Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    Hejsan!

    Håller på byta ut originalstereon (AS2 enligt allt jag kan döma) mot en Pioneer stereo och stöter på några frågetecken/problem;

    till en början så trodde jag att det inte fanns slutsteg i bilen, eftersom högtalarkablarna ansluts direkt på en ISO kontakt, men efter lite mer granskning och diskussion med folk som vet så verkar det finnas ändå - det blir ju inget ljud om inte blåa remote wiren är inkopplat. Sedan så blir volymen i bilen betydligt högre än när den testades i annan bil utan slutsteg, så tjo

    Jag sökte på forumet och på nätet vart slutsteget ligger då, och enligt vad jag hittade skulle den sitta på vänstra sidan vid passagerarsätet; kollade där men hittade inget som liknar en slutsteg:








    Verkar vara kylningsrelaterad som sitter där bakom svarta täckplattan? Finns en del kablar också men verkar inte vara någon slutsteg...


    Hjälp? Bilen i fråga är en 9-5 kombi från slutet av 2000, den har enheten med CD och kassettdäck och 7 högtalare, ingen baslåda - enligt vad jag kunde hitta alltså AS2 och med (Pioneer) slutsteg?

    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    På andra sidan
    Dvs, vid passagerarens högra fot. Det är på og9-3 som AS3-steget sitter där du har plockat isär.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    Hehehe fan också, men då förstår jag. Är det svårt att komma åt? Hur gör man, vad måste bort?


    Jag kan väl passa på och tillägga att anledningen är att stereon ger ifrån sig ett riktigt skitljud precis hela tiden; ett sorts pipande ljud ("whine") som tickar med jämna mellanrum på några sekunder, sedan ibland går volymen på pipet upp tydligt - detta sker även om jag matar stereon direkt från batteriet och utan att ens ha nyckeln i bilen. Det "försvinner" vid högre volym, men då bara pga att musiken låter högre än pipet. Annars är pipet där hela tiden och med samma volym, även om den står på 0.

    Nu när jag insåg att bilen har slutsteg (och när jag vid jämförelse märkte att det lät nästan inget alls i en annan bil) tänkte jag utforska lite mera om det är fel på remote signalen eller så. Annars är väl enheten paj och får användas av någon utan slutsteg (för då lät det som sagt nästan inget alls).

    Tänkte även testa enheten på bänken hemma med ett nätagg från datorn, undrar dock om det går att koppla in sådana små datorhögtalare eller om det är speciella grejer (motstånd) på just bilhögtalare?


    Tack för svaret!
    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4

    Re: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    Det finns inget slutsteg i 9-5:ans huvudenhet i AS2- eller AS3-systemen. Utsignalen är en balanserad lågnivå som använder de stift i ISO-kontakterna som vanligtvis används till högtalare. Utgångarna är dock inte dimensionerade för att driva högtalare direkt.

    Jag har inte lyssnat på just din AS2-enhet, men om huvudenheten inte är gift med bilen (stöldskydd) startar den i en testmod som ger ljus men även lägger till regelbundna pip. Kan vara den funktionen du hör. Har huvuenheten bytts ut mot en enhet som fortfarande är gift med en annan bil?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    Hejsan, tack för svaret.

    Jag har inte bytt ut den mot en annan AS enhet utan med en Pioneer DEH-P9800BT, så där borde det inte vara några problem med att dem är gifta? (pairad?)

    Vad är det för kablar/signal som går in i slutsteget då? Kan jag mata in RCA kablar direkt i den? Eller gäller det i så fall att byta ut steget mot en "after-market" modell och koppla den till stereon, sedan högtalarna till den? Eller blir det då knas ändå pga att högtalarna har speciella specifikationer?

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  6. #6

    Re: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Jag har inte bytt ut den mot en annan AS enhet utan med en Pioneer DEH-P9800BT, så där borde det inte vara några problem med att dem är gifta? (pairad?)
    Det är bara huvudenheten (och CD-växlaren) som behöver giftas in.

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    JVad är det för kablar/signal som går in i slutsteget då?
    Slutsteget har jord, 12V från bilen och remote on (12V = on), mute (12V = mute) och fyra balanserade lågnivåsignaler från huvudenheten.

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Kan jag mata in RCA kablar direkt i den?
    Vanligtvis inte. Med obalanserade RCA-kablar jordar du negativa ingången och skickar signal på positiva ingången. Slutsteget tar skillnaden mellan positiva och negativa ingången och på så sätt försvinner störningarna. När du skickar in jord på den negativa ingången förstärks alla störningar på den positiva ingången. Notera att kablarna mellan huvuenhet och slutsteg inte är skärmade, bara tvinnade.

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Eller gäller det i så fall att byta ut steget mot en "after-market" modell och koppla den till stereon, sedan högtalarna till den? Eller blir det då knas ändå pga att högtalarna har speciella specifikationer?
    Högtalarna har ovanliga impedanser (t.ex. 2 ohm) och dessutom saknar de delningsfilter. Alla filter sitter inne i slutsteget. Signalen för mitthögtalaren fram skapas också inne i slutsteget.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    Re: Slutsteg AS2 (9-5 -00) - vart sitter den?!

    Hrm ok, då låter det ganska kört.

    Jag har testat Pioneer enheten hemma med en 12V batteri och högtalare kopplade direkt, och fick då ljudet med. Så det är något i enheten som är defekt, trist. Jag tänkte evt testa om problemet uppstår även om jag kör ljudet via lågnivåkablarna men det lär inte vara någon höjdare med grejerna som sitter i bilen då

    Jag testade i övrigt med en annan enhet (P7100BT) och den funkade felfritt, så det lär bli att skaffa ny istället. Får se om jag lyckas testa P9800BT enheten här hemma på något sätt (har en vanlig slutsteg liggandes) men måste först fixa RCA kablar till enheten (den har en speciell anslutning som skapar RCA anslutningarna, dem sitter inte fasta på enheten - dyra som bara den givetvis, men borde gå att löda dit egna RCA kablar). Då vet jag iaf om den funkar ok då, för evt försäljning. Annars får jag sälja den som defekt för den händiga.


    Tackar för svaren, mycket värdefull information!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Vart sitter mitt orginal slutsteg på min saab 9-5 -00?
    Av GiiZzMOo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 16:20
  2. Var sitter slutsteg as3 på 9-5sc -00?
    Av Jimpa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 18:51
  3. Hur mycket är ett og9-3 AS3-slutsteg värt?
    Av DashOmid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 14:01
  4. [LÖST] Tryckvakt vart sitter den och vart skruvar man på den? OG900
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:24
  5. var sitter orginal slutsteg i saab 900 94-98?
    Av frollan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •