Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Skumt fel på 900 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Skumt fel på 900 -97

    Hej

    jag har ett fel som 2st saab mekaniker går bet på så nu chansar jag att nån här inne kan hjälpa mig.
    det är så att jag köpte saaben förra lördagen i onsdags var jag ledig så jag tänkte att jag skulle gör en motortvätt då den var ganska skitig sagt och gjort jag åkte till gds hallen och gjorde min motortvätt,bilen startade utan problem när jag åkte därifrån körde över till besiktningen som jag hade bokat men han var ljust och påpekade att jag hade ett avgasläckage som han tyckte att jag skulle åtgärda och sen komma tillbaka,så jag åkte därifrån och for till biltema och köpte att avgasklammer för det var felet som vi hittade när den ändå var uppe på lyften,tillbaka till gds hallen bytte klammret men då hade bilprovningen hunnit stänga så jag tänkte att då åker jag hem så jag körde ut ur hallen upptäckte då att elhissarna inte funkade och inte heller blinkersen på spaken det konstiga är att blinkersen funkade på varningsblink och på larmet jaja tänkte jag åkte hem med en ruta nere men när jag kom hem så började allt funka igen men då ville inte bilen starta istället,alla lampor tänds som dom ska men den tänder inte varken startmotorn eller bränslepumpen hörs heller och där är nu mitt problem.
    jag gick in här och sökte och kom fram till att det kunde vara tändkasseten som pajat så då gick jag in på bildelsbasen och letade reda på en sån åkte och köpte den dan efter bytte den men ingen skillnad .
    det jag har märkt är att mitt tändningslås saknar det fjädrande läget på slutet men enligt båda saab mekanikerna så är det inte tändningslåset det är fel på för det är väldigt ovanligt.det som kan tilläggas är att jag körde säkert en timme innan jag åkte till besiktningen så om det har kommit fukt någonstans så borde det har torkat.
    så nu undrar jag om nån här kan hjälpa mig med mitt problem

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Funkade fönsterhissarna innan?


    Och vilken riktig saabmekaniker kan påstå att det inte är problem med tändlåset?????

    Alltså en nypa salt, men ändå.

    Att det inte fjädrar beror sannolikt på att bottendelen under själva låscylindern separerat. Och då uteblir återfjädringen från startläget. Detta kan i sig ställa till det om man inte själv vrider till körläget.
    Alla ng900/og9-3 och 9-5 t.o.m. 03 har samma mekanism inne i cylinderhylsan så den lilla delen är inte svårfunnen.

    Säger inte att det är så, men det kan vara fel i tändlåset.

    Får du upp nån felindikering?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Funkade fönsterhissarna innan?


    Och vilken riktig saabmekaniker kan påstå att det inte är problem med tändlåset?????

    Alltså en nypa salt, men ändå.

    Att det inte fjädrar beror sannolikt på att bottendelen under själva låscylindern separerat. Och då uteblir återfjädringen från startläget. Detta kan i sig ställa till det om man inte själv vrider till körläget.
    Alla ng900/og9-3 och 9-5 t.o.m. 03 har samma mekanism inne i cylinderhylsan så den lilla delen är inte svårfunnen.

    Säger inte att det är så, men det kan vara fel i tändlåset.


    Får du upp nån felindikering?

    ja elhissarna funkade innan

    man kan alltså köpa bara bottendelen till tändningslåset?

    har inget så jag kan kolla felkoder

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Använd sökfunktionen o sök på felkoder så ska det finnas en liten guide nånstans i FAQ. Kommer inte ihåg hur man läser dessa utan felkodsläsare.

    4490728 är artikelnumret på denna lilla pryl, men finns ej som separat del att beställa.
    Så en vända till närmaste skrot är att rekommendera.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Använd sökfunktionen o sök på felkoder så ska det finnas en liten guide nånstans i FAQ. Kommer inte ihåg hur man läser dessa utan felkodsläsare.

    4490728 är artikelnumret på denna lilla pryl, men finns ej som separat del att beställa.
    Så en vända till närmaste skrot är att rekommendera.
    vad heter bakstycket då så jag vet vad jag ska leta/fråga efter?

    får se om jag kan kolla det där med felkoderna imorgon men det ser ut som att man behöver en kabel och det har jag ingen

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Artikelnumret fick du. Kallas för medbringare, men om du aldrig plockat isär eller bytt låscylinder e de ett helvete å förklara såhär över nätet.

    Du måste ändå lossa panelen över tändlåset för å komma åt å dra ur låscylindern.
    Sen bör hela växelkonsollen lossas och vikas runt så man kommer åt själva tändlåskontakten så man kan peta ur det som med stor sannolikhet är trasigt inne i hylsan.

    De där med att läsa ut felkoder gör man antingen med en ODb-läsare eller med techII på verkstan. 9-3 går utmärkt att använda ODB-läsare, medans ng900 har samma kontakt, men inte ODB-II;s gränssnitt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Artikelnumret fick du. Kallas för medbringare, men om du aldrig plockat isär eller bytt låscylinder e de ett helvete å förklara såhär över nätet.

    Du måste ändå lossa panelen över tändlåset för å komma åt å dra ur låscylindern.
    Sen bör hela växelkonsollen lossas och vikas runt så man kommer åt själva tändlåskontakten så man kan peta ur det som med stor sannolikhet är trasigt inne i hylsan.

    De där med att läsa ut felkoder gör man antingen med en ODb-läsare eller med techII på verkstan. 9-3 går utmärkt att använda ODB-läsare, medans ng900 har samma kontakt, men inte ODB-II;s gränssnitt.
    jag hörde av någon att för att få ut tändningslåset så behövde man sätta i nyckeln och sen sticka in nåt smalt i hålet i bakkant på själva huset för att på så sätt få ut hela lås cylindern stämmer det?

    är det ingen som har en OBd-läsare hemma som kan hjälpa mig?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Har vart ut nu och försökt ta bort mitt konsolen men fastnar på några pluggar som sitter i ovan kant på konsolen bakom ac kontrolpanelen [img][/img] hur får jag bort dom?

    behöver jag ta bort hela stora klumpen för att få bort medbringaren? [img][/img]

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    772
    Medlem#
    7119

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Pluggarna ser ut att vara av den modellen där man puttar in mittendelen för att få den att släppa.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Pluggarna ser ut att vara av den modellen där man puttar in mittendelen för att få den att släppa.
    jag tyckte det också men jag prövade att trycka in den allt vad kunde och den rörde sig inte

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Använd sökfunktionen o sök på felkoder så ska det finnas en liten guide nånstans i FAQ. Kommer inte ihåg hur man läser dessa utan felkodsläsare.

    4490728 är artikelnumret på denna lilla pryl, men finns ej som separat del att beställa.
    Så en vända till närmaste skrot är att rekommendera.
    följer medbringaren med på den här? http://shop.speedparts.se/sv/prod/bryta ... ntakt.html

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Nej. Det är den delen som sticker ner i hålet på denna kontakt. Sitter mellan låscylinder och visad kontaktdel.

    För att få upp själva låscylindern behöver man bara lossa den delen som sitter över mellan stolarna.

    Men just de du behöver få loss lite till.

    Du ser vad som behöver göras sen.

    För att lossa själva låscylindern ställ nyckeln i första läget, tryck in en liten borr el. dylikt i ett hål på höger sida hylsan så släpps en spärr därinne. Dra upp cylindern med nyckeln, rakt upp.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 588

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Det är hela den delen du behöver byta för att få igång bilen.
    Återfjädringen sitter nämligen i tändlåskontakten.

    Du behöver även lossa växellänkaget ute på lådan för att kunna vrida ut spakstället.



    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Använd sökfunktionen o sök på felkoder så ska det finnas en liten guide nånstans i FAQ. Kommer inte ihåg hur man läser dessa utan felkodsläsare.

    4490728 är artikelnumret på denna lilla pryl, men finns ej som separat del att beställa.
    Så en vända till närmaste skrot är att rekommendera.
    följer medbringaren med på den här? http://shop.speedparts.se/sv/prod/bryta ... ntakt.html
    Hinner inte med allt.....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    ingen som vet hur jag får bort pluggarna?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    är det verkligen ingen som har haft problem att få bort pluggarna som håller mittkonsolen i framkant?

    jaja får väl borra bort skiten då eftersom ingen annan verkar ha tagit bort den främre delen av mittkonsolen och kan hjälpa mig att få bort den

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Om ja inte va sängliggande med feber skulle ja dra ner till VH o hjälpa dig.

    Pluggarna sitter med ett plaststift som kan sitta nåt överdjävligt fast efter 14 år.

    Ja har lossat hela panelen ett antal gånger och just dessa pluggar e lite bökiga.

    För att komma åt bättre så brukar ja lossa passagerarstolen o lägga den bakåt.

    Typiskt man blir dålig nu.

    Om du inte har lust å ta bilen upp rill väsby förstås.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Skumt fel på 900 -97

    ska det bara vara att knacka in stiftet i mitten eller?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    YESSS! men de e marigt å få till rätt vinkel att trycka, slå till lätt så stiftet åker igenom. Dumt ställe å sätta såna på tycker även jag.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 068

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Nu måste ja lägga mig ett tag. Kikar ut lite senare.
    Göran
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Skumt fel på 900 -97

    Jag ska nämligen till VH idag. Du kan hojta till om du behöver hjälp

Liknande ämnen

  1. Skumt el-fel i min 900 -96
    Av JaguarV12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 15:57
  2. skumt el fel
    Av Easton i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:31
  3. ...skumt fel...
    Av v4se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •