Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Dålig etanol?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Dålig etanol?

    Då de inte har hört av sig på en hel vecka ringde jag nyss säljaren. Han skyller på att verkstadschefen och försäljningschefen varit och provkört någon ny modell i spanien så nu får jag vänta ett par dagar till... känns som att de bara drar ut på tiden..
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Dålig etanol?

    Har nu fått tag på verkstadschefen som känner till detta problem. De har ett par Clio gjorda för E85 som hyrbilar med samma symptom som min. Han har pratat med Renault som kommer med samma svar: "Kör bilen på bensin, inte E85. Vi har ingen lösning ännu."

    På tal om kompensation så sa han att de har ett ärende på det... får se vad som händer.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Dålig etanol?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Har nu fått tag på verkstadschefen som känner till detta problem. De har ett par Clio gjorda för E85 som hyrbilar med samma symptom som min. Han har pratat med Renault som kommer med samma svar: "Kör bilen på bensin, inte E85. Vi har ingen lösning ännu."

    På tal om kompensation så sa han att de har ett ärende på det... får se vad som händer.
    Kul med respons i tråden! Stå på dig
    De kan ju för sjutton inte ta fram en modell som påstås klara ett bränsle.
    När köpet är gjort och de har fått pengarna så tar de tillbaka det och kompenserar med... vadå? En omgång nya tygmattor och navkapslar?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #24

    Re: Dålig etanol?

    Har en likadan bil, samma problem om jag enbart tankar etanol, svaret från Renault;

    Hej ***.

    Tack för din info.

    Vi har en lösning för de bilar som får startproblem när de kör på etanol.
    Den består i en programuppdatering som just nu testas och beräknas vara klar
    under detta kvartal.
    Rekommendationen är att tills vidare köra på bensin tills dess mjukvaran i
    bilen har uppdaterats.

    Skulle du också ha svårt att starta bilen när du tankat bensin är det
    viktigt att du kontaktar oss så fort som möjligt.

    Renault kommer kompensera dig för fördyringar som uppstått på grund av att
    du inte kunnat använda etanol.


    Med vänlig hälsning


    ***

    Renault Nordic AB
    Kundservice Sverige

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Dålig etanol?

    Kul med ny info om att det är mjukvaran som är fel på och att de inte skyller på alla bensinbolag. Eller så är etanolen så dålig att de måste kompensera i mjukvaran .

    Själv har jag inte hört något om kompensationen som jag blev utlovad, vet inte vad det blir. Bilen har börjat läcka vatten höger bakpassagerare... så den skall in på garantin.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Dålig etanol?

    Personligen är jag lite skeptisk till att det skulle vara mjukvarurelaterat... men den som lever få se.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Dålig etanol?

    Bilen har nu varit inne och fått en "special" mjukvara (står så på orderbekräftelsen), genomgång av spridare samt fixat en läcka i höger bakre dörr.

    Har dock inte kunnat testa hur bra den går på etanol då frugan har en full tank med BF95 så det blir till att vänta.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Dålig etanol?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Bilen har nu varit inne och fått en "special" mjukvara (står så på orderbekräftelsen), genomgång av spridare samt fixat en läcka i höger bakre dörr.

    Har dock inte kunnat testa hur bra den går på etanol då frugan har en full tank med BF95 så det blir till att vänta.
    Spännande! Keep updating
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Dålig etanol?

    Det är ju läge att tanka E85 nu när prisskillnaden är 5kr per liter!

    Det måste vara många som börjar att tänka om nu gissar jag.

    Här i närheten kostar en liter 95okt 15:18kr medan E85 går på 10:13!
    Bensinen är alltså 49,852% dyrare! Än E85 som nu väl innehåller 25% Bensin..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Dålig etanol?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det är ju läge att tanka E85 nu när prisskillnaden är 5kr per liter!

    Det måste vara många som börjar att tänka om nu gissar jag.

    Här i närheten kostar en liter 95okt 15:18kr medan E85 går på 10:13!
    Bensinen är alltså 49,852% dyrare! Än E85 som nu väl innehåller 25% Bensin..

    M.V.H.
    Det är helt sjukt nu. Imorse åkte jag förbi bemannad OKQ8. 15:48 för 95, 10:38 för E85. Över fem kronors skillnad nu! (Skillnaden i literpriset är ungefär vad BF95 kostar i USA )

    Hoppas att efterfrågan på E85 inte ökar alltför kraftigt, då kommer vi se det literpriset öka också. Snart kommer även tåg, buss, flyg höja sina priser pga. ökad efterfrågan -- folk har helt enkelt inte råd att ta (bensin)bilen.

    Vad gäller kass etanol så är min ambition att alltid köra på etanol. Enl. instruktionsboken är det bra att var tusende bil köra en tank BF95, så kommer nog slå samman det med oljebyte. En hel tank vetefan dock...borde väl gå att tanka en nästan tom tank med 10 liter BF95, köra upp det, tanka 10 liter BF95 igen, köra upp det och sen kan man anse önskad effekt uppnåd
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Dålig etanol?

    Jag hoppas att den nya programvaran löser det för dig, för som redan kommit fram i tråden så är det ju galet stor skillnad för tillfället, min biopower får enbart gå på etanol för tillfället, och det är till och med så att jag funderar på att konvertera min gamla 29000mila bil, fast jag lyckas väl aldrig räkna hem den konverteringen...

    /U

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Dålig etanol?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Snart kommer även tåg, buss, flyg höja sina priser pga. ökad efterfrågan -- folk har helt enkelt inte råd att ta (bensin)bilen.
    Det känns ju verkligen som att kniven vrids om i såret (plånboken?) varje gång man tankar men "förståsigpåarna" tror att smärtgränsen ligger en bra bit bort ändå, åtminstone hävdades det i dagens utgåva av dagens industri.

    Samtidigt var den artikeln lite orolig för det för tillfället låga dollarpriset, skulle det sticka uppåt (vilket inte är orimligt med tanke på att det är rätt billigt just nu) följer oljan med (som prissätts i dollar)...

    /U

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Dålig etanol?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Det känns ju verkligen som att kniven vrids om i såret (plånboken?) varje gång man tankar men "förståsigpåarna" tror att smärtgränsen ligger en bra bit bort ändå, åtminstone hävdades det i dagens utgåva av dagens industri.

    Samtidigt var den artikeln lite orolig för det för tillfället låga dollarpriset, skulle det sticka uppåt (vilket inte är orimligt med tanke på att det är rätt billigt just nu) följer oljan med (som prissätts i dollar)...

    /U
    Ja alltså...jag jobbar inom flygindustrin och jag brukar alltid komma ihåg att dagens (Jet A1-drivna) flyg fortfarande har en långlivad framtid. Bolag beställer nya flygplan för stora miljardbelopp, det gör dom med visionen att tjäna pengar och det grundar sig inte i "hoppas att bränslepriset inte stiger".
    Sen går det fortfarande ihop att flyga till London för en hundring med Ryanair

    Smärtgränsen är väldigt svår, och framförallt individuell. För ett år sen var det svindyrt när soppan kostade 14:18. Om någon mack skulle sälja för 14:18 idag så skulle det anses som ett sjukt lågt pris. Men sen kan man fråga sig hur många som inte har använt sin bil på x antal dagar/veckor/månader av den anledning att det är för dyrt med bensin.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Dålig etanol?

    Tänkte ge en liten uppdatering. Bilen har varit inne och fått en "special"mjukvara, genomgång av spridarna samt lagat en läckande passagerardörr. Tankat 30 liter E75 och den har startat fint numera. 0,55 i förbrukning i 50km/h och 0,9 i 90km/h.

    Den får gå ett tag till och sen testas med E85. Funkar det då med så är jag nöjd. Får höra med Renault om vad de tänkt ge som kompensation.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. Etanol.
    Av Fredrik J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •