Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur ser ni på detta pengalån?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Hur ser ni på detta pengalån?

    Hej,

    Hur ser ni på detta pengalån.

    Person A lånar 2000 euro av person B, Euron står då i 11kr=22 000 sek

    Tre år senare vill person A betala tillbaka sina 2000 euro till person B, men gör det i sek
    18 000 då han inga Euro har och då euron nu står 9 kr.

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Man får ju betala tillbaka i samma valuta eller en summa som motsvarar den om han nu vill återbetala i SEK.
    Summan han lånade minskar ju inte bara för valutan gör det

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    lånet var i euro från början och så bör skuldbrevet även vara. Nu vid återbetalnoing har man betalat motsvarande euro belopp i sek vilket man kan växla tll euro om man vill.

    Risken ligger hos långivaren som fakturm har gjort en valuta förlust på korta fodringar, om det är ett bolag så skall denna förlust bokföras som ränte kostnad. Är det en privatperson visst så är det surt men så är risken med valutor.
    Det kan ju ha varit åt andra hållet också.
    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Rakt av. Men om det nu är privatpersoner så gissar jag att person B lånade ut pengar i evro därför att det är vad han handlar med på sin tobakshandlare varje dag. Han kan väl inte se något problem i att person A råkat göra en valutavinst (om det ens kommer att korsa hans hjärnceller)? Och skulle han ha det så är det ju uppenbart att han lånade ut dem i syfte att tjäna smet och då bör han bäst presentera någon tre år gammal skriftlig överenskommelse. Att snibben skall ha ränta är normalt. Men det kanske är en annan fråga som du lännat åt sidan i detta exempel.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Den lille Messerschmitt i mig säger att penningar de försträcker man; en skrivmaskin, däremot, den lånar man ut, och får förhoppningsvis tillbaka samma.

    Å andra sidan har det väl även kallats lån sedan Gustav III:s dagar om inte längre.

    Skämt åsido; du har redan fått bra svar, kompletterar något om ev. ränta, även om du inte explicit har frågat om det, mest som perspektiv.

    Det är en typisk valutaförlust för B; utsikterna för det motsatta var väl inte särskilt stora, då drygt 11 SEK, eller strax under 12 SEK, bör ha varit högsta nivån. Valutaförlusten blir väl möjligtvis förtydligad av det faktum att A väljer att betala i SEK. Men även med en liten ränta på, säg, 5 %, så landar det på drygt €2300, d.v.s. runt 20800 SEK vid en kurs om 9 SEK. En årsränta om cirka 7 % på €2000, gör på tre år att beloppet landar på cirka €2450, vilket är nära nog motsvarande 22000 SEK vid en kurs om 9 SEK.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Saken beror helt på hur lånet gått till.

    Om en person ber att få låna X euro och senare betalar tillbaks X euro så är det lugnt.
    Om en person vill köpa en bil utomlands och frågar om han kan få låna pengar av mig så är det lite annorlunda. Om han säger att han vill ha X svenska kronor och vi räknar om det i euro, för det är det an ska betala bilen med, och jag säger att så mycket euro har jag liggande för jag inte hunnit växla tillbaks dem, så tycker jag att han får betala tillbaks vad han lånade i svenska pengar.

    Frågan är alltså vem man lånat ut till (under så lång tid) och under vilka förutsättningar.

    Om jag är ute och reser med en kompis och han vill låna X euro eller dollar för att köpa något speciellt (X är rätt stort) för att det är så mycket billigare i utomlands än i Sverige så är det helt ok. Kommer han tillbaks 3 år (!) senare och vill betala tillbaks när euron (eller dollarn) ligger lägre så är det inte ok. Då får han ta lån i bank istället.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Tack för alla åsikter!

    Det blir lite dumt när lånet inte sker i bruksvalutan och att det gått så lång tid. Lånet från början skulle vara kort men pga av ekonomiska skäl blev långt. Vi har inte skrivit något och ingen ränta var diskuterad då det spontant handlade om någon vecka eller så.

    Så tack vare att nu långivaren råkade ha 2000 euro liggandes och ingen tidsbegränsning gjordes så är det helt rätt att bara betala tillbaka de 2000 eurona nu tre år senare i valfri valuta och då kan man ju som låntagare hålla lite på pengarna och vänta in låga kurser på Euron?

    Mvh
    Matte

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Jag är ny här, även om jag har följt forumet en längre tid, så kanske inte ska springa och tycka så mycket, men jag petar in en kommentar till, om det sista var avsett som en fråga. Även denna råkar bli litet längre, men det beror på att jag tänkte motivera litet varför, samt ange något enstaka lagrum.

    Det beror ju på hur låntagaren värderar relationen till långivaren, bland annat. Är det månne spekulation i att euron fullständigt ska kollapsa, bortom 5-6 SEK?

    Rent spontant, givet den långa återbetalningstiden i relation till lånets storlek, och framförallt, då det var tänkt att vara kortsiktigt så borde väl ändå något komma långivaren till del, snarare än mindre. Saker och ting kan förändras som gör att en återbetalning försenas, det respekteras i vissa sammanhang, inte alla som vi har sett, och det kanske borde vara värt något. Att då utnyttja det faktum att inget avtalades om räntor, eller tid, vilket jag fullt förstår givet situationen, och att söka tjäna än mer på motpartens bekostnad synes vara något otacksamt.

    Vad gäller ränta är det dock enkelt, har man inte sagt att man ska betala ränta, eller "avtalat" om det, då behövs det inte, om man betalar i tid (Räntelagen). Då infinner sig nästa problem vad som är "i tid", om man inget har sagt. Det finns inga formkrav för avtal om lån, eller ens penninglån för att vara petig, försträckning. D.v.s. att det måste vara skrivna avtal; att det sedan är vanligt beror bl.a. på ett mycket enklare förfarande vid tvister. Knatar vi då över till Lag om skuldebrev, och 1 kap 5§ 1 st, så sägs det:
    Citat Ursprungligen postat av Lag (1936:81) om skuldebrev
    Är förfallotid ej avtalad, vare gäldenären pliktig att infria skuldebrevet när borgenären det fordrar och äge rätt att betala så snart han själv vill. Räntebetalning varde, så länge huvudstolen ej är förfallen, fullgjord årligen å dag som efter kalendern motsvarar dagen för skuldebrevets utfärdande.
    Långivaren, borgenären, kan alltså kräva betalning när denne så önskar; men gäldenären kan betala så snart han vill. Lite märkligt kan tyckas; men om en förfallodag hade varit avtalad, hade bägge varit tvingade att respektera den, gäldenären hade inte ens kunnat kräva att få betala i förtid om inte borgenären är med på noterna.

    Sååå, givet bristen på avtal bör A vara beredd på att betala när som helst; B kanske inte är glömsk, utan helt enkelt har insett det ofördelaktiga i att kräva betalning vid en kurs om cirka 9 SEK, och väntar på bättre tider även om det ser ut som om euron har det motigt.

    Ett annat förslag skulle kunna vara att växla till euro, den lilla kostnaden för det kan anses vara priset på lånet, om man nu inte vet med sig att långivaren helst vill se återbetalning i SEK. Därutöver kan man väl kompensera på lämpligt sätt, om man så önskar; det är svårt att ge råd om det tror jag.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Hade det varit jag som lånade 2000 Euro till ett värde av 22000 SEK skulle jag givetvis betala tillbaks 22000 SEK eller Euro motsvarande 22000 SEK idag. (Plus ränta).

    Hade jag lånat ut 2000 Euro motsvarande 22000 SEK så skulle jag också förvänta mig att få tillbaks Euro motsvarande 22000 SEK.

    Detta under förutsättning att vi båda bor i Sverige.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Cabmange berättar ju utförligt hur det juridiskt fungerar men jag som du SoFFe tycker ju att då man bor i sverige motsvarar det 22 000 vid lånet som är vår basvaluta så tycker jag den summan är lånet. Det var ju inte tänkt att långivaren skulle göra en valutaspek.

    Hade vi haft Euro som basvaluta hade ju 2000 då varit 2000 nu. Vi får se hur det löser sig är ju inga jättesummor det handlar om och inte lätt att lösa då man inte vill förstöra vänskapen.

    Mvh
    Matte

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Självklart ska du ju ha tillbaks motsvarande vad dessa Euro kostade dig då, annars skulle ju du ha växlat tillbaks dessa på Forex och fått just 22000 SEK som du lånat ut till din så kallade polare så skulle han fått växla Euro själv.

    Att polaren försöker sno åt sig valutaändringskursen är ju riktigt lågt....nästan lägre än den som snodde min macka på jobbet idag....
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Ja SoFFe så tycker jag också MEN enligt cabmange och då inget papper skrevs och valutan som utväxlades var Euro(då lånet troligtsvis skulle handla på upp till en vecka så behövdes inga skriverier, utgången på ca 3 år var oväntad), så är det osynliga skuldebrevet i Euro och den summan som ska betalas tillbaka till långivaren juridiskt, det blir ju fel pga att det är inte den valutan båda har användning för och att tiden drog ut så summan och valutadiffen blir kännbar, 4 000 är ändå mycket pengar.

    Enligt mig finns det en moralisk och en juridisk sida i det hela. Hade inte långivaren lånat ut sin slatt kunde han växlat till sin bruksvaluta då och fått 22 000 i stället för 18 000 tillbaka nu.

    Mvh
    Matte

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Citat Ursprungligen postat av MattA

    Enligt mig finns det en moralisk och en juridisk sida i det hela. Hade inte långivaren lånat ut sin slatt kunde han växlat till sin bruksvaluta då och fått 22 000 i stället för 18 000 tillbaka nu.
    22 000kr bör gälla nu oxå.

    Är det din bror eller?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Euron stiger och bara 1/4 kvar av lånet, ska bli kul att se vad slutsumman blir

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Det blir lite dumt när lånet inte sker i bruksvalutan och att det gått så lång tid. Lånet från början skulle vara kort men pga av ekonomiska skäl blev långt. Vi har inte skrivit något och ingen ränta var diskuterad då det spontant handlade om någon vecka eller så.
    Det är väl där problemet ligger? Långivaren hade tänkt att få tillbaka sina 2000 euro medans kursen stod bra. När det nu inte hände förändrades ju förutsättningarna kanska radikalt. Kanske önskade långivaren att han hade sina euro när kursen låg på 10 spänn? Att han då inte hade möjlighet att växla in sina pengar är ju rimligtvis något han borde bli kompenserad för.
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Annars så kan ju person A vänta i ytterliggare 3 år för då finns inte Euron kvar...

    Är då person A skuldfri eller vill person B ha tillbaka skulden i annan valuta?

    Sedan om man lånar ut till en kompis så ska man väl betala tillbaka det man faktiskt lånat = 22 000 kr.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Annars så kan ju person A vänta i ytterliggare 3 år för då finns inte Euron kvar...
    Skulle det bli så blir ju inte Euron värdelös utan kan växlas in mot nationell valuta. Euron kommer ju ha ett värde under överskådlig tid.
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Annars så kan ju person A vänta i ytterliggare 3 år för då finns inte Euron kvar...
    Skulle det bli så blir ju inte Euron värdelös utan kan växlas in mot nationell valuta. Euron kommer ju ha ett värde under överskådlig tid.
    I see you got my point!
    Till mitt garage: Garaget

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Jag håller med er till 100% och är ingen jurist. Man skulle sagt att lånet var 22 000 då givetvis, då det är vår bruksvaluta så hade man sluppit detta problem. Men då lånet skulle vara kort som sagt så sågs det inget problem med ev minimal valutevinst/förlust.

    Då lånet skedde så lånades det 2000 euro och inget skrevs, varken tid eller motsvarande svenska kronor, så tyvärr är det nog juridiskt som cabmange skrev tidigt i tråden att eurosumman ska han betala tillbaka och det spelar juh egentligen ingen roll om det blir i euro eller svenska då det är enkelt att växla på t ex Forex.

    Att jag sen inte hade gjort så är en annan femma, jag vill alltid göra rätt för mig och minst ta min del vid ev samköp etc. Men viär inte alla så, vilka må bra om de kommer undan, kan smita undan körningar pengar mat etc.

    Som sagt, detta löser sig som det löser sig, det är ju bara pengar och det handlar inte om någon jättediff, bara kul att diskutera

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hur ser ni på detta pengalån?

    Oavsett skulle jag kräva att få tillbaka €2000 och inget annat. Euron kan ju falla rejält medan du är på väg till Forex, det tappet vill väl inte du stå för också?
    Se till att du får €2000 i sedlar, vare sig mer eller mindre. Då får låntagaren stå för växlingskostnaden också, och om Euron repar sig och du kan slippa förlusten (under förutsättning att du kan tänka dig ligga lite på stålarna).

Liknande ämnen

  1. vad är detta?
    Av 9-3 Robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 23:37
  2. Vad är detta för skärmbreddare? 9000
    Av Larzzon i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •