Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: ADSL och trådkvalitet

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    ADSL och trådkvalitet

    Jag har, som en del kanske vet, flyttat ut på landet.
    Igår var det en tekniker här och fixade så vi fick telefoni/bredband.
    Närmaste plint sitter på mitt hus fasad och därifrån är det inte långt till uttaget, ca 5 meter kanske.
    Teknikern sa att om det blir dålig fart på ADSL så bör jag byta kabel från plint in till huset, i dagsläget är det en mångledad kabel och han sa att solid ledare skulle vara mycket bättre.
    Han förslog att jag skulle göra det själv eftersom de tog betalt för att göra det och plinten var ju ändå inte låst.

    Frågan är nu vad jag skall använda för kabel? Vanlig RJ11-kabel är ju solid men inte partvinnad. Som jag förstått är partvinningen bra för att motverka vissa störningar men adderar dämpning.
    Så, på dessa 5meter, skall jag använda RJ11 eller utnyttja 2 partvinnade ledare i en RJ45?
    Till saken hör att jag nu får ut strax under 4MBit av mina 8 och jag kan se att jag har rätt många FEC-errors på min uppkanal, så kabeln bör nog bytas snarast för att få fräs på linan, det är faktiskt inte mer än kanske 2-2,5km till stationen så det bör gå att komma upp i 8MBit.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: ADSL och trådkvalitet

    det känns aningen långsökt att en kabelbit på fem meter ska orsaka en flaskhals? Jag har genom åren och flyttar hit och dit använt och skarvat på telekablar med det som har funnits tillgängligt och jag har då aldrig upplevt nå konstigheter. Har man bara kontakt så lär det väl vara annat som spelar in när det gäller hastigheten. Mycket beror väl också på hur många som är anslutna på den aktuella stationen.........

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Jag har läst på lite
    Första "beviset" var ju installatören som genast rådde mig att byta ut kablen.
    Jag läste lite på andra forum och där sades att "fel" kabel mellan plint och uttag, om så lite som 20 meter, kan orsaka lika stor hastighetssänkning som resten av tråden till stationen.
    Jag bor inom 2,5km-gränsen från stationen (vilket är gräns för 8MBit) men får bara strax under 4 och massor av felsändningar rapporterade av modemet.

    Vad jag förstod så är det olika egenskaper på partvinnad och rak vad gäller impedans och överhörning, frågan är ju bara vilket jag vill undvika?

  4. #4

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Koaxialkabel då?

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det känns aningen långsökt att en kabelbit på fem meter ska orsaka en flaskhals? Jag har genom åren och flyttar hit och dit använt och skarvat på telekablar med det som har funnits tillgängligt och jag har då aldrig upplevt nå konstigheter. Har man bara kontakt så lär det väl vara annat som spelar in när det gäller hastigheten. Mycket beror väl också på hur många som är anslutna på den aktuella stationen.........
    Håller med. Spontant känns det oerhört långsökt att en 5m kabel ska kunna dra ner farten så pass mycket. Men... Är det enkelt att byta ut den så skulle jag ändå gjort det bara för att vara helt säker på att den inte är "röten" eller dåligt kontakterad.

    Citat Ursprungligen postat av segfault
    Koaxialkabel då?
    Nej det ska man inte ha.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Tja, varför skulle det inte ha betydelse? Om det är fel impedans i kabeln är det ju i stort sett skit samma om det är 5 meter eller 500, det är ju lika illa ändå.
    Prova att köra med rak kabel istället för TP för gigabit ethernet, det lär ju gå rätt illa, rätt så fort.

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tja, varför skulle det inte ha betydelse? Om det är fel impedans i kabeln är det ju i stort sett skit samma om det är 5 meter eller 500, det är ju lika illa ändå.
    Prova att köra med rak kabel istället för TP för gigabit ethernet, det lär ju gå rätt illa, rätt så fort.
    Det är en hiskelig skillnad på kabelkraven för GBit och för några ynka MBit.
    Och visst spelar längden på kabeln stor roll. Varför sjunker den möjliga hastigeheten för xDSL-tekniken med avståndet till telestationen tror du?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Jo, precis, det är ju just därför som man inte vill ha fel impedans i kabeln. Man vill inte ha mer överhörning eller impedansfel än vad som redan är i kabeln bort till stationen.
    På flashback var det någon installatör som uttalade sig om att felaktig kabel mellan plint och jack gjorde mycket stor skillnad, 20 meter "fel" kabel förstörde lika mycket som resten av kabeln till stationen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kortedala, Göteborg
    Inlägg
    296

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Jag har också cirka 4mbit för lite... Vilken kabel ska jag byta?
    Magnus Augustsson
    og9-3SE 225hk/340nm

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Citat Ursprungligen postat av magnus*
    Jag har också cirka 4mbit för lite... Vilken kabel ska jag byta?
    Tycker det ser ut som att det är det utgående kablen som behöver bytas ut

    har liknande på mitt men en jäkla skitrouter som sitter ivägen och sänker ner lite.

    Till TS, vad har du för övrig adsl utrustning?
    Nytt modem osv?
    Det har iaf jag upplevet skillnad med när man bytt till ett modernare adsl-modem så har det blivit mer stabilt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Jag har en sån där hiskelig Thomson-grunka eftersom jag har bredbandstelefoni. Apparaten som sådan klarar dock lätt att leverera mer än 8MBit eftersom jag hade det inne i stan

    Hastigheten är ju såklart beroende av avståndet till stationen, men jag bor inom gränsen för 8MBit så jag borde få mer än 3,9MBit samt att själva modem-delen av routern meddelar många felsändningar trots den förhandlade, lägre hastigheten, vilket också tyder på kabelproblem.
    Då detta är en rätt liten by på landet torde det innebära att de fick markledningar ganska sent och därmed troligen har bra kablage från plinten till stationen.

    Eftersom installatören rådde mig att byta kabeln då han tyckte den såg dålig ut så tycker jag att det inte bör skada att byta den
    Frågan var ju som sagt vad jag skall välja för kabel.

    Jag tänker mig att jag byter kabeln mot en RJ45. Då kan jag prova med både partvinning och utan för att se vilket som ger bäst resultat.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Du skall ha solid partvinnad kabel, det är den man använder vid installation. Den vanliga ickesolida kabeln används för patchkablar. Har en rulle på vinden med flera hundra meter av fel sort (felköp), om jag inte redan slängt den. Kommer aldrig behöva typ 500 patchkablar...

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Är det inte mer än 5 meter så hade jag personligen provat båda kabeltyperna och kollat vilken som ger mest "sprutt" i linan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag tänker mig att jag byter kabeln mot en RJ45. Då kan jag prova med både partvinning och utan för att se vilket som ger bäst resultat.
    Om du bara får ditt rätt sorts kabel dvs partvinnad kabel som är fräsch så kan du räkna bort den korta biten kabel som felkälla. Använd gärna en vanlig TP-kabel(nätverkskabel) av kat.5 eller 6.

    RJ45 kan du knappast använda då telepluggar är av typen RJ11. Du får inte i en RJ45-hane i en RJ11-hona. Tvärtom går däremot bra.

    Den som vill förkovra sig i ämnet kan läsa här om:
    TP-kablage
    Impedans i signalkablar

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Nå, jag tänkte inte försöka få i RJ45-kontakterna utan använda den typen av kabel

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Sedan får man ta lite hänsyn till Teleledningen, Är stor skillnad på de som går via stolpar och i marken.. Bytte ut när jag jobbade på Relacom en ledning i marken, som var sisådär 30 år gammal telekabel mot ny. Ägaren i huset bredvid telestationen var utlovad 24mbit med snitthastighet på 1-2mbit, efter kabelbyte i marken hade han vips 19mbit.

    Men om du tagit hänsyn till detta behöver du ju inte bry dig om vad jag säger . Förövrigt så har du ju fått en hel del info i tråden

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nå, jag tänkte inte försöka få i RJ45-kontakterna utan använda den typen av kabel
    RJ45 är en kontakttyp och inte en kabel...

    Men jag är inte dummare än att jag kan gissa mig till att du menar partvinnad kabel med åtta ledare avsedd för datanätverk.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Man vet ju aldrig
    Nä, tydligen var det inte det som var "felet", en dag fick jag ett sms att de "fixat" min uppkoppling och nu har jag 8MBit, men kabeln är inte bytt. Jag ser dock fortfarande en hel del felsändningar på upplinan. Får se om jag tar och fixar det någon dag.

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ADSL och trådkvalitet

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Man vet ju aldrig.
    Nej det var ju ganska uppenbart...

Liknande ämnen

  1. Mobilt bredand vs. ADSL
    Av Styrman_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •