Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Ersätta sliten nyckel NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2023
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Problem med nycklar

    Hej!

    Jag har problem med nycklarna till min fina 9-3 (2004 modell). Jag har båda exemplar, varav den jag använder nu har väldigt slitna knappar, men fungerar. Den andra har knapparna i bra skick, men ingenting händer ifall jag trycker på dem för att öppna dörrarna (dock det går att låsa dörrarna med den)

    Dessutom är det som så att dörrarna på vänster sidan inte öppnas när jag tryckt på öppna, så man måste öppna dörren från passagrarsidan kanske 90 % av gångerna. Sedan är en annan oroande aspekt att dörren aldrig kan öppnas med den fysiska nyckeln. Det går alltså inte att vrida om nyckeln, även om det känns som att det går hela vägen in låscylindern (i vintras funkade den men inte längre).


    Känner någon igen detta problem eller har råd kring hur jag bör hantera detta? Kanske räcker det med att byta batteri?

    Tack för era kloka råd!

    IMG_0604.jpg

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Att en del dörrar inte låser upp sig är ett vanligt problem på NG9-3. Det problemet sitter i låskistorna. Det har inget med sändaren att göra. Själva nyckellåset är samma sak som på alla bilmärken med likartad konstruktion. Det används aldrig och kärvar ihop helt enkelt........Väldigt glest med nya delar till detta nuförtiden så vill man ha igång den biten så får man nog pilla isär låsen och göra rent. Om det nu ens går att få isär......

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 086
    Medlem#
    12120
    Eller bara spruta in låsolja i det många gånger och hoppas att det släpper tillslut.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av anna11 Visa inlägg
    .... den jag använder nu har väldigt slitna knappar...
    Skal för nyckel finns att köpa på t.ex. Speedparts & Maptun, samt många fler ställen;
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng/103700.html
    https://www.maptunparts.se/interior/...-ii-03-12.html

    Den andra har knapparna i bra skick, men ingenting händer ifall jag trycker på dem för att öppna dörrarna...
    Börja med att sätta i ett fräscht batteri, sätt sedan nyckeln i tändningslåset och vänta i 5 sek, nyckeln synkas med bilen och nu bör fjärrfunktionen fungera igen.


    Dessutom är det som så att dörrarna på vänster sidan inte öppnas när jag tryckt på öppna..
    Håller med Stefan, detta är dessvärre ett ganska vanligt problem.
    Kopplar man upp sig med Tech2 diagnosverktyg så kommer där säkert finnas diverse felkoder på låskistorna som inte fungerar.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    413
    Köp bara originalnyckel. De lösa skalen är inte original och passar dåligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2023
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för alla era svar! Jag är väldigt tacksam för all råd, tips och alla idéer. Jag har kontaktat en verkstad där de också föreslog att jag kan börja med att testa att använda låsolja för att få nyckeln att öppna dörren. Kan vanlig låsolja funka, som den där på bilden? Eller finns det något som är mer anpassat för bildörrar? Jag vill inte orsaka mer skada än hjälp...

    373283999_1718013271954004_658240446129360435_n.jpg

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Köp bara originalnyckel. De lösa skalen är inte original och passar dåligt.
    det låter väldigt generellt. De skalen jag köper från en specifik leverantör tycker jag fungerar utmärkt. Det enda som finns original nuförtiden är kompletta sändare. Lösa originalskal har utgått.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Kamkedjespännaren, hur vet man om den är sliten?
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 12:49
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •