Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Byte av bussning i diffen (vänster drivknut) till en og9-3

  1. #21

    Re: Byte av bussning i diffen (vänster drivknut) till en og9

    Jag tog en hammare och bankade på axeln så den började vibrera. Efter det så lossnade axeln med hjälp av en kofot.

    Att byta packbox var lite knepigt eftersom den gamla hade rostat fast i locket på nåt sätt. Det var svårt att såga sönder bussningen men tillslut så gick det. Den nya bussningen hade jag haft i frysen och jag oljade in allt så att den skulle glida på plats lättare. När jag försökte banka den nya bussningen på plats så tog det stopp när bussningen hade 3mm kvar. Den ville verkligen inte glida på plats!

    Jag testade att montera dit drivaxeln och konstaterade att det skulle fungera även fast bussningen stack ut 3mm, så jag monterade ihop allting och sköljde växellådan.

    När jag provkörde den så tyckte jag att vibrationerna har minskat markant, men jag kan fortfarande ana lite vibrationer. Det kanske är andra sidan som också behöver bytas?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Hej på er alla entusiaster!
    Nu var det min tur att upptäcka detta trevliga fenomen, jag tror inte att det är särskilt svårt att byta detta men är det någon som vet vart man köper denna bussning samt om det är samma oberoende av vilket motorval som sitter i bilen.
    En fundering som dök upp när jag stod och ruskade i axlarna var att det är vänster sida sett från förarplatsen som glappade men det är höger sida som läcker olja, där är det dock helt stumt.

    Bilen i fråga är en og 9-3 2.0i Red & Blue alltså sugmotorn på 130hk.

  3. #23
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av __johan Visa inlägg
    Hej på er alla entusiaster!
    Nu var det min tur att upptäcka detta trevliga fenomen, jag tror inte att det är särskilt svårt att byta detta men är det någon som vet vart man köper denna bussning samt om det är samma oberoende av vilket motorval som sitter i bilen.
    En fundering som dök upp när jag stod och ruskade i axlarna var att det är vänster sida sett från förarplatsen som glappade men det är höger sida som läcker olja, där är det dock helt stumt.

    Bilen i fråga är en og 9-3 2.0i Red & Blue alltså sugmotorn på 130hk.

    Här har du det som behövs vid bytet av själva bussningen
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...al/oe3100.html

    Vad gäller höger utgående axel (mellanaxeln) så är det antagligen drivaxeltätningen som gett sig, inte speciellt ovanligt det heller när bilen börjar bli lite till åren
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90..._55353153.html

    Lycka till med skruvandet

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej,

    Vet någon rätt mått på en frisk drivaxel? Dvs måttet, tolerans, över den yta som passas in i bussningen? Obs, vänster sida in i växellådan. Har letat förgäves på nätet...

    Hade ett rejält glapp mellan bussning och drivaxel, och bytte bussningen för ett år sedan. Gjorde den "enkla" varianten utan att svarva ner bussningen. Värmde lagret i växellådan med värmepistol, och hade bussningen i frysbox. Sedan några distinkta slag för att driva in bussningen, som var inoljad. So far so good. Resultatet kändes mycket bättre, men jag tvivlade på att packboxen skulle kunna fungera med så mycket glapp som ca 2-3 mm.
    Nu vet jag bättre: det funkade inte. Bilen läcker som ett såll nu ett år senare, och frågan är om det inte blivit mer glapp igen.

    Innan jag skrotar bilen tänkte jag mäta drivaxeln, så jag vet om det är den som är sliten också. Bilen har ändå gått 29', och är bussningen sliten borde drivaxeln kanske vara det också. Särskilt om det har läckt olja, så att lådan haft för låg nivå. Då borde det nöta friskt även på drivaxeln.
    Tacksam för hjälp!

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    är utförandet på en 9-3 med automat låda?

    hittar inte bussningen passande automat låda...

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Automat har inte denna bussning.

    Glappar din inre drivnut?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Automat har inte denna bussning.

    Glappar din inre drivnut?
    ja jag håller på att göra i ordning sambons farfars 9-3 cabbe inför försäljning och det är kraftiga vibrationer och axeln glappar.

    ska försöka posta video.

    vad kan det då vara om inte automat har samma konstruktion?

    https://youtu.be/HBbEzKjtyLA



    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Kanske sliten inre drivknut? Jag har bara behövt åtgärda manuella.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kanske sliten inre drivknut? Jag har bara behövt åtgärda manuella.
    själva granaten, drivklockan?


    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ja, det är så jag tänker.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    funderar starkt på att byta hela driv axeln.

    är det samma på alla og 9-3 ?
    misstänker att det är skillnad på automat och manuell?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    Drivaxel bytt, så vidare inte den också var dålig annars är det nog lager bussningen som är dålig....

    Vet inte om jag vågar vara pionjär och byta på en automatare själv.

    Ny tråd startad som förhoppningsvis ger lite klarhet i frågan. -> Länk

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2018-07-19 klockan 19:21. Anledning: Länk till relevant tråd

  13. #33

    Vågar jag mig på att byta bussning i växellådan till utgående axel? og9-3 manuell

    Hej!
    Har en läckande låda och det läcker runt vänster inre drivknut.
    Det finns ju en hel del bra guider och inte minst en helt lysande bra där man tom tagit hänsyn till risker. http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=312650

    Försöker lusläsa och verkligen beakta allt.

    De riskerna/problemen jag ser är följande:

    1, Demontering på gammal bil kan alltid vålla bekymmer men räknar iskallt med att det går bra.

    2, Packbox och det som kallas lock (gissar att det är locket som i Haynes kallas drivaxelns tätningskåpa) bör väl också lossna. Om locket går sönder och detta måste bytas - innebär det problem? fattade som att det nya locket måste skimsas om isåfall?

    3, Sedan verkar det vara dags att få ut bussningen. Verkar vara ett hästjobb med bågfilsbladet men är väl bara att nöta på.
    Här får man ju vara försiktig så det inte kommer spån i lagret utanför bussningen. verkar funka med modellera? Men hur gör man med spånet som riskerar att åka innåt in i lådan? Jag ska ju tydligen efter renovering skölja lådan ett par gånger. Löser denna sköljning ev spånrester?

    Demontering avklarad.

    4, Sen ska den nya bussningen i. och här gissar jag att det är viktigt att man har ett dorn som passar nära nog perfekt på bussningen? Eller kan man ta en hyllsa i rätt storlek? Har man ett dorn som sitter bra så antar jag att man kan arbeta snabbare då det är lite tidspress att få bussningen på plats?
    Ser ju helst att jag kan montera den utan att minska dess diametern. Fungerar metoden bussningen i frysen och värmepistol mot diffen och sen vara snabb? Om man inte får den på plats utan den fastnar vad gör man då?

    Sen när bussningen förhoppningsvis är på plats är det väl mer eller mindre bara att skruva tillbaka grejerna, skölja lådan och hoppas att det håller tätt?


    Det viktigaste verktyget känns dock som dornet...


    Med vänlig hälsning Martin.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hej!

    Jag gjorde nyss denna operationen på min 9-3 -99. Rätt verktyg är väl det som behövs..

    * Få bort drivaxeln från växellådan var lite jobbigt i mitt fall. Dock gick det med rätt kraft (kofot). Den ska "bara" dras rätt ut. Detta var lite knepigt då jag inte monterat av drivaxlar förut, bara lossat i själva spindeln.
    * Locket som sitter på lådan var inga problem att få bort. Man behöver torx och förlängare och lite kraft för att lossa skruvarna.
    * Packboxen i locket var inga problem att få bort. Nya slog jag in med ett rör med samma diameter som packboxen.
    * Jag sågade två spår i stödhylsan i lådan (med bågfilsblad). Det var jobbigt. Ja la modellera på lagret (BILTEMAS rekommenderas INTE då den är SMULIG och går in i lagret...) Inga problem med spån som går in i lådan (tryck in en trasa som man kan dra ut med näbbtång)
    * Nya stödhylsan la jag i frysen. Värmde inte huset innan jag smackade i nya hylsan. som don använde jag en 24mm hylsa (1/2") + förlängare som jag slog på med slägga. Passar perfekt mot stödhylsan. OBS! Du behöver en vän som håller undan fjäderbenet annars kommer du inte åt att slå in hylsan. Jag var lite stressad och bankade på som satan så att hylsan inte skulle fastna. Det tog lite tid men till slut så går den in.
    * Montera tillbaka allting. Jag tyckte det var lite lurigt att få tillbaka drivaxeln på lådan men det var nog bara jag som var lite seg.

    För mig så blev glappet mindre men fortfarande en del glapp. Tyvärr så läcker det fortfarande för mig. Det blir en femkrona på marken när bilen stått ett dygn. Det är lite svårt att se vad det kommer ifrån, jag skulle tro att packboxen inte håller tätt mot drivaxeln då det fortfarande glappar. Eventuellt kan det vara så enkelt att pluggen läcker då jag inte la tätning på den (finns ingen bricka). Jag ska kolla detta när lusten faller på (täta oljepluggen).

    positivt ändå efter allt slit: Växellådan är TYST, innan lät den som en skördetröska då det enbart var 7dl olja kvar. Känns som ny att växla. Inga vibrationer, fast det hade jag inte problem med innan, enbart läckaget.

    Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Knarrar, vänster fram. Vilken bussning?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 01:24
  2. [LÖST] Byte packbox och bussning i diffen OG9-3
    Av Brisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 13:39
  3. Vänster drivaxel glappar i diffen 9-3 -99
    Av MackeH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 12:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •