Hej!
Köpte i början av augusti en Saab 9-3 SS 2,0t -03 från en bilfirma med 18 200 mil på mätaren. Nu är det såhär att redan efter någon dag så sa SID till om låg kylvätskenivå, jaja tänkte jag och fyllde på (säkert engångsföreteelse) men sen sa den till en gång till efter en vecka till. Varpå jag tog kontakt med försäljaren och lämnade in bilen nu denna vecka hos en auktoriserad Saabverkstad här i staden som konstaterar att vattenpumpen behöver bytas samt servo (fick avslag på besiktningen som bilförsäljaren gjorde på oljeläckage, varpå försäljaren åtgärdade detta seriöst, vilket inte verkar vara fallet). Detta är enligt verkstaden fel som har funnits innan jag köpte bilen. Nu har jag talat med säljaren som troligen inte kommer vilja gå med på att betala hela summan (8000-9000 kr), utan dela på detta på något vis. Ska inte hetsa upp mig för mycket då han skulle ta det med sin chef imorgon, och han kanske är av annan åsikt. Men jag vill bara ha lite mer kött på benen känner jag om vad som gäller.
Jag har försökt läsa på konsumentverket och så som jag tolkar det så är det enligt konsumentköplagen upp till bilfirman att bevisa att jag har åstadkommit felet inom de 6 första månaderna. Om de inte kan bevisa felet har jag rätt till att få det åtgärdat eller kompenseras. Någon som är påläst inom området?
Tänkte ringa konsumentvägledaren om så behövs.
Hittade ingen annan tråd om detta? Kanske finns gott om sådana?
/Wall