Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

  1. #1

    400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Skulle gärna slänga lite pengar på Aeron nästa år, och funderar på bästa sättet att uppnå detta. Ser att Maptun t.ex. säljer 400+ hk steg där kolvarna byts ut, men är detta verkligen tillräckligt för att ha en relativt pålitlig 400hk motor?

    Om man inte vill snåla utan vill ha något som är kraftigt, kul att köra, och pålitligt, vad föreslår ni? Med andra ord, hur skulle DU vilja bygga en 400hk Aero?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Kolvar är viktigt. Över 300 hk skulle jag byta till grövre doningar för att vara på den riktigt säkra sidan.

    Jag själv hade nöjt mig med en 19T, smidda kolvar, IC, avgas etc för en fin och körbar maskin

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Hej,

    Vad är körbart i en 9-5 automatare är ju värt att tänka på, man vill ju inte det ska spinna om man gör kickdown från 50-100. Där vet jag att bra däck spelar stor roll, men är det någon som vet vad som är "lagom" med bra märkesdäck i en kombi, vilken effekt klarar den av om man ska köra om i 80-90 och gör kickdown?

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    T5 grejerna är kända för att hålla bättre, så varför inte komplettera smidda kolvar med en T5 bottendel.
    Är ingen expert, men har för mig att T5 kammar ska ge trevligare karaktär också.
    Vid 400 hk bör nog drivlinan ses efter också. Originallådan bör kunna klara det om du kör som folk, men lite förstärkningar, kanske en diff och definitivt en vettig olja är nog ingen dum ide. Kopplingen bör du nog också tuffa till några snäpp.
    Aeron's TD04 hänger väl med stabilt till 300 häst nånstans, så ny turbo är nog ett måste.

    Men jag spånar bara, varför inte ta det med experterna direkt? Ring Maptun och förklara vad du vill ha så plockar dom säkert ihop något som passar. Deras paket på hemsidan är bara färdiga förslag, vill du ha något annat/ytterligare så fixar dom det garanterat bara du pratar med dom. Om det är driftsäkerheten du prioriterar så kan Maptun säkerligen justera ner något av sina program lite för att ge dig lite större marginaler.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 652

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    19T6 och biopower program e kanon fint kit till 9-5 enligt mig.
    underbar karaktär!

    Körde t5 kolvar,stakar,kammar och biopowertopp.
    Hade aerokoppling med maptun lamell.
    Körde med original låda. Men aldrig fel att ha förstärkt.


    Har nu gt28rs, med smidda och förstärkt låda och lameldiff. Men mina gamla höll ju bra så utan förstärkt
    Hade jag byggt idag hade jag valt 19T6 igen.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Jag ställer mig till skaran som istället rekommenderar 19T'n trots att man inte riktigt når upp till den magiska 400-gränsen som du verkar vilja nå.

    Används bilen vardagligen mer som rolig gatbil och eventuellt ibland en och annan banträff så är 19T'n verkligen att föredra. Registret som 19T'n erbjuder är bättre för ändamålet än tex GT28'an som kommer flytta upp effekten längre upp i registret på grund av långsammare spoolup.

    Jag kör själv idag med följande setup:

    - Hemmagjord mjukvara modell steg ~5 (Biopower)
    - Smidda kolvar från Wössner
    - Nyrenoverad / förstärkt växellåda med stålhylsa
    - Quife LSD Diffrential
    - 6-puckad sinterkoppling (SPEC)
    - 750cc RC spridare
    - 3" downpipe med racekatt och 2,5" catback system.
    - Saab T5-kammar.
    - AEM Dryflow filter
    - ALU IC från KL-Racing
    - Mitsubishi TD04HL-19T #6
    - Kungskobra

    Detta ger nånstans runt 370-380 hästar ungefär, dock inte bromsad effekt ännu... men oavsett siffrorna som bromsbänken visar så är det ändå kul att köra
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Vad är körbart i en 9-5 automatare är ju värt att tänka på, man vill ju inte det ska spinna om man gör kickdown från 50-100. Där vet jag att bra däck spelar stor roll, men är det någon som vet vad som är "lagom" med bra märkesdäck i en kombi, vilken effekt klarar den av om man ska köra om i 80-90 och gör kickdown?

    Mvh
    Matte
    Det räcker gott och väl med 300hk för hjulspinn 50 - 100. Jag upplever hjulspinn uppåt 70km/h, och då är min bil förmodligen mkt tyngre fram än en 95 aero. 400hk och kickdown skulle bli problematiskt 80 - 100.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  8. #8

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    - Hemmagjord mjukvara modell steg ~5 (Biopower)
    - Smidda kolvar från Wössner
    - Nyrenoverad / förstärkt växellåda med stålhylsa
    - Quife LSD Diffrential
    - 6-puckad sinterkoppling (SPEC)
    - 750cc RC spridare
    - 3" downpipe med racekatt och 2,5" catback system.
    - Saab T5-kammar.
    - AEM Dryflow filter
    - ALU IC från KL-Racing
    - Mitsubishi TD04HL-19T #6
    - Kungskobra

    Detta ger nånstans runt 370-380 hästar ungefär, dock inte bromsad effekt ännu... men oavsett siffrorna som bromsbänken visar så är det ändå kul att köra
    Fint recept! Nu kanske detta är fel forumsdel men jag testar..
    Funkar T5 kammar i NG93? Jag hade nämligen tänkt att byta upp mig o tycker NG9-3 aero R kammarna inte är något att satsa på.. Någon som vet om det finns värre kammar till NG93?
    mvh

  9. #9

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Det räcker gott och väl med 300hk för hjulspinn 50 - 100. Jag upplever hjulspinn uppåt 70km/h, och då är min bil förmodligen mkt tyngre fram än en 95 aero. 400hk och kickdown skulle bli problematiskt 80 - 100.
    Oftast har hjulspinn med hur mycket vridmoment man har.. Går säkert att göra ett program med begränsad moment för att slippa hjulspinn ...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Det räcker gott och väl med 300hk för hjulspinn 50 - 100. Jag upplever hjulspinn uppåt 70km/h, och då är min bil förmodligen mkt tyngre fram än en 95 aero. 400hk och kickdown skulle bli problematiskt 80 - 100.
    Oftast har hjulspinn med hur mycket vridmoment man har.. Går säkert att göra ett program med begränsad moment för att slippa hjulspinn ...
    Helt korrekt. Går även att begränsa per växel hur mycket vrid man vill ha.

    Dock så kör jag med momentbegränsaren i högerfoten, den är mer humörsanpassad än ettor och nollor
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Nej det har DET inte och absolut inte vid kickdown! Högt vridmoment förhållande till effekt har man vid låga varv, Vrid är effekt/varvtal, vid kickdown ligger man på höga varv!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Nej det har DET inte och absolut inte vid kickdown! Högt vridmoment förhållande till effekt har man vid låga varv, Vrid är effekt/varvtal, vid kickdown ligger man på höga varv!
    Tack gode gud!
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  13. #13

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Helt korrekt. Går även att begränsa per växel hur mycket vrid man vill ha.

    Dock så kör jag med momentbegränsaren i högerfoten, den är mer humörsanpassad än ettor och nollor
    hehe, så kan man ju också göra, men i mitt tycke o smak så tycker jag nästan att det är bättre med momentbegränsning i programmet, spar mycket drivlina o motor på det..
    Men i ditt fall så blir nog bilen rappare utan begränsning

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Hehe, ni är roliga!

    Spelar det någon roll om man har 60000 Nm under 4500 vid ett race där man alltid ligger över 4500? Hur ofta börjar en kickdown vid 3000 varv?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Helt korrekt. Går även att begränsa per växel hur mycket vrid man vill ha.

    Dock så kör jag med momentbegränsaren i högerfoten, den är mer humörsanpassad än ettor och nollor
    hehe, så kan man ju också göra, men i mitt tycke o smak så tycker jag nästan att det är bättre med momentbegränsning i programmet, spar mycket drivlina o motor på det..
    Men i ditt fall så blir nog bilen rappare utan begränsning
    Jo, över lag så är det nog bättre att man har begränsningar på växlarna, det håller jag med om.

    Dock så är det bara 1'an och 2'an jag känner att en begränsning skulle vara nödvändig, trean och uppåt så finns det tillräckligt med grepp trots vridmomentsiffror över 500nm.

    Innan diffen monterades så körde jag också med momentbegränsningarna kvar på växlarna men iom att diffen hjälper en framåt även när det spinner så tog jag beslutet att skippa dessa vilket förbättrade prestandan från noll en del.


    MEN! Nu ska vi inte snacka om min bil utan om trådskaparens framtidsplaner för hans kärra. Folk pratar automatlåda men jag kan inte se något inlägg från trådskaparen som påpekar att han faktiskt har en automatlåda i sin bil? Om så är fallet så bör man vara väldigt försiktig med vridet i alla fall, tomatlådorna tycker inte om mycket vrid tyvärr

    Ja just det... GLÖM INTE CHASSIT OCH BROMSARNA!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hehe, ni är roliga!

    Spelar det någon roll om man har 60000 Nm under 4500 vid ett race där man alltid ligger över 4500? Hur ofta börjar en kickdown vid 3000 varv?
    Vart vill du komma?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hehe, ni är roliga!

    Spelar det någon roll om man har 60000 Nm under 4500 vid ett race där man alltid ligger över 4500? Hur ofta börjar en kickdown vid 3000 varv?
    Jag vet inte riktigt vad du prioriterar på en gatbil men jag vågar påstå att man i 9 fall av 10 när man bygger en renodlad gatbil strävar efter ett så brett register som möjligt med så hög toppeffekt som möjligt.

    Jag ser hellre att vridet kommer redan innan 3000 och att toppeffekten blir aningen lägre än att effekten först kommer vid 4000 rpm och man tjänar 10 hästar...

    men det är ju bara jag...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS

    hehe, så kan man ju också göra, men i mitt tycke o smak så tycker jag nästan att det är bättre med momentbegränsning i programmet, spar mycket drivlina o motor på det..
    Men i ditt fall så blir nog bilen rappare utan begränsning
    Jo, över lag så är det nog bättre att man har begränsningar på växlarna, det håller jag med om.

    Dock så är det bara 1'an och 2'an jag känner att en begränsning skulle vara nödvändig, trean och uppåt så finns det tillräckligt med grepp trots vridmomentsiffror över 500nm.

    Innan diffen monterades så körde jag också med momentbegränsningarna kvar på växlarna men iom att diffen hjälper en framåt även när det spinner så tog jag beslutet att skippa dessa vilket förbättrade prestandan från noll en del.


    MEN! Nu ska vi inte snacka om min bil utan om trådskaparens framtidsplaner för hans kärra. Folk pratar automatlåda men jag kan inte se något inlägg från trådskaparen som påpekar att han faktiskt har en automatlåda i sin bil? Om så är fallet så bör man vara väldigt försiktig med vridet i alla fall, tomatlådorna tycker inte om mycket vrid tyvärr

    Ja just det... GLÖM INTE CHASSIT OCH BROMSARNA!
    Vad sitter det för lådor i de där kärrorna? Min låda älskar vrid och 500nm är nemas problemas.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Jo, över lag så är det nog bättre att man har begränsningar på växlarna, det håller jag med om.

    Dock så är det bara 1'an och 2'an jag känner att en begränsning skulle vara nödvändig, trean och uppåt så finns det tillräckligt med grepp trots vridmomentsiffror över 500nm.

    Innan diffen monterades så körde jag också med momentbegränsningarna kvar på växlarna men iom att diffen hjälper en framåt även när det spinner så tog jag beslutet att skippa dessa vilket förbättrade prestandan från noll en del.


    MEN! Nu ska vi inte snacka om min bil utan om trådskaparens framtidsplaner för hans kärra. Folk pratar automatlåda men jag kan inte se något inlägg från trådskaparen som påpekar att han faktiskt har en automatlåda i sin bil? Om så är fallet så bör man vara väldigt försiktig med vridet i alla fall, tomatlådorna tycker inte om mycket vrid tyvärr

    Ja just det... GLÖM INTE CHASSIT OCH BROMSARNA!
    Vad sitter det för lådor i de där kärrorna? Min låda älskar vrid och 500nm är nemas problemas.
    Lådorna på dom här börjar klaga runt 400nm, iaf automatlådorna... jag plågade min manuella låda upp runt 490nm med "bara" två haverier..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: 400hk 9-5 Aero, hur skulle du göra?

    Åhåå, ja då är det en ganska dyr flaskhals mao.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. egna poly-bussningar till 9000 vem skulle göra dessa??
    Av termos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 12:29
  2. Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 21:44
  3. Aero emblem till min 9-3 aero saknas. Vad kan jag göra?
    Av Boggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 21:37
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 13:03
  5. vad skulle ni göra först?
    Av -Konrad- i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 02:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •