Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 vs balansaxlar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    9-5 vs balansaxlar

    Hej på er!

    Jag är i färd med att bygga ny motor i vår 9-5 Aero -00
    T7 motorn fungerar kanon än så länge men vill ta det säkra före det osäkra och bygga en "ny" T5 botten med T7 topp.

    Är lite osäker på om jag ska låta balansaxlarna sitta kvar i den nya bottendelen eller om jag ska köra utan. Vissa säger att 9-5ans övre motorfäste ( älghornet tror jag det kallas ) överför mycket vibrationer till karossen och att det är olämpligt att köra utan balansaxlar i en 9-5a pga av det. Liite vibrationer kan jag ta men det är ju en familjeräser så det ska gå att åka många mil utan att störa sig på vibrationerna.
    Anledningen till att jag helst kör utan är att det är en kedja mindre att oroa sig över att den ska gå av etc.

    Har åkt med en god vän som kör OG 9-3 utan balansaxlar och jag känner inga vibrationer alls, eller inga jag tänkt på iaf.

    Vill med denna tråd gärna få synpunkter av tjejer och killar som kör 9-5 utan balansaxlar eller har åkt med nån som kör utan balans

    Mvh
    John
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 198

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    Tror många misstar sig...
    Vibrationer tror jag inte att någon kommer att känna någon ökning av. Däremot ökar motor"brumm" från ca 2000varv och uppåt.

    Axlarna balanserar ut vibrationer som inte känns men fortplantar sig och skapar oljud i for av motorljud.

    Så märkte jag att det blev på min 9000 efter att axlarna vart bortplockade och 9-5 har vad jag vet en stummare motorupphängning som i större omfattning leder in ljuden i kupén.

    Kan bara säga ett det är VÄLDIGT olika hur man uppfattar detta! Vissa hör det inte ens medan andra märker direkt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    sen så ska man väl komma ihåg att de flesta haverier i det området beror på bristande service/koksande olja så bygger man en ny motor med friska komponenter och sen sköter oljebytena så ska det nog mycket till innan man riskerar nåt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    sen så ska man väl komma ihåg att de flesta haverier i det området beror på bristande service/koksande olja så bygger man en ny motor med friska komponenter och sen sköter oljebytena så ska det nog mycket till innan man riskerar nåt.
    Håller med till fullo och servar bilen med nuvarande originalmotor B235R med 7-800mils intervall för säkerhets skull, kör E85 så det skadar inte att byta ofta.

    Den nybyggda motorn kommer givetvis att servas på samma sätt.

    Finns det någon i närheten ( 10mil ) av Göteborg som kör 9-5 UTAN balansaxlar så skulle jag vara ytterst tacksam för en kort provåkning.

    Tillägg: Jag har inte tänkt att flytta upp varvstopp eller så utan kör standard på den biten, det blir väl 6200rpm eller så. Det borde ju vara känsligare med högre varv om axlarna sitter kvar, dom snurrar ju med dubbel hastighet eller har jag fått allt om bakfoten nu?

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    303
    Medlem#
    9999

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    Min förra 9-5 Aero (-00) körde jag med T5 underdel utan balansaxlar. Jag kände inget av ökade vibrationer vid normal, lugn körning om jag inte lade handen på växelspaken och kände efter.
    Däremot så fick jag ibland vid hård körning, dvs, högre varvtal och hög belastning ett ganska jobbigt "durrande" som kändes som att det kom från motorn, det kändes som vibrationer som fortplantade sig ut i karossen, men som sagt var det bara över 4k rpm ca, och inte varje gång. Sådana vibrationer upplevs nog olika från bil till bil, olika slitna motorfästen, avgassystemets uppfästning i karossen och motorn mm.

    I övrigt så tycker jag att motorn känns något rappare utan balansaxlar och jag personligen skulle inte ha något emot att köra med en sådan motor igen. Det är faktiskt så att jag har en ny T7/T5-motor utan balansaxeltransmission i garaget som ska lyftas i ytterligare en Aero som jag införskaffat.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    Jag kör en og9-3 med pluggade balansaxlar, polaren kör en 9-5 med kedjan borttagen.
    Jag märkte inte någonting i någon av bilarna

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    Kan det vara skillnad i vibrationer/brum om man plockar ur axlarna resp. om man bara hänger av kedjan? Borde inte va nån större skillnad?

    Finns det ingen i närheten av Gbg som kör utan snurrande balansaxlar?

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    155

    Re: 9-5 vs balansaxlar

    Vi plockade bort enbart kedjan på brorsans 9-5 och han märker ingen skillnad alls.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

Liknande ämnen

  1. Balansaxlar i ng9-3
    Av hecke09 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 22:14
  2. balansaxlar?
    Av djanders i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:57
  3. balansaxlar ett måste ?
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 09:25
  4. balansaxlar T5 vs T7
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 07:41
  5. Balansaxlar??
    Av turbo ted i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •