Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

  1. #1

    Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

    Vill ha lite hjälp med vad jag ska börja felsöka..

    Bilen känns allmänt slö och innan stiftbytet var den lite ryckig vid acc..
    Laddar som mest till mitten av den gula markeringen på turbomätaren.
    Hade in den på verkstad och där sa dom att tryckröret var felmonterat, lossade på detta och monterade tillbaka det å bilen blev lite bättre men långt ifrån bra!
    Ska inte en bil på 250hk spinna loss åtminstone lite när man slagit av antispinn å ger fullt 1an å 2an i regnväder??

    Ny på både turbo och saab så jag kan behöva all hjälp jag kan få!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    398

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    Citat Ursprungligen postat av karl_magnum
    Vill ha lite hjälp med vad jag ska börja felsöka..

    Bilen känns allmänt slö och innan stiftbytet var den lite ryckig vid acc..
    Laddar som mest till mitten av den gula markeringen på turbomätaren.
    Hade in den på verkstad och där sa dom att tryckröret var felmonterat, lossade på detta och monterade tillbaka det å bilen blev lite bättre men långt ifrån bra!
    Ska inte en bil på 250hk spinna loss åtminstone lite när man slagit av antispinn å ger fullt 1an å 2an i regnväder??

    Ny på både turbo och saab så jag kan behöva all hjälp jag kan få!

    Säkerligen dina blå backventiler kolla här!!!

    viewtopic.php?f=30&t=260317&hilit=evap
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  3. #3

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    [quote=aero s][quote="karl_magnum":1d9qm2fe]Vill ha lite hjälp med vad jag ska börja felsöka..

    Bilen känns allmänt slö och innan stiftbytet var den lite ryckig vid acc..
    Laddar som mest till mitten av den gula markeringen på turbomätaren.
    Hade in den på verkstad och där sa dom att tryckröret var felmonterat, lossade på detta och monterade tillbaka det å bilen blev lite bättre men långt ifrån bra!
    Ska inte en bil på 250hk spinna loss åtminstone lite när man slagit av antispinn å ger fullt 1an å 2an i regnväder??

    Ny på både turbo och saab så jag kan behöva all hjälp jag kan få![/quote]


    Säkerligen dina blå backventiler kolla här!!!

    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=260317&hilit=evap"]viewtopic.php?f=30&t=260317&hilit=evap[/url][/quote:1d9qm2fe]

    Tack för svar ska kolla upp detta!

  4. #4

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    Var ut och testade dra slangen längst ut på MV och bilen blev lite piggare med den dragen och pluggad..

    MEN!! När jag efter tre fullgasrepor öppnade huven för att sätta tillbaka slangen tyckte jag den ångade mycket under huven.. DEN KOKAR!! Tempmätaren visar normal temp men kokar i kärlet och har inget tryck i vattenslangarna under huven..
    Slutsatser av detta? HJÄLP!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    398

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    Citat Ursprungligen postat av karl_magnum
    Var ut och testade dra slangen längst ut på MV och bilen blev lite piggare med den dragen och pluggad..

    MEN!! När jag efter tre fullgasrepor öppnade huven för att sätta tillbaka slangen tyckte jag den ångade mycket under huven.. DEN KOKAR!! Tempmätaren visar normal temp men kokar i kärlet och har inget tryck i vattenslangarna under huven..
    Slutsatser av detta? HJÄLP!!

    Okey! Det låter inte bra hur mycket gasade du egentligen???? Du ska bara trycka lite på gasen typ så att du ser om bilen går bättre än innan!!!!!!!!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  6. #6

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    [quote=aero s]
    Citat Ursprungligen postat av "karl_magnum":1c7747hr
    Var ut och testade dra slangen längst ut på MV och bilen blev lite piggare med den dragen och pluggad..

    MEN!! När jag efter tre fullgasrepor öppnade huven för att sätta tillbaka slangen tyckte jag den ångade mycket under huven.. DEN KOKAR!! Tempmätaren visar normal temp men kokar i kärlet och har inget tryck i vattenslangarna under huven..
    Slutsatser av detta? HJÄLP!!

    Okey! Det låter inte bra hur mycket gasade du egentligen???? Du ska bara trycka lite på gasen typ så att du ser om bilen går bättre än innan!!!!!!!! [/quote:1c7747hr]

    Drog ur den på 1an 2an..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    398

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    [quote=karl_magnum]
    Citat Ursprungligen postat av "aero s":1yy6q74m


    Okey! Det låter inte bra hur mycket gasade du egentligen???? Du ska bara trycka lite på gasen typ så att du ser om bilen går bättre än innan!!!!!!!!
    Drog ur den på 1an 2an..[/quote:1yy6q74m]


    Okey med tok fullt ladd inte bra! Hoppas det inte är nåt allvarligt me bilen! Byt backventilerna nu!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  8. #8

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    [quote=aero s]
    Citat Ursprungligen postat av "karl_magnum":2i617pzq

    Drog ur den på 1an 2an..

    Okey med tok fullt ladd inte bra! Hoppas det inte är nåt allvarligt me bilen! Byt backventilerna nu![/quote:2i617pzq]

    Fick ju inte fullt ladd, laddmätaren låg fortfarande bara i mitten på gula fältet.. Gick upp till övre halvan på gula en snabbis men inte i närheten av röda fältet!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    398

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    [quote=karl_magnum]
    Citat Ursprungligen postat av "aero s":37ekjbf6


    Okey med tok fullt ladd inte bra! Hoppas det inte är nåt allvarligt me bilen! Byt backventilerna nu!
    Fick ju inte fullt ladd, laddmätaren låg fortfarande bara i mitten på gula fältet.. Gick upp till övre halvan på gula en snabbis men inte i närheten av röda fältet![/quote:37ekjbf6]


    Okey! Skumt. Men du behöver inte plugga den!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    [quote=karl_magnum]
    Citat Ursprungligen postat av "aero s":3pn94flg


    Okey med tok fullt ladd inte bra! Hoppas det inte är nåt allvarligt me bilen! Byt backventilerna nu!
    Fick ju inte fullt ladd, laddmätaren låg fortfarande bara i mitten på gula fältet.. Gick upp till övre halvan på gula en snabbis men inte i närheten av röda fältet![/quote:3pn94flg]

    Om bilen inte laddar som den ska med returslangen bortkopplad så är det troligtvis inte de blå backventilerna som strular, dessutom kostar dessa ventiler runt 2000 kr om man köper dem på Saab så att byta grejor för att se om det blir bättre kan bli dyrt.

    Det är egentligen ett flertal saker som kan orsaka att bilen inte laddar som den ska, ex.

    De blå backventilerna
    Defekt magnetventil
    Trött bränslepump och andra stopp i bränslesystemet
    Defekt luftmassmätare
    Fel i gasspjället

  11. #11

    Re: Trött 9-5 aero 2004

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av karl_magnum

    Fick ju inte fullt ladd, laddmätaren låg fortfarande bara i mitten på gula fältet.. Gick upp till övre halvan på gula en snabbis men inte i närheten av röda fältet!
    Om bilen inte laddar som den ska med returslangen bortkopplad så är det troligtvis inte de blå backventilerna som strular, dessutom kostar dessa ventiler runt 2000 kr om man köper dem på Saab så att byta grejor för att se om det blir bättre kan bli dyrt.

    Det är egentligen ett flertal saker som kan orsaka att bilen inte laddar som den ska, ex.

    De blå backventilerna
    Defekt magnetventil
    Trött bränslepump och andra stopp i bränslesystemet
    Defekt luftmassmätare
    Fel i gasspjället
    Då har jag en del att kolla av då! Måste se efter vad anledningen till koket är nu först!
    Har tyckt den luktat och låtit varm då och då innan men aldrig haft upp huven direkt efter någon körning.. Är det nå större ställs bilen av och lämnas bort för renovering och lättare trim då den är riktigt fin i övrigt och en bil som ska behållas!

  12. #12

    Re: Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

    Lämnat bort bilen nu för att byta ut topppackningen, smidda wössner kolvar, kamkedja, vevlager mm. Enligt Saabverkstan var den förmodligen orkeslös pga dålig komp. (topppackningen som läkt)

    När mycket av motorn var i delar valde jag att byta ut kolvar och andra slitdelar i förebyggande syfte och får hoppas den går bra efter detta så att man hinner spara ihop nån slant till våren så man kan uppgradera effekten lite..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    129
    Medlem#
    8451

    Re: Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

    Hallo, törs man fråga vad kalaset går på.



    Mvh Tony.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  14. #14

    Re: Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

    Citat Ursprungligen postat av tune
    Hallo, törs man fråga vad kalaset går på.



    Mvh Tony.

    Har inte vågat fråga ännu! Kan återkomma med det så fort jag fått besked från verkstan.. Tyckte det var lika att ta allt på en gång å hoppas man har en hållbar motor för framtida planer.Ruskigt osäkert om det kommer finnas trimpengar till våren som planen var från början dock..

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120

    Re: Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

    Hade en kille som hade problem med att bilen kokade när han körde lite hårt. Visade sig att det var fläkten som var kass och därför blev det lite för varmt

  16. #16

    Re: Trött 9-5 aero 2004 (som kokar)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hade en kille som hade problem med att bilen kokade när han körde lite hårt. Visade sig att det var fläkten som var kass och därför blev det lite för varmt
    Min topp behövde efterdras hade det konstaterats sen innan men väntade tyvärr för länge och sköt packningen.. Olja i vattnet mm.
    Dumt å slarvigt av mig att inte ta tag i det tidigare men enligt saabverkstan här i stan var det ingen fara att köra med det som de var, dom hade FEL!
    Men men får se det positiva i saken, nu vet jag vad jag har och skicket på prylarna!
    Har som sagt tänkt ha kvar bilen några år och trimma lite i framtiden..

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero -01 känns trött.
    Av BoneThrasher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 20:05
  2. 9-3 aero kokar och svajande laddtryck
    Av Henkan.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 19:43
  3. trött 9-5 aero?
    Av Lusse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 18:57
  4. [LÖST] Trött o slö OG9-3 Aero -01
    Av _Mankan_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •