Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Saab 9000 COMBI

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Saab 9000 COMBI

    Jag är dessutom fullständigt övertygad om att GM såg utvecklingsenheten i sverige som en mycket värdefull tillgång som man blev tvungen att göra sig av med för att kvalificera sig för hjälp från amerikanska staten.
    Alternativet hade varit värre.
    Även GME var ju till salu men den affären lyckades man fördröja så den aldrig behövde genomföras.

    När GM köpte så fick man hyfsat fria tyglar i trollhättan. Ett förtroende man blåste i och med ng9-3 som föranledde att GM-överrockar flyttade till Trollhättan.
    Förtroendet återupprättades med genomförandet av Cadillac BLS-projektet. Flopp försäljningsmässigt men succé i projektgenomförande. Man arbetade som en del av GM-organisationen. Mycket bidragande till att man fick så stora utvecklingsuppdrag på både 9-4x och 9-5.


    Det skedde också en attitydförändring på Saab genom åren. runt 2004-2005 så sa man att man var "Saabanställd" (i motsats till konsult). bara några år senare sade man sig vara "GM-anställd". Och bytet av terminologi var spontant.
    Fredrik J

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten

    GM och Spyker har jag aldrig sagt något ont om. De gjorde nog vad de kunde båda två..

    Du måste skojja här eller? Menar du att lägga ner asballa projekt, förbjuda de att släppa balla bilar, skära ner, dra ner, spara in, ger bilbyggarna rent SKRÄP att bygga av. Kallar du det för att göra vad man kan för att få ett bilföretag på fötterna igen?

    GM var rena katastrofen för Saab enligt mig, även om de bistod med respirator i åtskilliga år.

    M.V.H.
    Det räcker inte med att ett projekt är "ballt". De måste måste leda till något konkurrenskraftigt också. Att utveckla en egen V8 är t.ex. vansinne när det redan finns liknande komponenter inom koncernen. Det var ett av projekten som GM lade ned. Motorer med variabel kompression verkar ju inte heller ha blivit någon större hit. Andra företag har också haft prototyper, men ingen har nått marknaden. Man kan inte sitta och utveckla saker som aldrig genererar några pengar.

    Vad är det för skräp som bilbyggarna fick menar du?

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Saab 9000 COMBI

    Förutsättningarna för projektet som blev NG900 skulle jag klassa som "skräp".
    Men produkten blev hyffsad och med OG9-3 så blev den bra, tyvärr så skulle den varit så från början.

    /Jonas

  4. #64
    Såg att bilen är uppe till försäljning igen:

    http://www.blocket.se/landskrona/Sol....htm?ca=11&w=3

    Håller med ägaren och trådstartaren. Något intresse måste det väl finnas? Det är ju nästan så man blir sugen själv, men man har ju bara inte tid. Vad är det som krävs i form av arbete? Montera nya dörrar, motorhuv, en del svetsjobb och lackering?

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Såg att bilen är uppe till försäljning igen:

    http://www.blocket.se/landskrona/Sol....htm?ca=11&w=3

    Håller med ägaren och trådstartaren. Något intresse måste det väl finnas? Det är ju nästan så man blir sugen själv, men man har ju bara inte tid. Vad är det som krävs i form av arbete? Montera nya dörrar, motorhuv, en del svetsjobb och lackering?
    Konstigt att Bert snålat så med motorn. Enligt blockets info har den bara 130 hk. Bilen lär ju ha kostat en bra slant att bygga ändå, så en starkare motor borde inte gjort någon större skillnad procentuellt sett.

    Ang. ointresset så har det nog att göra med att det är just en ombyggd bil utanför Saabs regi. Dessutom är den väldigt gammal. Hade det varit en kombiprototyp byggd av Saab så hade värdet varit ett annat.

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Konstigt att Bert snålat så med motorn. Enligt blockets info har den bara 130 hk. Bilen lär ju ha kostat en bra slant att bygga ändå, så en starkare motor borde inte gjort någon större skillnad procentuellt sett.

    Ang. ointresset så har det nog att göra med att det är just en ombyggd bil utanför Saabs regi. Dessutom är den väldigt gammal. Hade det varit en kombiprototyp byggd av Saab så hade värdet varit ett annat.
    Eftersom den är tagen i trafik före årskiftet 92/93 bör det gå relativt enkelt att få godkänt på ett byte av motor (och drivlina) till åtminstone en 2,0t. När man ändå måste in och gräva p.g.a. rosten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #67
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Kan avslöja att även 9-5 kombi var sjusitsig (nåja, 5+2 kanske) ganska långt in i projektet men det lyftes ur av säkerhetsskäl.
    Det var uppfällbara stolar i bagaget.
    Gick t.o.m. o beställa sent hösten -98.
    Men när jag fick min bil 8-januari 1999 så fanns det inte på plats i bilen. Ingen visste varför.
    Efter några veckor fick jag reda på att det inte skulle gå att eftermontera heller då man dragt tillbaka det pga att man inte ville sätta barn i krockzonen. Förståndigt tänker jag...

    Snacka om att bilen väckte uppmärksamhet i början. Speciellt på SAAB i Linköping där jag konsultade då.
    Jag var en av de allra första som fick ut en 9-5 kombi. Lite nöjd var man då. :-D
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453
    Kan tänka mig din känsla! Som rätt sen 80-talist är det ju först nu egentligen som en "ny" ny bil ens finns på kartan. Tyvärr hann ju konkursen emellan så drömmen om en egen fabriksny bil blev aldrig verklighet. Vad ska man våga hoppas på med nevs, förnuftet talar sitt tydliga språk..
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  9. #69
    Grundladd The Robs avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    344
    Bert Karlsson kan tänka sig ge 5000 kr för den och skänka till museet i Trollhättan.
    http://autonytt.se/bert-karlssons-ga...-ar-till-salu/

  10. #70
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Snål Bert har talat....2,0 utan turbo ? är inte Bert gasglad gubbe som gärna betalar fortkörningsböter ?

  11. #71
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    5000kr är väl inte dåligt erbjudande, låter ju som bilen är ett isärskruvat renoveringsprojekt...
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #72
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Snål Bert har talat....2,0 utan turbo ? är inte Bert gasglad gubbe som gärna betalar fortkörningsböter ?
    Snål? Skänk 5000 själv då så är den ju nästan räddad.

Liknande ämnen

  1. Nya Saab 9-5 Combi
    Av Sharky© i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 00:25
  2. saab 9-3 Combi biopower 08
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 15:16
  3. Saab 9-3 '08 Combi- AUX i armstödet?
    Av damightytom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:01
  4. monteringsanvisning cd växlare saab 9-5 combi
    Av krokiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:57
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •