Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad gör man åt rosten?

  1. #1

    Vad gör man åt rosten?

    Hej,

    har nyligen införskaffat mig min första bil. Har ingen vidare vana vid varken mekande eller själva bilvården. Men det är lite rost på den, främst i hörnen på dörrarna och några bubblor ovanför hjulen. Själva tanklocket är också rätt rostigt.

    Det är förresten en SAAB 9-5 Kombi 2001a.

    Så frågan är vad behöver man göra? Bör det åtgärdas eller ska man låta det vara?
    ÄR student så har lite begränsat med pengar men tänkte att man kanske kan lämna in det till någon som kan det? I sånt fall har någon några bra referenser till folk i Västerås? Och vad det kostar?

    Var in till mekonomen idag och pratade lite, man skulle visst använda sig av tre olika sprayburkar och så slipa först. Egentligen skulle man behöva kolla hela dörren sa han då det säkert fanns mer som inte syntes. Kan säkert få till det själv, men frågan är om det inte ser värre ut än det gör nu med lite rost.

    Hur snabbt sprider sig rosten? Om jag låter det vara helt enkelt?

    Är tacksam för svar.
    MVH
    K

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    320

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Den rost du pratar om är väldigt vanlig på 9-5. Rosten på tanklocket är ju lätt att åtgärda, bara byta lock. Men resten får du nog överväga om du tycker det är värt det. Tusenlapparna springer nog iväg ganska fort, samtidigt som du har dålig ekonomi just nu och bilens värde inte är så högt. Jag skulle låtit det vara.
    Saab 9-3 SC -08

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Att fixa själv blir ju inte många kronor, lite färg och spackel och ett sandpapper och jag har svårt att se hur det skulle kunna se värre ut än rosten. Dessutom bromsar du ju det en del i alla fall.

  4. #4
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Att fixa själv blir ju inte många kronor, lite färg och spackel och ett sandpapper och jag har svårt att se hur det skulle kunna se värre ut än rosten. Dessutom bromsar du ju det en del i alla fall.
    #Den rost som syns brukar ju bara vara toppen av ett isberg. Normalt så får man slipa ett 5ggr så stort område som man tror. Så det kanske blir en stor del av dörren som ska lackas.

    #Vettig färg kostar ju en del. Jag förutsätter att det är sprayburk som gäller:
    -Grundfärg 150kr
    -Billack på burk 250kr
    -2K klarlack 250 kr
    -Spackel, slippapper o dyl 200kr
    Tot 850 kr för bara materialet, och då blir finishen "sådär".

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Citat Ursprungligen postat av Dab
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Att fixa själv blir ju inte många kronor, lite färg och spackel och ett sandpapper och jag har svårt att se hur det skulle kunna se värre ut än rosten. Dessutom bromsar du ju det en del i alla fall.
    #Den rost som syns brukar ju bara vara toppen av ett isberg. Normalt så får man slipa ett 5ggr så stort område som man tror. Så det kanske blir en stor del av dörren som ska lackas.

    #Vettig färg kostar ju en del. Jag förutsätter att det är sprayburk som gäller:
    -Grundfärg 150kr
    -Billack på burk 250kr
    -2K klarlack 250 kr
    -Spackel, slippapper o dyl 200kr
    Tot 850 kr för bara materialet, och då blir finishen "sådär".
    Ja fast om man vill kan man ju nöja sig med billigare grejer och klara sig under femhundringen och om man har råd att ha en bil torde inte det vara så värst mycket pengar.

    Jag personligen skulle aldrig klara av att titta på rost varje dag varför jag anser att en dålig lagning är bättre än inget alls.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Bild!

    När lacken väl släppt blir det hål på bra ett par vintrar här där det saltas. Slipa bort färgen, inte mer än det behövs, på med rostomvandlare och sedan primer och topplack, original bättringsfärg är dyr men brukar ha bra kulörpassning.

    Att lämna det som det är tycker jag inte är något alternativ, om man inte tänker sig dörrbyten inom ett par år.

  7. #7

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Fick lära mig igår hur man gör
    Har själv en 95 sportkombi 2,3t -02 med den klassika rosten på tanklock samt under dekorrampen mellan baklysena. Slipa helt enkelt bort ALL rost, detta är oerhört viktigt för att få stopp på skiten! Sedan spacklar men med 2-komponentspackel, slipar och om det behövs spacklar man igen med mera slipning som följd. Underarbetet är A och O för all lackering, stryk med fingertopparna över spacklet. Känner du något, då kommer detta att synas genom färgen sedan! Lägg sedan på en grundprimer i lämplig kulör och låt detta sedan torka ordentligt, detta är av absoluta vikt för att inte lacken sedan "reser" sig och ser ut som ett månlandskap. Sedan är det ju dags för själva kulören som läggs på i mindre mängder i ett rutmönster till ett jämnt skikt är uppnått, låte sedan torka ordentligt och lägg sedan på klarlacken med samma metod. Skulle du få färgdamm på övriga ytor är detta ingen katastrof, då det går lätt att tvätta av med en lätt fuktad thinner-trasa sedan! Låt sedan lacken härda ordentligt först, upp till en vecka beroende på färgsystem! Sedan kan man maskinpolera bort färgkanter elr våtslipa om det behövs. Var bara noggran i alla moment så ska du se att resultatet blir därefter och rosten är ett minne blott
    Jag vände mig till SSR-Nordic i Motala, kan bara säga att de är proffs på att laga just skadade billacker! Supernöjd kund som mer än gärna återkommer OCH litar på deras kunnande. Billigt var det dessutom då de lackerar endast den skadade ytan utan att lämna minsta spår efter sig!

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Ska själv ge mig på lite rostlagning på min bil innan våren kommer och hittade denna produkt http://www.kbs-coatings.com/system-sampler.html

    Enligt en del trådar och filmer på nätet så ska denna vara hur bra som helst och går att lacka över med vilken färg som helst.

    Tänkte köpa mig ett starter kit och prova på hund ben och skärmkanter.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Fritsla, västra Götaland
    Inlägg
    13

    Re: Vad gör man åt rosten?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ska själv ge mig på lite rostlagning på min bil innan våren kommer och hittade denna produkt http://www.kbs-coatings.com/system-sampler.html

    Enligt en del trådar och filmer på nätet så ska denna vara hur bra som helst och går att lacka över med vilken färg som helst.

    Tänkte köpa mig ett starter kit och prova på hund ben och skärmkanter.

    Mvh
    Såg väldigt bra ut....America way Uppdatera gärna när du köpt och provat!

    Lasse
    9-5 2.3 turbo SE 2001
    24000mil
    Tack för ett fantastiskt forum

Liknande ämnen

  1. Rosten har kommit...?
    Av BAAS 3-9 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 03:34
  2. Vad göra åt rosten?
    Av JeppeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 21:11
  3. Hur ska jag göra med rosten??
    Av Källén i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 14:05
  4. Hur är det med rosten på 9-3:an?
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •