerade aggregaten är efter att nån klåpare har bytt kompressorhjul från tex 15t till 19t och kanske dessutom slipat turbinhjulen?
    Jag skulle aldrig lite på det! Om jag mot förmodan skulle få haveri på mitt 19t #7 så blir det ingenting annat än ett original Mitsubhichi.
    Men trots 5år av misshandel och 1,5bar, 400hk under tusentals mil så är det helt totalt befriat från glapp! Snacka om kvalité.

    http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... =TD04HL16T
    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20246030

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 284

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Jag blir ganska skeptisk mot eftermarknadsaggregat när man inte ens törs lämna garanti på NYA aggregat..

    http://hammarsmotor.se/product.php?id_product=38
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Har aldrig varit med om att man får garanti på trimaggregat, oavsett nya från fabrik eller bearbetade. Just på grund av att man som tillverkare inte kan veta om det är seriös firma/person som gjort bygget, eller klåparbyggaren som ska försöka pumpa 470 galna kameler med ett 19T. Därav, inga garantier.

    Enda gången det har varit "garanti" är när det varit ett uppenbart fabriksfel på snurran.

  14. #14

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    kolla med gik turboteknik eller turbocenter lycka till

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Jag köpte min uppgraderade från:

    http://www.turbotech.se/


    Men du måste ha en orginal stomme som skickas i retur.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Ingen som har testat Biltemas "tuning" turbo? Den ser ju seriös och bra ut iaf!
    Och verkar storleksmässigt vara som en 19t, inte långt ifrån iaf.
    Och de lämnar garanti på den! Kanske vore ngt att testa?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Att Speedparts o alla dom större aktörerna säljer Kina turbon har jag svårt att se..
    mvh
    Speedparts säljer samma typ av kinakopior som Avesta Turbo och liknande firmor kränger.

    Vill du köpa själv direkt från Kina så kan du kontakta http://www.wxmz.com/

    Kvalitén under all kritik
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Speedparts säljer samma typ av kinakopior som Avesta Turbo och liknande firmor kränger.

    Vill du köpa själv direkt från Kina så kan du kontakta http://www.wxmz.com/

    Kvalitén under all kritik
    Jag kan förstå att det finns många som säljer kina turbo, men oftast ligger dessa i 4000:- klassen o då förstår man ju att det är kina, men betalar man över 10000:- för ett agg då förväntar man sig inget annat än just mhi original..
    Ta tex min turbo som kommer från maptun HLXT,! är detta en kina kopia?

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Vad jag vet använder sig Maptun enbart av äkta turbos. Därav högre priser.

    Men tex denna som Speedparts säljer

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 5bc1262360

    Är en äkta kinakopia och kostar runt 140-180USD om du köper den direkt från Kina. Kvalité som är långt efter äkta vilket märks tydligt när man börjar plåga turbon med lite högre trimningsgrad.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20

    Re: Svårt och hitta mitsub 19T ?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Vad jag vet använder sig Maptun enbart av äkta turbos. Därav högre priser.

    Men tex denna som Speedparts säljer

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 5bc1262360

    Är en äkta kinakopia och kostar runt 140-180USD om du köper den direkt från Kina. Kvalité som är långt efter äkta vilket märks tydligt när man börjar plåga turbon med lite högre trimningsgrad.
    Man kan inte förvänta sig något annat som du påpekar, men på dig låter det ganska säkert att du vet att Maptun använder/säljer enbart äkta !? Kan man på något sätt se om turbinhjul eller kompressorhjul att det är äkta vara!?

Liknande ämnen

  1. Tips på var man kan hitta svart silikonslang
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 22:04
  2. OG 900 Mitsub.TE05-12B
    Av Lenny Bruce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 00:43
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •