Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden OG9-3

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden OG9-3

    Hej.

    Tycker att 9-3,an (T5 154hk -00) fungerar lite konstigt.

    Tempmätaren rör sig inte nämnvärt föränn motorn är genomvarm då den snabbt kryper upp till normal. Det kan alltså ta en bra stund innan mätaren reagerar och kryper upp till normalt. Hela tiden innan ligger den på "min"strecket.

    Kylfläkten startar också så fort man startar bilen och fortsätter att gå, åtminstone så länge som tempmätaren visar fel (har inte hunnit kolla så mycket på den så jag kan minnas fel så att den kanske går även när tempenmätaren visar normal men jag TROR den kanske lugnar sig då).

    Kylvätskenivån är på normal och värme i kupén finns.

    Tankarna går mot kylvätskegivaren som det pratas om på forumet. Tror ni att det kan vara felet? Eller ska kylfläkten gå så ofta och mätaren fungera så?

    Är det någon som råkar ha en bild på var den sitter?

    Är det någon som kan bekräfta eller dementera att det är denna givaren det handlar om? http://shop.speedparts.se/sv/prod/gi...cdc658e4affc57
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Knepig tempgivare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Hej!

    Har du AC på bilen?
    Om du har det prova att stänga av den när du startar bilen, med AC'n igång så startar kylfläkten ganska omgående.

    Får du någon värme i kupén innan tämpmätaren kommer upp till normal?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Knepig tempgivare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Har du AC på bilen?
    Om du har det prova att stänga av den när du startar bilen, med AC'n igång så startar kylfläkten ganska omgående.
    Hej. Tack för hjälp.

    Mjo. Den har ACC, men kompressorn är förbikopplad (kortare rem) av den förra ägaren då antagligen lagringen till magnetkopplingen kärvat ihop. Vet inte om den ändå får för sig att köra kylfläkten?

    Kan prova i morrn att trycka på off eller econ får se om det blir skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_

    Får du någon värme i kupén innan tämpmätaren kommer upp till normal?
    Jopp. Bra värme i kupén finns även när mätaren ligger i bott (eller ja, nere på min i alla fall).

    Tempmätaren rör sig lite, lite grann när man kört en stund men håller sig mellan strecket på min och början på skalan. Sen kan den få för sig att gå upp till normal och det går snabbt. Men man kan köra typ en mil innan dess. Dessutom har jag ibland märkt att den kan svaja lite mer än normalt. Alltså typ gå upp till normalt, sen ner till min och sedan upp till normalt för att sedan stanna där.

    Om jag jämför med ng900,an så gör ju den så att tempmätaren kontinuerligt visar att det blir varmare och varmare till dess att termostaten öppnar, sänker tempen till strax under mitten på mätaren och sedan stabiliseras till mitten på mätaren.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Då skulle ja nog gissa på att det är vattentempgivaren som är boven.
    Drar den ovanligt mkt soppa?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    _oxygene_
    Haft exakt samma fel på våra VAG- bil modell o1 och då bytte jag vattentempgivare så blev de kanon.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Vad bra hörrni. Då ska jag nog prova byta givare.

    Är det någon som kan bekräfta att givaren jag länkar till i första inlägget är den som jag bör försöka att byta?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Drar den ovanligt mkt soppa?

    Mvh
    Har inte haft möjlighet att kolla det heller (har haft den avställd sen jag köpte den men var faktiskt in idag och besiktade, gick igenom) så har inte haft möjlighet att köra den några längre sträckor för att kolla förbrukningen men kan försöka kolla det.

    Kollade faktiskt siden när jag misstänkte att nått var fel och den sa 1.6 men det värdet är nog inte så mycket att gå efter då siden har varit urkopplad i omgångar (och därmed nollställd) och kört väldigt mycket tomgångskörning och väldigt lite landsvägskörning eftersom den varit avställd.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Tänk på att den bilen har 2 vattentempgivare!
    En till Trionic, och en till huvudinstrumentet.

    Det skulle möjligen inte kunna vara kass termostat?

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tänk på att den bilen har 2 vattentempgivare!
    En till Trionic, och en till huvudinstrumentet.
    Ok. Verkar ju krångligt det här.
    Det ger ju onekligen lite följdfrågor.

    Hur märker jag om den till trionic är dålig? (Check Engine lyser inte)
    Vilken givare är vad? (Alltså var sitter respektive)?

    Och vilken har jag länkat till i mitt inlägg ovan?
    Vet inte om länken funkar dåligt, men den är benämnd "Vattentemperaturgivare M12
    900 4cyl 94-98 (topplock) B204, B234I
    9-3 4-cyl 98-00 (topplock) B204, B234I
    9000 4-cyl 96-98 (topplock) B204, B234"
    och den ser ut så här: http://shop.speedparts.se/shop/13102...pic-a255ec.jpg

    Jag hittar ingen annan vattentempgivare än på Speedparts.. Har inte varit på Saab i och för sig, men Mekonomens hemsida verkar det inte finnas någon på, och bildelsbasen listar alla givare från yttertempgivaren till kupésolsensorn till ACC,n och hänvisar att givarna minsann är vattentempgivare så den törs jag inte lita på.

    Därför hoppades jag att någon här kunde knuffa mig i rätt riktning i vad jag ska köpa för något...

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det skulle möjligen inte kunna vara kass termostat?
    Mjo, det skulle säkert kunna vara det.

    Men om det är det så kommer följdfrågor/tankar.

    Borde verkligen kylfläkten gå för fulla varv precis hela tiden, även direkt när bilen är kallstartad till dess att man stänger av den en mil senare om det är termostaten som är kass? Vilken av tempgivarna du nämner styr isf den nämnda kylfläkten? "Trionicgivaren" eller "mätargivaren"?

    Borde man inte kunna få upp tempen till mer än min i alla fall trots dålig (helöppen) termostat?

    Om jag visar så här:

    Så länge bilen inte är genomvarm så ligger tempmätaren på grönt streck. Den rör sig pyttelite upp och ner men den ger inga tecken på att ge sig iväg uppåt. Efter en bra stund kan den få för sig att dra iväg direkt till rött streck, men tiden den tar på sig att ta sig dit är under en minut. Kanske under 30 sekunder t om. Och den visar liksom inga tecken på att termostaten skulle öppna och stängas för att hålla temperaturen jämn utan den drar som sagt direkt iväg från grönt till rött och stannar där.


    Ja, jag vet inte jag. Kanske skulle prova filma eländet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Det där låter ju som kass tempgivare för instrumentet. Om jag minns rätt så finns det en säkerhetsfunktion som gör att om tempgivaren inte funkar så går fläkten hela tiden, så är det på 9000 iaf, det vet jag med 100% säkerhet.
    Då är det nog dessutom inte givaren till Trionic som är kass utan den som är till instrumentet.
    Det sitter en tempgivare precis vid termostathuset, det är den som är till instrumentet. Sen sitter det en givare under insuget, inskruvat i själva insuget, under rören, det är den som är till Trionic.
    Den som du skall byta har ca 1dm sladd på sig innan det kommer en kontakt som går in i stora härvan. Den som är till Trionic har själva kontakten direkt på givaren och har en grönaktig färg på kontakten (behöver ju dock inte vara samma på alla eftermarknads).
    Men, som sagt, du skall ha en som har ca 1dm sladd innan kontakt, så blir det rätt.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det där låter ju som kass tempgivare för instrumentet. Om jag minns rätt så finns det en säkerhetsfunktion som gör att om tempgivaren inte funkar så går fläkten hela tiden, så är det på 9000 iaf, det vet jag med 100% säkerhet.
    Då är det nog dessutom inte givaren till Trionic som är kass utan den som är till instrumentet.
    Det sitter en tempgivare precis vid termostathuset, det är den som är till instrumentet. Sen sitter det en givare under insuget, inskruvat i själva insuget, under rören, det är den som är till Trionic.
    Den som du skall byta har ca 1dm sladd på sig innan det kommer en kontakt som går in i stora härvan. Den som är till Trionic har själva kontakten direkt på givaren och har en grönaktig färg på kontakten (behöver ju dock inte vara samma på alla eftermarknads).
    Men, som sagt, du skall ha en som har ca 1dm sladd innan kontakt, så blir det rätt.
    Ok! Kanon.

    Då provar jag att byta den får se. Svårt att se på bilden, men sladd har den ju uppenbarligen. Köper den och hoppas det är rätt för så hiskeligt dyr var den ändå inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Japp! Den är det!
    Som sagt, sitter på termostathuset

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det där låter ju som kass tempgivare för instrumentet. Om jag minns rätt så finns det en säkerhetsfunktion som gör att om tempgivaren inte funkar så går fläkten hela tiden, så är det på 9000 iaf, det vet jag med 100% säkerhet.
    Då är det nog dessutom inte givaren till Trionic som är kass utan den som är till instrumentet.
    Det sitter en tempgivare precis vid termostathuset, det är den som är till instrumentet. Sen sitter det en givare under insuget, inskruvat i själva insuget, under rören, det är den som är till Trionic.
    Den som du skall byta har ca 1dm sladd på sig innan det kommer en kontakt som går in i stora härvan. Den som är till Trionic har själva kontakten direkt på givaren och har en grönaktig färg på kontakten (behöver ju dock inte vara samma på alla eftermarknads).
    Men, som sagt, du skall ha en som har ca 1dm sladd innan kontakt, så blir det rätt.
    Ok! Kanon.

    Då provar jag att byta den får se. Svårt att se på bilden, men sladd har den ju uppenbarligen. Köper den och hoppas det är rätt för så hiskeligt dyr var den ändå inte.
    De ser samma som min från 97.


    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    har samma problem med min 9-3 02 har bytt givaren som går in i motorblocket men problemet kvarstår skulle kanske sattsat på att byta termostat också när ja ändå är igång.. mvh

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Går fläkten hela tiden? = givaren till instrumentet som visas här ovan.
    Blir bilen aldrig varm? = termostaten!

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden og9-3

    Fick hem givaren idag så jag var ut och bytte nu ikväll. Tänkte först när jag såg var den gamla satt att "åhnäe, fyfan vilket bök att komma åt", men det gick faktiskt över förväntan. Man kom ju åt med en vanlig fast nyckel fast det såg omöjligt ut och inte satt givaren fast så farligt heller. Efter bytet så är mätaren klippstabil och fläkten har lugnat ner sig.

    Tänk att man faktiskt kan laga nått på en bil utan svordomar, blodiga händer och verkstadsbesök.

    Tackar så hemskt mycket för hjälpen allihop!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med tempmätare + kylfläkt 9000
    Av sjodain6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2023-10-20, 09:43
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-09-10, 23:34
  3. [LÖST] Kylfläkt går hela tiden 9000
    Av penta72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2018-09-20, 23:14
  4. Ingen värme i kupén, och knepig tempmätare.
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 13:36
  5. Bromsljussäkringen går hela tiden.
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 11:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •