Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Highpass filter? Pioneer AVH4000DVD

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Highpass filter? Pioneer AVH4000DVD

    Jag har en Pioneer AVH P4000DVD med en Alpine 12" och undrar hur man ställer in HPF.
    Jag har haft det inställt på 100Hz. Och under subwoofer inställningarna har jag också HPF på 100Hz.
    Jag undrar helt enkelt om det är rätt förfarande? HPF är väl helt enkelt att allt under 100Hz går till subben? Eller?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    32

    Re: Highpass filter?

    HPF är allt över det du ställer in på typ 100Hz som du har nu så spelar ditt framsys allt från 100hz o över.
    Sen ska du ha LPF till basen o ställer du den på 80Hz typ så spelar den 80 o neråt..

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 491

    Re: Highpass filter?

    Enklaste svaret på denna fråga är egentligen att testa dig fram och lyssna på vad du tycker låter bäst. Vilken inställning som är rätt och fel skiljer sig dessutom en del beroende på vad du har för slutsteg och högtalare i bilen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Highpass filter?

    Tackar för svar.

    Jag har alltså en meny för "högtalarna" i bilen och där finns bl.a då HPF, som nu är satt till 100Hz.

    Sen har jag en undermeny för "subwoofer" också och där finns också alternativ för att justera HPF?? (eller är detta LPF?)

    Manualen finns här ( sidan 33, http://www.pioneerusa.com/StaticFiles/M ... al0123.pdf )

    Vad är phase för något? Normal / Reverse?
    Vad är "cut-off frequency"?
    Sen finns det något som heter level också? Är det "extra kraft" från steget eller? Typ som loudness? (Jag använder inte loudness!)

    " cut-off frequencies in the following order:
    50Hz—63Hz—80Hz—100Hz—125Hz "

    Har haft de här grejerna över två år nu och jag tycker det låter bra, men när man väl börjar titta lite i manualer osv så vill man ju gärna veta vad allting gör...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866

    Re: Highpass filter?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Tackar för svar.

    Jag har alltså en meny för "högtalarna" i bilen och där finns bl.a då HPF, som nu är satt till 100Hz.

    Sen har jag en undermeny för "subwoofer" också och där finns också alternativ för att justera HPF?? (eller är detta LPF?)

    Manualen finns här ( sidan 33, http://www.pioneerusa.com/StaticFiles/M ... al0123.pdf )

    Vad är phase för något? Normal / Reverse?
    Vad är "cut-off frequency"?
    Sen finns det något som heter level också? Är det "extra kraft" från steget eller? Typ som loudness? (Jag använder inte loudness!)

    " cut-off frequencies in the following order:
    50Hz—63Hz—80Hz—100Hz—125Hz "

    Har haft de här grejerna över två år nu och jag tycker det låter bra, men när man väl börjar titta lite i manualer osv så vill man ju gärna veta vad allting gör...
    Cut off är lpf olika frekvenser, phase är och man ibland kan behöva polvända högtalrana för att låta bättre dock är det bara på suben det fungerar. level ställer du hur mycket basarna ska spela allt efter hur mycket du vill dem ska spela. Med som begränsningarna av vad kring utrustningen klarar av.

    Sen ang hpf i subwoffer menyn så kan jag efter lite googlande med största säkerhet säga att det är omkopplingsbar bakre lågnivå för sub eller HPF om jag förstod rätt.


Liknande ämnen

  1. Pioneer f30 bt.
    Av bjork2s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 21:35
  2. Mest hk med orig filter, orig filter box och plast tryckrör?
    Av Olde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 21:14
  3. [LÖST] Byte av pollen-/kupefilter NG900
    Av Johmar i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •