Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ABS Styrenhet fråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    ABS Styrenhet fråga

    Var ute och körde och plötsligt tändes ABS lampan, (Brake) lampan, centralvarning lampan samt hastighetsmätaren dog av. Detta försvinner ibland, men kommer tillbaka efter några kilometers körning.

    Jag lämnade in bilen på verkstaden för felsökning, de skulle fixa AC:n så jag passade på att be dom att även kika på detta. Jag fick tillbaka bilen och de sa att det troligtvis var ABS styrenheten som hade gått. Och att det går att skicka upp själva styrenheten till ett företag i Norrbotten som reparerar dessa för 1800kr exkl. frakt. Men att då går de inte att köra bilen i ca. 2 veckor som det tar att få det fixat. Jag frågade om det inte gick att få tag i en styrenhet begagnad, men han hävdade att numret måste stämma exakt annars passar den inte? - Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

    Jag åkte vidare till en Saab verkstad där de har tech 2, och där såg vi att det just var styrenheten som gav felkoderna, även de sa att de måste skickas till detta företag för att få den reparerad.
    Men att de har begagnade trasiga enheter i lager som de kan skicka och sedan byta i min bil när den kommer tillbaka, men för detta ville han ha 4500kr - Är det ett vettigt pris? Han menade att beggade enheter kostar runt 3500kr, vilket jag kan motbevisa:

    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21954971

    Jag fann att de flesta verkar ha ett nummer: 0273004223 BOSCH

    Kan detta vara numret han menade på den första verkstaden som måste stämma?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: ABS Styrenhet fråga

    Hej!

    Skruva ur styrenheten från ABSen själv det är inte svårt, skicka upp den och få den lagad bilen går att köra undertiden (det gjorde ja) ända man bör tänka på är att bakbromsarna låser upp väldigt lätt när inte absen funkar.

    Hela ABS enheten behöver man inte ta ur bilen styrenheten sitter fäst med 6 st skruvar en stor kontakt och en liten under, du ser några av skruvarna på bilden ovanför som du länkat till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: ABS Styrenhet fråga

    Tack för svaret, ska skruva ur den o skicka den

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: ABS Styrenhet fråga

    Skruvade ur styrenheten och ser alla nummer på den nu,

    De nummer som verkar vara samma på alla är: 0 273 004 223 men de nummer som står innan dessa är: 082112

    Detta nummer är inte detsamma på alla som finns på bildelsbasen

    Kan någon bekräfta att alla nummer måste matcha, eller räcker det med att: 0 273 004 223 stämmer?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: ABS Styrenhet fråga

    Det är fixat nu!

    beställde en styrenhet från en smälld 9-3 -00:a och de funkade fint

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: ABS Styrenhet fråga

    Skönt att höra

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: ABS Styrenhet fråga

    Hej!

    Kan någon förklara varför en ABS-fråga hamnar i "motorstyrsdelen"?
    Nu är det ju iofs så att detta är inte den enda felplacerade tråden, är det verkligen så svårt att lägga sin tråd i rätt forumsdel?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •