Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Saab 9000 COMBI

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25

    Saab 9000 COMBI

    Nu verkar det som denna unika bil går till Danmark. Inget ont om danskar ! Jag har två gånger annonserat på Blocket utan att ha lyckats sälja den. Det finns noll intresse för en bil det bara finns två av i världen, märkligt i Saablandet Sverige !!!!!!!!!!!!

    Ulf

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Saab 9000 COMBI

    Varför behöll du den inte?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Varför behöll du den inte?
    Det finns ju noll intresse för den bilen i Sverige

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Saab 9000 COMBI

    Var har du annonserat?

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab 9000 COMBI

    Nu gissar jag bara då jag inte vet vilken kombi det handlar om. Kan det vara så att då bilen inte är en bil byggd i Trollhättan, utan är ett "hemmabygge", så är den inte lika intressant på marknaden? Kanske bara är jag men jag har fått för mig att det hetaste när det gäller Saab just nu är originalbilar i nyskick. Ska helst vara en lågmilad 99 turbo som bara haft en gammal gubbe som ägare typ...

    När det gäller 9000 ska det vara en orörd aero eller liknande om jag fattat det rätt. Dessa börjar bli rätt så ovanliga. De enda 9000 i icke originalskick som verkar finnas intresse att betala större summor för är solstadare med flak för bil.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Nu gissar jag bara då jag inte vet vilken kombi det handlar om. Kan det vara så att då bilen inte är en bil byggd i Trollhättan, utan är ett "hemmabygge", så är den inte lika intressant på marknaden? Kanske bara är jag men jag har fått för mig att det hetaste när det gäller Saab just nu är originalbilar i nyskick. Ska helst vara en lågmilad 99 turbo som bara haft en gammal gubbe som ägare typ...

    När det gäller 9000 ska det vara en orörd aero eller liknande om jag fattat det rätt. Dessa börjar bli rätt så ovanliga. De enda 9000 i icke originalskick som verkar finnas intresse att betala större summor för är solstadare med flak för bil.
    Tror du har helt rätt!

  7. #7

    Re: Saab 9000 COMBI

    Lite info:
    Bilen byggdes av Solstad på uppdrag av SAAB då en kund ville ha en stor kombi som var svenskbyggd och ej en Volvo. Mannen som den byggdes åt var Bert Karlsson.
    Solstad tog bakdelen av en Lancia kombi och satte dit. Ett mycket snyggt bygge som jag sett legat ute på Blocket till försäljning under en lång tid.

    Och visst Mioh, jag har en 1-ägar 99 Turbo som ägts av en äldre man före mig och som ej körts under vintertid, ibland är livet jättekul.
    SAAB og900 cabriolet-prototyp, SAAB 9-3 Aero/Toppola,
    SAAB 9-3 Viggen cab (MonteCarlo-gul), SAAB 99 turbo x 3.
    http://www.toppola.se

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25

    Re: Saab 9000 COMBI

    Det som CabNO1 skriver stämmer i stort. För att precisera så kommer hela taket, bakluckan och "tredje sidorutorna" från Lancia Thema. Baklyktorna kommer dock från 9000 cc, så det är inte hela bakdelen som kommer från Italien.
    Anledningen till att den är till salu är att jag vet att jag inte kommer att köra med de när den är färdig. Jag har fler bilar som har rönt samma öde, min åsikt är att bilar ska köras.

    Ulf

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Fanns det ett intresse skulle man ju kunna bygga en tredje bil. Som sagt tidigare så är ombyggda bilar inte speciellt heta när de blir äldre. Då är det orginal som gäller.
    Fredrik J

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Saab 9000 COMBI

    Håller med att det är äldre bilar och då speciellt 78-80 99t som gäller och helst då -80 med modellbeteckning som slutar på SIS (99T-2SN-SIS) vilket betyder att den har 5-växlad låda. Tycker att en 9000 kombi skulle vara intressant för SAAB-Sverige men tydligen inte vilket är synd tycker jag. Inte förvånad att bilen går utomlands och det skulle jag inte förvåna mig om min 99t som jag äger också går utomlands om det är lika dåligt underlag som 9000-kombin. Bara undrar lite vart den ANDRA 9000-kombin är? Utomlands den också?

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Spiff5
    Bara undrar lite vart den ANDRA 9000-kombin är? Utomlands den också?
    USA vill jag minnas.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Saab 9000 COMBI

    Langa upp en bild vetja!?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Spiff5
    Bara undrar lite vart den ANDRA 9000-kombin är? Utomlands den också?
    USA vill jag minnas.
    En 20 år gammal hemmabyggd bil? Förmodligen står den på en skrot någonstans.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Saab 9000 COMBI

    Jag hade personligen ett intresse av Bert Karlsson-kombi ett tag. Men jag ville minnas att han lät bygga en på en 2.3 Turbo (också), och självklart är det den som jag försökt hitta information om.

    Statiol Veddesta lät även Solstad bygga en kombi på en A50 som de sedan lät hyra ut. Det är inte så jättelänge sedan som den var till salu....

    Tyvärr är bristade intresse för diverse "hembyggen" svalt över lag, det gäller inte bara Saab. Glöm landsgränserna och var glad över att det faktiskt finns någon som kanske finner ett nöje i att restaurera bilen.


    Som en parentes så fanns det en "hembyggd" kombi byggd på og900 som helt plötsligt dök upp till salu efter 20-25 år i glömska. Den gick till Holland för något år sedan.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15

    Re: Saab 9000 COMBI

    Jag har lite svårt att förstå hur ni kan kalla bilen för ett hembygge?
    I mina ögon är ett hembygge just ett hembygge som man "pulat" med själv i sitt garage.
    Dessa bilar har oftast bristfälligt rostskydd, dålig finnish m.m.

    Detta är en bil som byggts av Solstad SAAB på uppdrag av just SAAB. Kallar man Solstads SAAB-trailers för hembyggen också?..... Svaret är nej. Som Mioh tidigare skrev i denna tråd betalas det stora summor för sådana trailers.

    Ända till 1960-70 talet var det otroligt vanligt att biltillverkare sålde bilar utan kaross till olika firmor som sedan satte på en kaross. Rolls Royce har flertalet modeller som byggts på detta viset utan att de kallats för hembyggen och dessa är oftast mer värda nuförtiden. Jag tänker närmast på James Young, Mulliner samt Park Ward-modellerna, men det finns fler.
    Även vissa av Volvos bilar byggdes på det sättet. Det finns Volvo PV-cabrioleter som byggdes av Valbo-karosserifirma samt Ringborgs Karosserifirma, den senare i Norrköping. Det byggdes även pickup-varianter av Volvo PV av olika karosserifirmor.
    Ingen av dessa bilar kallas eller har någonsin kallats för hembyggda bilar.

    Dessa uttalanden om hembyggda bilar har en nedlåtande ton som visar en ungdomlig naivitet och okunskap i ämnet.

    Att bilen sedan är svårsåld i Sverige är väl inte konstigt, 9000-kombin behöver lite omvårdnad och dessutom är ingen SAAB lättsåld här i Sverige i dagsläget.
    Jag har själv några ovanliga SAAB´ar, men jag tror inte att jag skulle få ut det jag skulle vilja ha om någon av dessa vore till salu i dagsläget.
    Tittar man speciellt på 9000-modellen räknas den tyvärr fortfarande i mångas ögon som vanlig bruksbil.
    Hur ofta får Cabmange credit för sina otroligt fina Aero samt Talladegabilar?
    Inte ens i stora SAAB-kretsar reagerar dom på Manges bilar, bara 9000-entusiaster "går igång".
    På SAAB-klubbens hemsida har Cabmange och Rodder76 fört diskussioner om 9000 för att få den modellen "rumsren" i dessa kretsar. Då 9000-modellen fyllde 25 år och SAAB-klubben välkomnade den hade de en bild på den på det årets medlemskort, det blev ett otroligt missnöje. Att sätta en bild på en bruksbil på medlemskortet var otroligt dumt tyckte många i den klubben och hotade med utträde samt ovilja att visa upp medlemskortet vid årsmöten m.m.
    På förra årets SAAB-marknad i Gistad var temat 9000-modellen. Ingen uppmärksammade detta i någon stor mening, och det fanns knappt några bilder på de utställda bilarna på ÖSK-hemsida (som det normalt brukar finnas där på temabilarna).

    Rodder76 har rätt i det han skriver att det är bättre att en entusiast i utlandet köper den än att den för ett "tråkigt" och icke omvårdande liv här i Sverige. Att det sedan är tråkigt att många ovanliga SAAB-ar försvinner från Sverige tror jag nog alla kan hålla med om då det är trevligt att se dessa bilar på svenska SAAB-träffar.
    SAAB og900 cabriolet-prototyp, SAAB 9-3 Aero/Toppola,
    SAAB 9-3 Viggen cab (MonteCarlo-gul), SAAB 99 turbo x 3.
    http://www.toppola.se

  16. #16
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Langa upp en bild vetja!?
    Här har du kompis, lär dig googla!

    http://www.zatzy.com/allmaent/161577-sa ... -syne.html

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Saab 9000 COMBI

    Andrés morfar som hade gamla SAAB-ANA i veddesta, innan svenska bil fanns i akalla hadde mycket roligt för sig.

    Tyvärr gick han vidare förra året, men sonsonen och hans fru driver ju stället vidare som Statoilmack och saabverkstad.
    Deras kombi såg jag ett antal gånger, och deras Solstadsmaskin har jag kört några gånger. Fast de fick ett bud de inte kunde motstå.
    Hans fina och helt orörda 99-turbo som rullat knappt 4000 mil är nu till salu, samt en specialbeställd 9000 turbo-85 med ett kjolpaket som påminner om airflow, men egentligen en förstudie till denna, samt specialinredning från Recaro är också till salu. Karossen saknar motor o låda tyvärr. men allt annat finns.

    Nån som vet vart kombin tog vägen?

    Äh kan fråga André på måndag annars.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Langa upp en bild vetja!?
    Här har du kompis, lär dig googla!

    http://www.zatzy.com/allmaent/161577-sa ... -syne.html
    Kan vara fejkbild ,tanklock på båda sidor?
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=148904
    Ok. Tanklock höger
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

Liknande ämnen

  1. Nya Saab 9-5 Combi
    Av Sharky© i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 00:25
  2. saab 9-3 Combi biopower 08
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 15:16
  3. Saab 9-3 '08 Combi- AUX i armstödet?
    Av damightytom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:01
  4. monteringsanvisning cd växlare saab 9-5 combi
    Av krokiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:57
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •