Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Erfarenheter av lågpris dubbdäck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76

    Erfarenheter av lågpris dubbdäck?

    Vinterdäcksfunderingar...
    Hur står sig kinesiska, eller taiwan eller liknande däck i konkurens mot de dyrare.
    Funderar på några som heter Wanli Winter Challenger, samma däck går under ett annat namn på Euromaster, Sunny om jag inte minns fel.
    De har Nordfrost 3 mönster och lite mer dubbar än Nordfrost.

    Kan det vara värt? Rör sig om ca halva priset.
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899

    Re: Erfarenheter av lågpris dubbdäck?

    Citat Ursprungligen postat av thalle
    Vinterdäcksfunderingar...
    Hur står sig kinesiska, eller taiwan eller liknande däck i konkurens mot de dyrare.
    Funderar på några som heter Wanli Winter Challenger, samma däck går under ett annat namn på Euromaster, Sunny om jag inte minns fel.
    De har Nordfrost 3 mönster och lite mer dubbar än Nordfrost.

    Kan det vara värt? Rör sig om ca halva priset.
    Vad jag kommer ihåg från vinterdäckstest man har läst så brukar asiatiska vinterdäck få ganska dåligt betyg.. Men det kan ju finnas undantag.
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Har bara sett och läst AF's test i år. Och där kom Nordfrost bra till, men sen är det ju frågan om hur bra en kopia kommer. De har väl inte samma gummiblandningar m.m.
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Köpte Marshall däck i fjol. Kommer inte ihåg vad de heter mer, men i framdäcken finns nästan inte en dubb kvar, saknas i bak också ... dom skall ju inte lossna av 500 mil snöväg direkt...även om man spinner lite ibland...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Köper hellre gamla Gislaved som hanterats rätt, svalt och mörkt.
    Har en omgång såna som fick gå förrförra vinter, vart positivt överrskad
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    Varför inte regummerade v-däck med nordiskt ursprung, kostar också ungefär hälften av märkesdäck (dvs borde vara samma pris som de kinesiska däcken du tittat på. AGI t.ex. brukar inte få så dåliga resultat i de tester som görs av div. tidningar inför varje vinter.


    Mvh
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Har letar beg ett tag nu, men tycker folk vill ha sjukt mycket för ett eller två år gamla däck.
    Får leta vidare och titta lite på regumerat också...
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Jag har kört på regummerat några vintrar nu, funkar helt ok, det som skulle kunna få mig att köpa märkesdäck är väl kanske ljudnivån...

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Som jag har fattat det så är gummiblandningen nästan viktigast för att få ett bra vintergrepp.
    Har ju bevisats tidigare i tester där billigare däck ärvt nokias och gislaveds mönster men presterat klart sämre!
    Mönstret är långt ifrån allt och är vad JAG har förstått inte det som kostar på ett däck.
    Bra gummi kostar däremot.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    76
    Tror det lutar åt att leta upp några beg till bra pris.
    Har iofs bara en erfarenhet av regummerade däck, och det är en dålig sådan. "Tappade" en ca 15x5cm stor bit på slitbanan på ett av mina dåvarande sommardäck. Fick iofs ett nytt på garanti (eller jag la till lite o fick ett icke regummerat), men man fick ju en känsla av vad de gick för...
    Thomas
    9-5 2,0t *utbytt*
    S60 T5

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Har aldrig haft billiga eller regummerade däck själv men sett några skräckexempel på hur de sett ut. Ett par gånger har jag sett där slitbanan helt enkelt släppt, och en komppis hade ett par regummerade däck bak och ett par gamla märkesdäck fram, och de regummerade slets ner fortare än de gamla, och ett av de regummerade blev alldeles nerslitet på en sida ner till corden. Då bytte han alla däcken till bra däck och de fungerar alldeles utmärkt, och både han och jag kan vittna om att han fick som en ny bil med nya sulor. Jag skulle aldrig köpa "billiga" däck.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Vet att tex Tyco eller vad nu märket heter använder samma mönster som Hakka2 sulor. Körde två st friktion av dessa en vinter på framsulorna. Inget problem, riktigt bra fäste.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 659
    en kompis kör med regumerade dubbdäck på sin BMW 325a, fungerar riktigt bra, har inte tappat en enda dubb, tyvärr kommer jag inte ihåg vad däcket heter....

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Precis som i fallet sommardäck, europatillverkade kontra asientillverkade, lika stor om inte större betydelse har gummiblandningen i vinterdäck. Skulle aldrig lägga pengar på kopior, eller ens vissa välkända märken efter att ha läst många olika tester men också av egen erfarenhet.

    I de mindre dimensionerna skiljer ju prislappen inte särskilt mycket, och då räcker det med en liten miss i trafiken för att det skall bli mångfaldigt dyrare. I de lite större dimensionerna kan det ju skilja en slant men om man har råd med en bil som kräver 16" vinterdäck så har man råd med bra vinterdäck och har man inte det så är det troligen för att man inte kan släppa tanken om 17"are.

    Var smart, köp bra vinterdäck så blir trafiken säkrare för oss alla.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Jag har en lärdom ang. regumerade vinterdäck jag kan dela med mig av...

    För ett par år sedan köpte jag en uppsättning Mac Ripper vinterdäck för 2000:- Då de tyvär inte har tagit slut än så kör jag fortfarande på dessa.

    För att förstå dess vägegenskaper bör man helst ha lirat Quake eller något annat spel på nätet. Helst då på den tiden när alla satt på sega modem. Om ni tänker er att spela med en ping på 500ms. Då vet ni hur det är att köra McRipper....

    Lagom kul när det blåser mycket ute, för man har inte en chans att parera vinden då fördröjningen i styrningen är helt sjuk..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Kör också med MAC Ripper men kan faktiskt inte hålla med.
    I förhållande till pris är det ett bra däck med hyggliga vägegenskaper. Till min andra bil har jag en uppsättning Hakka Q (som kostar ca 3-4 ggr så mycket) där har jag betydligt bättre fäste men då stommen är mycket mjuk upplever jag däremot bilen väldigt svajig i landsvägsfart.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av thalle
    Tror det lutar åt att leta upp några beg till bra pris.
    Har iofs bara en erfarenhet av regummerade däck, och det är en dålig sådan. "Tappade" en ca 15x5cm stor bit på slitbanan på ett av mina dåvarande sommardäck. Fick iofs ett nytt på garanti (eller jag la till lite o fick ett icke regummerat), men man fick ju en känsla av vad de gick för...
    Köper du bara garantiregumerat av erkännt bra märke, tex AGI så ska det inte vara några problem.
    (Okännda regumeringar skulle alldrig åka på min bil.)
    Det är dessutom ofta så att dessa däck presterar mycket bra i däckstesterna, ofta mycket bättre än andra märkesdäck om vi bortser ifrån Nokian/Gislaved.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Snåla inte på bilens viktigaste utrustning.

    Köp Nord Frost eller Hakka.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Snåla inte på bilens viktigaste utrustning.

    Köp Nord Frost eller Hakka.
    Jo, men du får inse att det inte fungerar med alla människors ekonomi!
    Finns inte helt enkellt! Alla köper inte en ny 9-5 bara för att den är överlägset säkrare än en og900.
    Då är garantiregumerat nog det bästa valet och jag har alldrig haft några problem med regumerade AGI.
    De har rullat tills de blivigt olagliga och då har jag bytt.
    Samma sak med farsan.
    Mina Falken sommardäck däremot small sönder plötsligt i 160 helt utan förvarning och de var inte gamla.
    3 av fyra däck gick sönder innan de var slut!
    Så jag tror verkligen att regumerat av bra/välkännt fabrikat är klart bättre än budgetdäck ifrån Usa eller korea el vad det nu kan vara för skräp.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Har kört en säsong på Galaxie regummerat som jag köpte nya, dubbfria MSQ (Hakka Q mönster). Höll jättebra, bra grepp. Lite instabila i sidled dock, nordfrost 2/3 (nf 2 bak och nf 3 fram) som jag köpte beg till min gamla T8 hade mkt bättre stabilitet.
    HAr kört med gamla galaxie sommardäck på T8 med, inga lossnade slitbanor där heller. Ej heller några problem för kompisen som körde agi regg. sommardäck Så jag köper mkt hellre en bra regummering t ex galaxie elelr agi istället för nya billiga asiat/lågpris däck
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

Liknande ämnen

  1. "Bästa"Lågpris vinterdäcket??
    Av Direkta i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 17:54
  2. [LÖST] Kan man kompletteringsdubba dubbdäck?
    Av Torbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:35
  3. ang dubbdäck
    Av terner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 09:49
  4. Fäste med dubbdäck
    Av Olde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 20:36
  5. Inkörning av nya dubbdäck
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •