Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    8005

    Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Då min maskin rasat, jag gissar på ett vevlager, så funderar jag på att renovera i stället för att slänga i en begagnad från bildelsbasen.

    Eftersom den gått sina 20K så vill jag borra blocket och slipa veven, annars känns det inte lönt. Då är frågan, vad ska man passa på att göra när man ändå är i gång? Balansera vevpartiet och decka blocket känns självklart. Smidda kolvar känns som ett vettigt alternativ när man ändå gör jobbet, hur är det med stressborrning? Arborrning/honing av lagerlägen? Ta bort balansaxlar? Vilka kolvar och stakar ska man ha? T5 eller T7 toppackning? Kort sagt, vad är värt besväret och vad är att kasta pengar i sjön? Planen är väl att hamna på 350 pålitliga pållar, förr eller senare.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Angående stressborning så har jag hört att det inte alls är så nödvändigt på Saabs gjutjärnsfyror eftersom dragkraften i skruvhålen deformerar cylindrarna väldigt lite. Pga designen och avståndet emellan. Finns visst motorer där detta påverkar väldigt mycket och då stressborrar man. Tex vissa jänkeåttor.
    Slipa veven beror ju på hur den rasade. Efter 20k mil så kan den mycket väl ha kvar originaltollerrensen men man måste ju mäta upp den för att veta. Det kan ju räcka med att polera den.
    Om det är bra att arborra ser man väl också efter en uppmätning av blocket, jag har däremot aldrig hört att man har gjort det på någon Saabmotor.
    För ynka 300hk så skulle jag inte välja att stoppa ner smidda kolvar och balancera vevan m.m. original T5 delar känns alldeles för stabila för att det ska vara värt pengarna.
    Toppdecka gjutjärnsblocket vet jag inte heller hur nödvändigt det är..
    Men om du tror att det kan "spåra ur" vid ett senare tillfälle så är det ju inte fel

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    8005

    Re: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Risken är nog liten att det spårar ur, men jag vill ha en tät botten med lite marginal. Rätt vad det är så spikar det för att det läcker i nån slang eller vid insuget... Runt 350 hästar borde gå att få tillförlitligt och så man slipper bygga om bilen inför besiktning varje år. Borrar man så borde smidda kolvar inte vara så där jättemycket dyrare än original.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757

    Re: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Hej!

    Ett sätt är ju att mäta upp och inspektera så att samtliga ingående komponenter håller sig inom toleranser. Exempelvis, är loppen inom tolerans så är det bortkastade pengar att åtgärda dem en lätt honing i samband med byte av kolvringar är på sin plats, precis lika dant med vilken annan komponent som helst.

    Verkstadshandbok med toleranser i ena handen och skruva med andra!

    NOTERA: Vissa komponenter låter sig knappast utvärderas med den utrustning som inte ens en mycket välutrustad verkstad har, sådana saker byts, om man vill vara rimligt säker.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    8005

    Re: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Ett sätt är ju att mäta upp och inspektera så att samtliga ingående komponenter håller sig inom toleranser. Exempelvis, är loppen inom tolerans så är det bortkastade pengar att åtgärda dem en lätt honing i samband med byte av kolvringar är på sin plats, precis lika dant med vilken annan komponent som helst.

    Verkstadshandbok med toleranser i ena handen och skruva med andra!

    NOTERA: Vissa komponenter låter sig knappast utvärderas med den utrustning som inte ens en mycket välutrustad verkstad har, sådana saker byts, om man vill vara rimligt säker.
    Ska absolut ta med mig det här när jag plockar ner motorn. Har nog fastnat i gammalt tänk då vändkanter var mer regel än undantag vid 20K. Men då gällde det V8or och Volvo... Har en verkstadshandbok till 900 16v som innehåller toleranser och spel, funkar de på en 234R ?

    Edit: 900 boken gäller t.o.m. årsmodell 93

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Den borde ju ge en fingervisning om vad rätt värden är men inte de exakta. Helst ska du ju ha för B234 då.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 757

    Re: Bygga ny bottendel, rätt och fel?

    Hej!

    Med obegränsad buget så gör man på ett sätt, kpl maskinbearbetning av allt!
    Men, t.ex. genom att noga studera lagren så får man en fingervisning om lagergången är rak. Lite sot & slip för cylinderhuvudet torde vara std åtgärd inkl planing.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. T7 topp på en T5 bottendel
    Av Drift-fjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 22:42
  2. bygga om en vanlig ratt till en med stereostyrning
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •