Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Dags att skaffa extraljus för första gången!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Thjoo!

    Tips på extraljus sökes!
    Vi bor söder om gbg å kör en väg som det är väldigt mörkt på, kurvigt och fullt av älgar och mindre djur.
    Vill ha tips på hur man ska få bättre ljus på sambons 9-3 aero 2001. Har original nu utan xenonkonventering. Helljuset är ett skämt.
    Söker bredljusbild här.
    Verkar som Sim med xenon eller Nbb e bästa?
    Vill inte lägga en månadslön men vill köpa det som är bra.
    Dock har vi ju mkt trafik, så blända av lär man få göra några ggr varje dag man kör. Kanske onödigt med xenon då?

    Sedan har jag en firmabil, Vw transporter 2011. Den tvättas dagligen i maskin och vill därför ha en ramp som jag kan gömma lite för borstarna. Finns det någon sådan som ger bra ljus? Kör väldigt blandat med den då jag har ca 30mils radie från gbg. Men saknat extraljus ute på vägarna.

    Vill bara ha tips på det folk verkligen har testat eller kör med. Inte vad ni läst.
    Jag har lagt 6h läsning på google med trådar skrivna senaste året. Så läst extremt mkt men inte kommit fram till vad jag ska ha riktigt.

    Tips på installationsmaterial till saab önskas med. Finns det färdiga kabelsatser med relän osv?
    Krävs d tech2 aktivering eller skarvar man bara in sig på helljuset och sedan relä?

    Lägg gärna upp bilder på era monteringar oxå.
    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    någon som provat dessa eller liknande?
    http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenon ... n-kit.html
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Mer läsning: Kolla förra årets tora tråd viewtopic.php?f=18&t=289163 och gärna då Mickemannens inlägg, sista inlägget på tredje sidan.
    /Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Jo läst den tråden.
    NBB verkar ju vara det man skall ha. Men alla som skriver i dessa trådar verkar ju bo i norrland.
    Jag behöver något som reagerar snabbt och som går att starta om ofta.
    Sedan e ju krav 2 att man kan tväta i automattvätt 5ggr/dag.

    Kanske borde skrivit mer att det e dom där ljusramperna jag inte vet om dom e något att ha eller ej.


    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Som uppväxt i norrlands inland i dom älg-täta skogarna i Hälsingland-Dalarna-Härjedalen så har man väl viss erfarenhet av extraljus.

    Om det är vilt du oroar dig för, så ska du ha flera ljuskällor så att du kan rikta dom yttersta "rätt ut i skogen" så att säga.
    Att ha 400 meter lång ljusbild hjälper föga när älgen kliver in i ljuset 15 meter framför bilen.
    På min 9-5'a har jag gjort som så att jag satt små extraljus där dimljusen egentligen ska sitta, 2 på varje sida. Det ger mig 4 extra ljuskällor att rikta ut mot sidorna. Det är inga värstingljus, men å andra sidan sitter dom precis i hörnen på bilen och är riktade i rejäl vinkel utåt, så dom gör definitivt skillnad när man sitter och kisar in bland träden.
    Nackdelen är att dom sitter väldigt lågt och därför har svårt att ta sig över snödrivorna vintertid, men det kanske är ett mindre problem för er där nere?

    Stirra dig inte blind på ljusstyrka och längd! Att ha en jävla massa lux på 400 meters avstånd rakt framför bilen är väl bra om det man vill se är just 400 meter rakt fram, vilket sällan är fallet. Nackdelen är att du är i princip blind utanför den smala remsan av extremljus framför dig, och det är där farorna finns.
    En kombination av flood och pencil, rätt riktade och med rätt styrka, ger oftast bäst (om än inte längst) ljus.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Som uppväxt i norrlands inland i dom älg-täta skogarna i Hälsingland-Dalarna-Härjedalen så har man väl viss erfarenhet av extraljus.

    Om det är vilt du oroar dig för, så ska du ha flera ljuskällor så att du kan rikta dom yttersta "rätt ut i skogen" så att säga.
    Att ha 400 meter lång ljusbild hjälper föga när älgen kliver in i ljuset 15 meter framför bilen.
    På min 9-5'a har jag gjort som så att jag satt små extraljus där dimljusen egentligen ska sitta, 2 på varje sida. Det ger mig 4 extra ljuskällor att rikta ut mot sidorna. Det är inga värstingljus, men å andra sidan sitter dom precis i hörnen på bilen och är riktade i rejäl vinkel utåt, så dom gör definitivt skillnad när man sitter och kisar in bland träden.
    Nackdelen är att dom sitter väldigt lågt och därför har svårt att ta sig över snödrivorna vintertid, men det kanske är ett mindre problem för er där nere?

    Stirra dig inte blind på ljusstyrka och längd! Att ha en jävla massa lux på 400 meters avstånd rakt framför bilen är väl bra om det man vill se är just 400 meter rakt fram, vilket sällan är fallet. Nackdelen är att du är i princip blind utanför den smala remsan av extremljus framför dig, och det är där farorna finns.
    En kombination av flood och pencil, rätt riktade och med rätt styrka, ger oftast bäst (om än inte längst) ljus.
    Det där låter spännande, vad för lampor använder du och hur har du monterat dem?
    Har du bilder eller ser d helt original ut?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95

    Det där låter spännande, vad för lampor använder du och hur har du monterat dem?
    Har du bilder eller ser d helt original ut?
    Ha! Lyckades hitta en bild från vår Saabträff, när tjejen rullar in pärlan på området!
    http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... _large.jpg

    Det är faktiskt riktigt billiga skitlampor från Jula tror jag det var. 349:- paret eller nåt sånt. Dom är skruvade i plåtkanten som finns där, är ganska gott om material att fästa i bara man undviker plasten. Total installation var nog under en timme, med kabeldragning och allt.
    Är som sagt inget jättedrag i dom, men i och med att jag kan rikta två stycken åt varje håll så täcker dom upp rätt ok ändå faktiskt. Vintertid skulle jag dock rekommendera att dom kombineras med några rejäla flodljus monterade i fronten, men just för att få lite ljus i skogen så är dom klockrena.

    Får faktiskt ofta kommentarer om mina "dimljus". Allt från "ferraristuk" till skitfult, alla verkar dock ha en åsikt om det.
    Mest underhållande är dock bilprovningen, som vartenda år brukar hålla på 10-15 minuter för att tända mina "dimljus", innan dom till slut ger upp och kommer och frågar "du, hur fan tänder du dimljusen?" varpå jag lugnt svarar "har inga dimljus, det är extraljus". Reaktionen är alltid densamma. "Extraljus? Har du extraljusen där?" varpå man ser hur kugghjulen snurrar intensivt i besiktningsmannens huvud medans han febrilt letar efter någon lag det kan bryta mot. Efter någon sekund när chocken lagt sig brukar det dock alltid resultera i nåt i stil med "Ja, extraljusen där, ja...finns nog ingen lag mot det så det får man väl."
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Har tre big knick i fronten, halogen, och är nöjd med det, bra ljus så det räcker och bilden blir hyggligt bred med tre stycken bredvid varandra. Med övre fäststag, ev i både, så bör det klara många tvättar.

    dock två saker jag har märkt:
    * Man får blända av tidigt när man möter en bil
    * Alla trafikskyltar bländar fa*n när man har helljuset på, framförallt om skyltarna är nya och ännu inte nerskitade.

    /Johan

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    SIM är ju prisvärt nu, kostar 199:- styck på OK.

    Jag monterade 2st sådana på morsans bil och plockade i 55watts Xenon från Kina, lyser mycket bra dock inte lika bra som Bosch 225 med 55w xenon som jag haft på min egna bil.
    Nackdel med SIM är att det inte följer med stenskottsskydd.
    En annan nackdel med både SIM och Bosch är att glasen är av glas och inte plast.

    NBB kan jag rekommendera men det är ju i ett annat prisläge.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95

    Det där låter spännande, vad för lampor använder du och hur har du monterat dem?
    Har du bilder eller ser d helt original ut?
    Ha! Lyckades hitta en bild från vår Saabträff, när tjejen rullar in pärlan på området!
    http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... _large.jpg

    Det är faktiskt riktigt billiga skitlampor från Jula tror jag det var. 349:- paret eller nåt sånt. Dom är skruvade i plåtkanten som finns där, är ganska gott om material att fästa i bara man undviker plasten. Total installation var nog under en timme, med kabeldragning och allt.
    Är som sagt inget jättedrag i dom, men i och med att jag kan rikta två stycken åt varje håll så täcker dom upp rätt ok ändå faktiskt. Vintertid skulle jag dock rekommendera att dom kombineras med några rejäla flodljus monterade i fronten, men just för att få lite ljus i skogen så är dom klockrena.

    Får faktiskt ofta kommentarer om mina "dimljus". Allt från "ferraristuk" till skitfult, alla verkar dock ha en åsikt om det.
    Mest underhållande är dock bilprovningen, som vartenda år brukar hålla på 10-15 minuter för att tända mina "dimljus", innan dom till slut ger upp och kommer och frågar "du, hur fan tänder du dimljusen?" varpå jag lugnt svarar "har inga dimljus, det är extraljus". Reaktionen är alltid densamma. "Extraljus? Har du extraljusen där?" varpå man ser hur kugghjulen snurrar intensivt i besiktningsmannens huvud medans han febrilt letar efter någon lag det kan bryta mot. Efter någon sekund när chocken lagt sig brukar det dock alltid resultera i nåt i stil med "Ja, extraljusen där, ja...finns nog ingen lag mot det så det får man väl."
    Du hade inga dimljus innan då? Eller tog du bara bort original och d fanns plats för dessa?
    Känns som en bra lösning för tjejens bil iaf.
    Ser helt ok ut, bättre än utan dimljus. Dimljus e ju inte direkt vackra

    Ingen som har koll på ljusramperna?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    SIM är ju prisvärt nu, kostar 199:- styck på OK.

    Jag monterade 2st sådana på morsans bil och plockade i 55watts Xenon från Kina, lyser mycket bra dock inte lika bra som Bosch 225 med 55w xenon som jag haft på min egna bil.
    Nackdel med SIM är att det inte följer med stenskottsskydd.
    En annan nackdel med både SIM och Bosch är att glasen är av glas och inte plast.

    NBB kan jag rekommendera men det är ju i ett annat prisläge.
    Hur e d med start tiden för xenon? Sambon som kör hemma mest kommer ju få tända, släcka hela tiden då d e trafik här. säkert med någon mins mellanrum. funkar d bra då?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Enda gången jag störs av seg starttid är första gången jag tänder lysena, då tar det upp till kanske 10sekunder innan det lyser FULLT men det tar antagligen bara 1 sekund innan det lyser lika bra som en 55watts halogen.

    Vid avbländning och påslag så är det inte någon fördröjning att tala om, kanske några tiondelar av en sekund.

    Jag har köpt vanliga billigaste xenonkiten på Ebay och har inte upplevt några skillnader mellan olika leverantörer. (Har konverterat 10-14 lyktor).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Enda gången jag störs av seg starttid är första gången jag tänder lysena, då tar det upp till kanske 10sekunder innan det lyser FULLT men det tar antagligen bara 1 sekund innan det lyser lika bra som en 55watts halogen.

    Vid avbländning och påslag så är det inte någon fördröjning att tala om, kanske några tiondelar av en sekund.

    Jag har köpt vanliga billigaste xenonkiten på Ebay och har inte upplevt några skillnader mellan olika leverantörer. (Har konverterat 10-14 lyktor).
    Hur länge "håller" uppvärmningen? eller något du märkt av om du tex inte kör med dem på 10min, blir dom seg startade igen då?
    har ett kit från kina jag köpte för 4-5år sedan som fortfarande funkar. Så köpa kina e jag ej rädd för
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Ja, efter 10minuter behöver de startas upp igen.
    Någon minut går bra, men efter 10 blir det en kallstart.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Du hade inga dimljus innan då? Eller tog du bara bort original och d fanns plats för dessa?
    Känns som en bra lösning för tjejens bil iaf.
    Ser helt ok ut, bättre än utan dimljus. Dimljus e ju inte direkt vackra
    Nopp, aldrig haft dimljus, hade bara dom där plastluckorna som sitter där istället.
    Anledningen att det blev extraljus där var att jag hade tappat en av luckorna, och insåg att en sådan lucka kostade mer än vad 2 av dessa extraljus gjorde, så av ren tjurskallighet så vägrade jag att köpa nya plastluckor utan det blev "dimljus" istället.

    Som sagt, inget extremt ljus i dom, men en billig lösning som garanterat inte ger dig några problem i automattvätten.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jag har köpt vanliga billigaste xenonkiten på Ebay och har inte upplevt några skillnader mellan olika leverantörer. (Har konverterat 10-14 lyktor).
    Vilken Ebay handlar ni på? Tyskland, USA, Taiwan?
    Har köpt några satser från VMME som funkar kanon och inte är direkt dyra, men kan man hitta dom ännu billigare så gärna det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Jag har köpt från (Ebay) Kina, Malaysia, Taiwan osv. det som varit billigast för tillfället men som ändå verkar trovärdigt och har hyfsat snabb frakt. Sök på "Worldwide" på Ebay.

    VVME har jag också beställt från och det är väl en dryg hundring billigare från andra.
    Har man bråttom så beställ från VVME, tar bara 3-5 arbetsdagar hem till dörren med DHL.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Min erfarenhet är att man får vad man betalar för specielt om man vill ha väldigt bra ljus. Lampor för runt 500ringen ger bra ljus i många fall men långt ifrån vad man kan få

    Jag tror jag ska köpa Lightforce 240 Blitz med 100 w, eventuellt nöjer jag mig med LF 170, 240 har mkt bredare ljusbild.
    Har även kikat på "Strands Kirruna HID " vilket är typ samma pengar som Lightforce 240 blitz Halogen.
    ca 4000 kr får två st

    Körde en provvagn med en ljusramp på häromdan, EX 3000 5 S och den gav ljus nog för dom flesta fall. men lite starkare lampor hade den nog funkat även under längre turer.
    Nästan så jag överväger att prova en sådan

    För ett par år sedan hade jag en Landrover med 8 st Big knick, de gav enorm bredd men drock mkt ström

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    Citat Ursprungligen postat av HP
    Min erfarenhet är att man får vad man betalar för specielt om man vill ha väldigt bra ljus. Lampor för runt 500ringen ger bra ljus i många fall men långt ifrån vad man kan få

    Jag tror jag ska köpa Lightforce 240 Blitz med 100 w, eventuellt nöjer jag mig med LF 170, 240 har mkt bredare ljusbild.
    Har även kikat på "Strands Kirruna HID " vilket är typ samma pengar som Lightforce 240 blitz Halogen.
    ca 4000 kr får två st

    Körde en provvagn med en ljusramp på häromdan, EX 3000 5 S och den gav ljus nog för dom flesta fall. men lite starkare lampor hade den nog funkat även under längre turer.
    Nästan så jag överväger att prova en sådan

    För ett par år sedan hade jag en Landrover med 8 st Big knick, de gav enorm bredd men drock mkt ström
    Varför inte köpa NBB Alpha 225 med 55watts xenonkonvertering för halva priset mot Lightforce 240 med 100w halogen? (Runt 2000:- inkl Kinaxenon för ett par Alpha 225).

    Xenonkonverterade NBB lyser ju mycket bättre än Lightforce med halogen, enligt mig.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Dags att skaffa extraljus för första gången!

    fasen man blir inte klok på detta.
    Tror det får bli en ljusramp till transporten och några stora runda saker till sambons bil...men vet ej om xenon e rätt väg att gå då vi inte kör 10mil utan möte utan mer 1-5km...
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

Liknande ämnen

  1. Saab-ägare för första gången
    Av Caspar i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 00:05
  2. Nybliven Saab-ägare för första gången!
    Av Quinna i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 12:05
  3. Saab ägare snart för första gången
    Av zeki i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 23:37
  4. Kolla turbon - första gången!
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:45
  5. Polera med maskin för första gången. Förslag?
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •