Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Hej!
    Köpte i början av augusti en Saab 9-3 SS 2,0t -03 från en bilfirma med 18 200 mil på mätaren. Nu är det såhär att redan efter någon dag så sa SID till om låg kylvätskenivå, jaja tänkte jag och fyllde på (säkert engångsföreteelse) men sen sa den till en gång till efter en vecka till. Varpå jag tog kontakt med försäljaren och lämnade in bilen nu denna vecka hos en auktoriserad Saabverkstad här i staden som konstaterar att vattenpumpen behöver bytas samt servo (fick avslag på besiktningen som bilförsäljaren gjorde på oljeläckage, varpå försäljaren åtgärdade detta seriöst, vilket inte verkar vara fallet). Detta är enligt verkstaden fel som har funnits innan jag köpte bilen. Nu har jag talat med säljaren som troligen inte kommer vilja gå med på att betala hela summan (8000-9000 kr), utan dela på detta på något vis. Ska inte hetsa upp mig för mycket då han skulle ta det med sin chef imorgon, och han kanske är av annan åsikt. Men jag vill bara ha lite mer kött på benen känner jag om vad som gäller.

    Jag har försökt läsa på konsumentverket och så som jag tolkar det så är det enligt konsumentköplagen upp till bilfirman att bevisa att jag har åstadkommit felet inom de 6 första månaderna. Om de inte kan bevisa felet har jag rätt till att få det åtgärdat eller kompenseras. Någon som är påläst inom området?

    Tänkte ringa konsumentvägledaren om så behövs.

    Hittade ingen annan tråd om detta? Kanske finns gott om sådana?

    /Wall

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Det står så här i Konsumentköplagen:

    20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

    Så sexmånadersregeln, som den kallas, har du tolkat rätt.

    Sedan har vi min favoritparagraf i den lagen:
    16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
    Om inte annat följer av avtalet, skall varan
    1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
    2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
    3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
    4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

    Varan skall anses felaktig,
    1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
    2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
    3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

    Så där har vi paragraferna där man konstaterar vad som är ett fel i varan.
    Sedan kommer åtgärdandet:

    22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.

    Som jag ser det så har du rätt att kräva att bilen repareras på försäljarfirmans bekostnad.
    Hela KKL finns att beskåda här:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
    Saab 9-3 2,0t -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Hej!
    Tack!

    Som jag misstänkte så vill inte firman gå med på att stå för hela kalaset, utan erbjuder sig betala 3000 kr om jag gör det på lokal verkstad (vilket lämnar cirka 6000 kr till mig) och om jag åker till dem så får jag isåfall betala 3000-4000 kr. Jag har inte gått med på något utan har meddelat dem vad KKL säger och tänker på måndag ringa konsumentvägledare samt motormännens riksförbund för att få rådgivning. Någon ordning får det vara och lagen finns ju där för att skydda konsumenter.

    /Wall

  4. #4

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Fick du någon varudeklaration på bilen, och är firman MRF ansluten?

    Står det inget om de här bristerna i bilens VDN så ska sexmånadersregeln tillämpas = säljaren ska stå för kalaset. Är denne MRF ansluten så måste dem dessutom följa Allmänna reklamationsnämndens utslag om det skulle gå så långt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Fick du någon varudeklaration på bilen, och är firman MRF ansluten?

    Står det inget om de här bristerna i bilens VDN så ska sexmånadersregeln tillämpas = säljaren ska stå för kalaset. Är denne MRF ansluten så måste dem dessutom följa Allmänna reklamationsnämndens utslag om det skulle gå så långt.

    mvh
    Jesper
    Någon varudeklaration fick jag ej, i efterhand har jag förstått att detta var något jag skulle ha fått en kopia på? Är detta bra eller dåligt för min del? Hur påverkar det mig?
    Firman är MRF ansluten (nämner ej firman med namn riktigt ännu då sista kortet inte är lagt, tänkte ev. ringa till personer som sitter högre upp i organisationen eftersom det är ett bolag med ett flertal anläggningar på flera olika orter i Sverige).

    /Wall

  6. #6

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Har du inte fått en VDN så har firman dels gjort fel enligt MRF:s stadgar, men även klantat till det.
    I praktiken innebär det ju att firman inte har någon möjlighet att bevisa motsatsen...dvs de kan inte bevisa att bilen skulle varit behäftad med felen du har råkat ut för, samt att du skulle ha fått information om detta.

    Vill också förtydliga mitt tidigare påstående att "säljaren SKA stå för kalaset" riktigt så enkelt är det inte heller alltid.

    Det är ju förvisso också så, att ÄVEN om man har rätten på sin sida enligt sexmånadersregeln så innebär ju inte det att man får rätt för vad som helst heller.
    En vattenpump som pajar på en bil efter 18000 mil får nog egentligen anses vara normalt slitage, men det du har till din fördel är ju att du upptäckte att kylarvätska saknades redan efter någon dag så det bör inte vara några bekymmer.
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Har du inte fått en VDN så har firman dels gjort fel enligt MRF:s stadgar, men även klantat till det.
    I praktiken innebär det ju att firman inte har någon möjlighet att bevisa motsatsen...dvs de kan inte bevisa att bilen skulle varit behäftad med felen du har råkat ut för, samt att du skulle ha fått information om detta.

    Vill också förtydliga mitt tidigare påstående att "säljaren SKA stå för kalaset" riktigt så enkelt är det inte heller alltid.

    Det är ju förvisso också så, att ÄVEN om man har rätten på sin sida enligt sexmånadersregeln så innebär ju inte det att man får rätt för vad som helst heller.
    En vattenpump som pajar på en bil efter 18000 mil får nog egentligen anses vara normalt slitage, men det du har till din fördel är ju att du upptäckte att kylarvätska saknades redan efter någon dag så det bör inte vara några bekymmer.
    Isåfall har de klantat det, får försöka utnyttja detta. Som du säger så är det inte konstigt att en vattenpump börjar gå sönder efter 18 000 mil, men det verkar som du säger som om att felet har funnits där hela tiden och bör således falla på bilfirman.

    Nu har jag iallafall lite mer kött på benen, tack! Ska ringa myndigheterna i nästa vecka och se vad de säger.

    /Wall

  8. #8

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Bra jobb!

    Håller på och bråkar lite med Atteviks i Jönköping i ett liknande ärende. Efter mycket om och men kan de tänka sig ta halva kostnaden kring en trasig AC. Dock krävdes det hot om ARN. Bilen ska in på onsdag sen får vi väl se om jag driver det vidare. Beror på vad slutnotan hamnar på. Se till att inte ge upp! Och håll oss gärna uppdaterade ; )
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Citat Ursprungligen postat av JackDaniels
    Bra jobb!

    Håller på och bråkar lite med Atteviks i Jönköping i ett liknande ärende. Efter mycket om och men kan de tänka sig ta halva kostnaden kring en trasig AC. Dock krävdes det hot om ARN. Bilen ska in på onsdag sen får vi väl se om jag driver det vidare. Beror på vad slutnotan hamnar på. Se till att inte ge upp! Och håll oss gärna uppdaterade ; )
    Tack och detsamma!

    Självklart! Nu har det varit helg så har bara hunnit ladda lite med mer fakta.

    /Wall

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Hej igen!
    Fick idag beskedet att firman tar på sig detta, härligt. Skickade mail till Teknikens Världs motorjurist, kan rekommenderas, fick svar samma dag och sedan berättade jag det jag fått veta av honom för firman och så tog de på sig allt.

    Tack för er hjälp!

    /Wall

  11. #11

    Re: Köp av begagnad bil på firma - Garanti?

    Härligt!

    Vad bra att det löste sig .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Begagnad styrbox
    Av Ljungstrand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 22:22
  2. Problem med 9000 -97 köpt på firma - vad täcker MRF-garanti?
    Av Jonas_b i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 12:49
  3. Köp av begagnad 9-5
    Av Benne i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •