Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nonchalanta felparkerande idioter!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Talking Nonchalanta felparkerande idioter!

    Vad gör man när folk nonchalant parkerar så ens bil blir blockerad till och från där jag bor?? När jag nämner nonchalant så menar jag att det är helt uppenbart att dom blockerar min bil, går inte att missa om dom inte är blinda vill säga.

    Har pratat med P-bolaget som inte gör något mer än att skicka en bil som sätter en böter (om dom ens kommer)

    Har även tagit hjälp av polisen som i sin tur ringer ägaren som till slut kommer ut till sin bil.

    Varför är det inte som i USA där dom har rätt att bogsera bort en bil som ägaren sedan får lösa ut??

    Det är kanske tur att man inte har en stor jäkla jeep för då hade jag tamefan släpat bort felparkerade bilar, fast då kanske man själv åker dit.

    Svaret på min egna fråga är kanske helt enkelt är att man kan inte göra ett skit mot folk som inte bryr sig hur dom parkerar

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Tyvärr är det ofta så, speciellt i Sverige, att alla våra lagar och regler skyddar dom som verkligen inte bryr sig.
    Surt som fan, men i ett samhälle som eftersträvar så lite personligt ansvar som möjligt så blir det så.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Just det här fenomenet är vanligt där jag bor.
    Man parkera precis överallt förutom på P-platserna 50meter bort (som är gratis)

    Man står gärna på gräsmattor och då 1 meter i från ett fönster så dom boende får en fin utsikt eller framför porten så vederbörande knappt tar sig ut. Man kör även på gångbanor samt gräsmattor för att tjäna några få meter... Hittar man ingen egen gräsplätt att stå på ja då ställer man sig framför någon

    Det finns folk till precis allt och den sista idioten är tyvärr inte född än

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Tyvärr är det ofta så, speciellt i Sverige, att alla våra lagar och regler skyddar dom som verkligen inte bryr sig.
    Surt som fan, men i ett samhälle som eftersträvar så lite personligt ansvar som möjligt så blir det så.
    Hur menar du nu? Finns det lagar som skyddar felparkerare, eller menar du att alla ska få ta lagen i egna händer så fort man upptäcker ett brott och själv dela ut det man tycker är ett adekvat straff?
    Får jag dela ut straff till alla jag tycker kör för fort?
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av RobinT77
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Tyvärr är det ofta så, speciellt i Sverige, att alla våra lagar och regler skyddar dom som verkligen inte bryr sig.
    Surt som fan, men i ett samhälle som eftersträvar så lite personligt ansvar som möjligt så blir det så.
    Hur menar du nu? Finns det lagar som skyddar felparkerare, eller menar du att alla ska få ta lagen i egna händer så fort man upptäcker ett brott och själv dela ut det man tycker är ett adekvat straff?
    Får jag dela ut straff till alla jag tycker kör för fort?
    Ja, det finns lagar som skyddar felparkerare.
    Bostadsrättsföreningen jag är medlem i har i snart 5 års tid försökt få bort en 740 som står övergiven på vår parkering.
    Vi får inte flytta den, polisen får inte flytta den, kommunen får inte flytta den, och ägaren (som för övrigt inte har någonting med vår BRF att göra och inte bor i området) vill inte flytta den. Vindrutan är i det närmaste tapetserad av böteslappar, men ägaren bryr sig inte och nu har dom äldsta böterna blivit preskriberade utan att något har hänt. Så länge ägaren inte bryr sig finns det enligt lag ingenting vi kan göra, det är bara att acceptera att bilen sakta står och rostar bort och under tiden blockerar två platser på vår redan överfulla parkering.

    Och nej, du får inte själv dela ut straff. Om du på något vis tolkade mitt inlägg som att det förespråkade att någon skulle ha någon som helst rätt att ta lagen i egna händer så bör du nog läsa det igen. Det finns ingenting där som antyder att jag anser att gemene man skall kunna utdela straff efter eget bevåg.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Bostadsrättsföreningen jag är medlem i har i snart 5 års tid försökt få bort en 740 som står övergiven på vår parkering.
    Inte för att vara den som uppmanar till lagbrott, men hur svårt kan det vara att göra sig av med en gammal 740 som stått där i FEM år?
    Det är ju knappast så att ägaren övervakar vad som sker med skiten, och iom att det är en BRF så lär nog ingen granne skvallra om någon kommer dit mitt i natten och lastar den på en trailer och kör den till något ställe där den är mindre i vägen?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av RobinT77

    Hur menar du nu? Finns det lagar som skyddar felparkerare, eller menar du att alla ska få ta lagen i egna händer så fort man upptäcker ett brott och själv dela ut det man tycker är ett adekvat straff?
    Får jag dela ut straff till alla jag tycker kör för fort?
    Ja, det finns lagar som skyddar felparkerare.
    Bostadsrättsföreningen jag är medlem i har i snart 5 års tid försökt få bort en 740 som står övergiven på vår parkering.
    Vi får inte flytta den, polisen får inte flytta den, kommunen får inte flytta den, och ägaren (som för övrigt inte har någonting med vår BRF att göra och inte bor i området) vill inte flytta den. Vindrutan är i det närmaste tapetserad av böteslappar, men ägaren bryr sig inte och nu har dom äldsta böterna blivit preskriberade utan att något har hänt. Så länge ägaren inte bryr sig finns det enligt lag ingenting vi kan göra, det är bara att acceptera att bilen sakta står och rostar bort och under tiden blockerar två platser på vår redan överfulla parkering.

    Och nej, du får inte själv dela ut straff. Om du på något vis tolkade mitt inlägg som att det förespråkade att någon skulle ha någon som helst rätt att ta lagen i egna händer så bör du nog läsa det igen. Det finns ingenting där som antyder att jag anser att gemene man skall kunna utdela straff efter eget bevåg.
    Tråkigt med den felparkerade bilen, jag visste inte att det var så.
    Jag tänkte nog på det första inlägget där det stod något om att köra på med en Jeep, och fick för mig att det var det du relaterade till.
    För övrigt har jag själv fått en "övergiven" bil bortförd,inte från en parkering men från ett industriområde där jag hade haft mekplats. Jag fick bara papper om att den var skrotad (iof över 15 år sedan).
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Man måste gå genom kronofogden för att få flyttat en bil och det kostar en massa pengar för den som ansöker om det..

    Om du flyttar en bil som inte står trafikfarligt till så är det ett brott som rubriceras "Egenmäktigt förfarande".

    Så vem som helst kan parkera på din parkeringsplats och för att få bort bilen så måste man betala massa till fogden för att dom ska utmäta den och sen får den skrotas och givetvis du betala bärgning av den.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Vad gör man när folk nonchalant parkerar så ens bil blir blockerad till och från där jag bor?? När jag nämner nonchalant så menar jag att det är helt uppenbart att dom blockerar min bil, går inte att missa om dom inte är blinda vill säga.

    Har pratat med P-bolaget som inte gör något mer än att skicka en bil som sätter en böter (om dom ens kommer)

    Har även tagit hjälp av polisen som i sin tur ringer ägaren som till slut kommer ut till sin bil.

    Varför är det inte som i USA där dom har rätt att bogsera bort en bil som ägaren sedan får lösa ut??

    Det är kanske tur att man inte har en stor jäkla jeep för då hade jag tamefan släpat bort felparkerade bilar, fast då kanske man själv åker dit.

    Svaret på min egna fråga är kanske helt enkelt är att man kan inte göra ett skit mot folk som inte bryr sig hur dom parkerar
    Ja det finns idioter överallt. Detta har hänt mig med slutade med att ja och polarn drog bort biljäveln.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av RobinT77

    Hur menar du nu? Finns det lagar som skyddar felparkerare, eller menar du att alla ska få ta lagen i egna händer så fort man upptäcker ett brott och själv dela ut det man tycker är ett adekvat straff?
    Får jag dela ut straff till alla jag tycker kör för fort?
    Ja, det finns lagar som skyddar felparkerare.
    Bostadsrättsföreningen jag är medlem i har i snart 5 års tid försökt få bort en 740 som står övergiven på vår parkering.
    Vi får inte flytta den, polisen får inte flytta den, kommunen får inte flytta den, och ägaren (som för övrigt inte har någonting med vår BRF att göra och inte bor i området) vill inte flytta den. Vindrutan är i det närmaste tapetserad av böteslappar, men ägaren bryr sig inte och nu har dom äldsta böterna blivit preskriberade utan att något har hänt. Så länge ägaren inte bryr sig finns det enligt lag ingenting vi kan göra, det är bara att acceptera att bilen sakta står och rostar bort och under tiden blockerar två platser på vår redan överfulla parkering.

    Och nej, du får inte själv dela ut straff. Om du på något vis tolkade mitt inlägg som att det förespråkade att någon skulle ha någon som helst rätt att ta lagen i egna händer så bör du nog läsa det igen. Det finns ingenting där som antyder att jag anser att gemene man skall kunna utdela straff efter eget bevåg.
    Jag vill inte heller uppmuntra till någonting, och skulle aldrig våga själv. Men i en större BRF måste det ju finnas någon som inte drar sig för att sätta sin egen lösning i verket. Konstigt att den inte brunnit upp än...
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Om bilen "av okänd anledning" skulle flyttas ut på gatan så är den plötsligt kommunens ansvar och dessutom trafikfarlig och då kommer den omedelbums hamna på återvinningen. Kanske kan vara en lösning på ditt problem rcy.

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Bostadsrättsföreningen jag är medlem i har i snart 5 års tid försökt få bort en 740 som står övergiven på vår parkering.
    Inte för att vara den som uppmanar till lagbrott, men hur svårt kan det vara att göra sig av med en gammal 740 som stått där i FEM år?
    Det är ju knappast så att ägaren övervakar vad som sker med skiten, och iom att det är en BRF så lär nog ingen granne skvallra om någon kommer dit mitt i natten och lastar den på en trailer och kör den till något ställe där den är mindre i vägen?
    Helt sant, visst går problemet att "lösa", men det ändrar inte det faktum att våra lagar i det här fallet faktiskt skyddar felparkeraren.
    Har själv funderat på att helt sonika knuffa ut skiten från parkeringen och ut på allmän väg. Då blir den ett kommunalt problem istället och då brukar det hända saker.
    Alla rutor är sönderslagna sedan länge så att få i friläge och ur handbroms torde vara enkelt. Bryter säkerligen mot en hel massa lagar, men vad göra när lagarna inte fungerar?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Det fanns någonstans man kunde beställa klistermärken med typ texten "I Park like an idiot", som man kunde klistra på bilar som parkerat som skit.
    Hjälper väl knappast i det här fallet, men är det någon som kommer ihåg dessa , eller någon som vet var man köper?

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Det fanns någonstans man kunde beställa klistermärken med typ texten "I Park like an idiot", som man kunde klistra på bilar som parkerat som skit.
    Hjälper väl knappast i det här fallet, men är det någon som kommer ihåg dessa , eller någon som vet var man köper?
    En trafikskola här i stan hade en helt underbar kampanj ett tag. Dom delade ut små block med förtryckta lappar där det stog typ:
    "Eftersom du fått denna lapp tycker någon att du parkerar som en idiot. Mot uppvisande av denna lapp får du 100:- rabatt på en 1-timmes lektion i parkering."
    På baksidan kunde man fylla i namn och sånt och lämna in den till trafikskolan så bokade dom upp en på nästa parkerings-lektion.

    Jag fullkomlig älskade dom lapparna och hade ett block i bilen, men tyvärr slutade dom med det eftersom folk tydligen hade tagit illa upp av att få en sådan lapp på vindrutan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    En trafikskola här i stan hade en helt underbar kampanj ett tag. Dom delade ut små block med förtryckta lappar där det stog typ:
    "Eftersom du fått denna lapp tycker någon att du parkerar som en idiot. Mot uppvisande av denna lapp får du 100:- rabatt på en 1-timmes lektion i parkering."
    På baksidan kunde man fylla i namn och sånt och lämna in den till trafikskolan så bokade dom upp en på nästa parkerings-lektion.

    Jag fullkomlig älskade dom lapparna och hade ett block i bilen, men tyvärr slutade dom med det eftersom folk tydligen hade tagit illa upp av att få en sådan lapp på vindrutan.
    Haha så klockrent, fixa egna lappar med någon påhittad trafikskola

    Vi hade en bil på våran parkering som stod i vägen i vintras när det skulle snöröjas, ägaren till bilen bodde inte ens på våran BRF utan hade bara ställt den där. Kommer ut en dag och ser bilen ute på gatan och samtidigt så ser ja traktor föraren som plogar ge tummen upp
    Pratade lite med honom några dar efteråt då sa han att han blev förbannad och flyttade på bilen själv med traktorn. Bilen försvann rätt fort efter att den hade flyttats vem som hämtade bilen vet ja inte.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    [quote=aero s]
    Citat Ursprungligen postat av "-Rickard-":2277mstp
    Vad gör man när folk nonchalant parkerar så ens bil blir blockerad till och från där jag bor?? När jag nämner nonchalant så menar jag att det är helt uppenbart att dom blockerar min bil, går inte att missa om dom inte är blinda vill säga.

    Har pratat med P-bolaget som inte gör något mer än att skicka en bil som sätter en böter (om dom ens kommer)

    Har även tagit hjälp av polisen som i sin tur ringer ägaren som till slut kommer ut till sin bil.

    Varför är det inte som i USA där dom har rätt att bogsera bort en bil som ägaren sedan får lösa ut??

    Det är kanske tur att man inte har en stor jäkla jeep för då hade jag tamefan släpat bort felparkerade bilar, fast då kanske man själv åker dit.

    Svaret på min egna fråga är kanske helt enkelt är att man kan inte göra ett skit mot folk som inte bryr sig hur dom parkerar
    Ja det finns idioter överallt. Detta har hänt mig med slutade med att ja och polarn drog bort biljäveln.[/quote:2277mstp]


  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Nonchalanta felparkerande idioter!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Det fanns någonstans man kunde beställa klistermärken med typ texten "I Park like an idiot", som man kunde klistra på bilar som parkerat som skit.
    Hjälper väl knappast i det här fallet, men är det någon som kommer ihåg dessa , eller någon som vet var man köper?
    En trafikskola här i stan hade en helt underbar kampanj ett tag. Dom delade ut små block med förtryckta lappar där det stog typ:
    "Eftersom du fått denna lapp tycker någon att du parkerar som en idiot. Mot uppvisande av denna lapp får du 100:- rabatt på en 1-timmes lektion i parkering."
    På baksidan kunde man fylla i namn och sånt och lämna in den till trafikskolan så bokade dom upp en på nästa parkerings-lektion.

    Jag fullkomlig älskade dom lapparna och hade ett block i bilen, men tyvärr slutade dom med det eftersom folk tydligen hade tagit illa upp av att få en sådan lapp på vindrutan.

    Underbart

Liknande ämnen

  1. För många idioter i trafiken
    Av Iceman i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 12:15
  2. Idioter i trafiken (youtube klipp)
    Av Turbo_Danne i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 21:27
  3. Kommunen.. idioter, som vanligt.
    Av SirMacke i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 23:46
  4. Trött på idioter
    Av stromqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 00:26
  5. Är motorteknikerna på SAAB idioter eller...
    Av mss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •