Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72

Ämne: Saab 9000 COMBI

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Motorn i 8.32 kallas för "Ferrari-motor", men har inte suttit i nån Ferrari. Utvecklad av kanske, och en del komponenter samma som en annan Ferrari-V8. Ett ämnde som diskuterats i en annan tråd på detta underbara forum
    Vi spårar ur lite till på 8 32 då det onekligen är en lite speciell vagn.

    Motorblock och toppar från Ferrari 308. Topparna begåvades dock med mindre ventiler, bl.a för att få ned effekten då det ansågs att 240-250 hk var för mycket för en framhjulsdriven bil.
    Sedan kastade man ut 308 ans vevaxel och satte i en 90 graders dito för att få en lugnare gång och bättre bottenvrid. Följden blev också att motorn lät mer som en USA V8 än det spetsiga F1 vrålet.
    Motorn byggdes i sin helhet i Maranello hos Ferrari, utom ett litet antal i "serie 2" som monterades hos Ducati när Ferrari en kort tid hade kapacitetsbekymmer. Ferrari hade dock både tekniker och arbetare på plats.
    Här ett klipp där två snubbar står och varvar V8 an.
    https://www.youtube.com/watch?v=pdfP5b0 ... ata_player

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Baklucka med nedfällbara vingen i ren James Bond-anda från en 8.32 vore roligt att spana in. Man kan även undra om det eljusterbara baksätat som lär finnas i nån av 9000 syskonen passar..
    I klippet nedan kan man se hur bakspoilern jobbar. Snyggt och välgjort arrangemang? Njä, nog liknar det mest dåtida Italiensk kvalite, mao inte top notch.

    https://www.youtube.com/watch?v=xa5fscg ... ata_player

    Hittade ett klipp där en kille kör felsökningsprogrammet på ACC. Det är ju nästan likadan panel, på Lancia sitter "off" på Saabs placering av elbakruteknappen. Finns heller ingen knapp för skiftning mellan C &F. Sedan startar man på Lancian felsökningen med ECON + VENT
    https://www.youtube.com/watch?v=qh6BLfQ ... ata_player

    För övrigt monterades 8 32 ihop helt för hand i lokaler helt skilda från den vanliga fabriken. Obehandlade karosser transporterades tvärs över stan, där de lackerades för hand och sedan fortsattes en helt manuell montering av bilen.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Saab 9000 COMBI

    Istället för C/F-switch verkar de ha en knapp för att visa utomhustemperaturen istället?

    För övrigt är det verkligen italiensk kvalitet på den inredningen. De fyrkantiga knapparna på ACC-panelen passar ruskigt dåligt till de övriga knapparna som är rundade. Ser ut att komma från två olika bilar, vilket det ju på ett vis faktiskt gör..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Kan fortfarande inte fatta att Saab inte tillverkade denna bil!

    Karossen fanns färdig. Man hade bara behövt några extra pressverktyg i trollhättan och saken hade varit klar. Alternativt hade man kunnat tillverka dessa delar nere i Italien. Kostnaderna hade varit minimala.

    En 9000 Kombi hade ökat försäljningen rejält. Jag kan inte tänka mig något annat med tanke på hur många kombibilar som Volvo sålde under denna tid.

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Kan ha med säkerhet att göra. Kombikarosser har en sämre vridstyvhet. Kanske struntade italienarna i det medans Saab hade ribban högre?
    Fredrik J

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kan ha med säkerhet att göra. Kombikarosser har en sämre vridstyvhet. Kanske struntade italienarna i det medans Saab hade ribban högre?
    Med tanke på hur säker 9000 är för sin tid så har jag svårt att se att inte en kombi också skulle hålla världsklass. Så stor skillnad är det inte.

    Uppenbart fanns en enorm efterfrågan på kombibilar i varje fall med tanke på hur många som såldes av andra tillverkare. Som liten aktör måste man maximera försäljningen per utvecklingsarbete för att ha en chans. Att inte tillverka en färdig produkt som det finns uppenbar efterfrågan på är rent hjärndött i det sammanhanget..

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Nu var jag knappt med på 9000-tiden. Började -94.
    Men många av de äldre på kontoret berättade om hur annorlunda italienarnas syn var på ett och annat. Säkerhet var ett sånt område.
    När Saab så småningom byggde en riktig kombi (og9-5) skulle jag vilja påstå att den t.ex. fick världens starkaste baksätesryggstöd.
    Ta en kombibil från slutet av 90-talet, sätt dig på knä i baksätet och putta ryggstöden åt var sitt håll. Försök göra samma sak i en 9-5 så förstår ni vad jag menar.

    Tror inte grundkonstruktionerna helt enkelt höll måttet för en kombi på 9000, sett med Saabingenjörers kräsna ögon.
    Fredrik J

  7. #47
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9000 COMBI

    Nu är ju detta helt OT... men bjuder på en film om Lancia... detta är enligt mig det bästa Lancia presterat.

    https://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nu var jag knappt med på 9000-tiden. Började -94.
    Men många av de äldre på kontoret berättade om hur annorlunda italienarnas syn var på ett och annat. Säkerhet var ett sånt område.
    När Saab så småningom byggde en riktig kombi (og9-5) skulle jag vilja påstå att den t.ex. fick världens starkaste baksätesryggstöd.
    Ta en kombibil från slutet av 90-talet, sätt dig på knä i baksätet och putta ryggstöden åt var sitt håll. Försök göra samma sak i en 9-5 så förstår ni vad jag menar.

    Tror inte grundkonstruktionerna helt enkelt höll måttet för en kombi på 9000, sett med Saabingenjörers kräsna ögon.
    Mja, 9000CC & CS har/hade ju ett rent "kombikoncept" vad beträffar konstruktionen. Den lösningen klarade och överträffade den tidens krav. Och en tvättmaskin i bagaget på en CC/CS väger lika mycket i en 745/855 vid en krock.

    Att det inte kom en helkombi beror nog mest på interna problem och kanske intriger. Saab hade lyckats så bra med CCkonceptet 1974 när 99CC kom (plagiat från 60-talets Renault R16).

    På 70-talet var kombisar rena skrammelburkar med spartanskt inklädda bagageutrymmen. Egentligen mest avsedda som arbetsbilar. Ok, det fanns en bilfirma i Göteborg som gav sig f#n på att göra kombi "fint". De lyckades ganska bra med Amazon, när sedan 140 kom med valbar utrustning som GrandLuxe med insprutning, skinnklädsel, tonade rutor, servostyrning och en massa annat godis i utrustningslistan. Då började Svensson verkligen tråna efter en kombi. (Stationsvagn kallades den typen av bil tidigare).

    Saab då? Ja de hade förstås 95 an men den var ju hopplöst föråldrad. Fruktlösa försök gjordes ju med bl.a 98 an. Men, "Saabare" har väl alltid varit individualister, motvalls kallar andra det, så varför in och slåss i det nya segmentet Kålle höll på att skapa? Vi uppfinner en ny, bekvämare klass. Kombi men ändå inte. Konceptet slog!

    Sedan framgångar med 99Turbo CC, likadant med og 900. Nu var verkligen Saab synonymt med CombiCoupe. MEN, fattiga Saab upptäckte att alla inte ville åka CC. I andra länder var det 4d sedan alt. 2d coupe som gällde. Snabbt som tusan plocka fram sedanmodell av og900, samtidigt som man höll på att utveckla 9000. Det sög pengar och fanns väl inga kvar till ett kombiprojekt.

    När det dessutom fanns en del tvärviggar som, av gammal vana, var helsålda och övertygade om CC-konceptet och dessutom hade makt och pondus att peka med hela handen. Då blev det en 9000CC och några år senare 9000CD. Jag vet att det var en hel del inom Saab som ville ha en helkombi och en ren sedan. Men dom fick vackert knyta näven i fickan.

    Jag minns också när jag, innan 9000 var officiell, träffade riktiga höjdare från Thn och Nyköping ibland hamnade i diskussioner om helkombi. En gång var det en herre på utvecklingen, det hemligaste, som nonchalant, men från hjärtat sa "Har man behov av att frakta så stora saker så skaffar man släpvagn här ska f#n inte göras några skåpbilar".

    Ganska snart började "fina märken" som BMW & MB tillverka premiumkombis. Då hade kombitåget gått för den gången! Undrar vad surkartarna tänkte då?

    Men hallå! Dom lyckas göra samma misstag ytterligare en gång!
    Det visade ju sig att 9000CC hade lite problem med sprickbildning i bakre del av kaross, spec.de som ofta drog släp. För att råda bot på det hette medicinen 9000CS. -Istället för att göra en helkombi när man ändå gjorde om allt från C-stolparna.

    Nu gick stora kombikarusellen på flera marknader i världen och Saab hade inget att komma med i prestigesegmentet. Visst, CS (CombiSedan) var/är en trevlig bil och lyckad designmässigt men ingen kombi! Marknaden vill nu ha endera sedan, sportig coupe eller kombi, inte lättmjölk från landet brunsås.

    Ungefär samma sak var det om man tog upp ämnet diesel. "Det är inte så stor marknad, det är så höga skatter så det satsar vi inte på". -Hela central och sydeuropa åkte oljebrännare vid den tiden! Det var på första hälften av 80-talet. Hur otroligt ni yngre än tycker det låter, så började dieslarna att utvecklas oerhört snabbt. Fler och fler märken började med diesel. Men icke Saab inte! Jag träffade Per Gillbrand några gånger 83-85 och vad säger denna imponerande person och allvetande motorgeni om diesel? "Jo, det är väl ganska vettiga motorer, men diesel i en Saab kommer inte att hända".
    Nu föll väl inte Saab på grund av frånvaron av diesel. Det kom ju senare, men tyvärr fanns det ju bara tråkiga spisar kvar.

    Så orsaken till att det gick som det gjorde får man nog härleda till ett gäng bakåtsträvare med för mycket makt och för litet förstånd på 80-talet.

    Ja det var en hel del spåneri från min sida, men också väldigt mycket av sanning jag upplevt under alla år med Saab på ett eller annat vis.
    Vi får väl hålla tummarna för NEVS istället.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Något som också säkert spelade in vaqr Saabs fokusering på USA-marknaden där det ju inte än idag går att sälja kombibilar med någon vidare framgång.
    Fredrik J

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Något som också säkert spelade in vaqr Saabs fokusering på USA-marknaden där det ju inte än idag går att sälja kombibilar med någon vidare framgång.
    Jo, men hemmamarknaden var ju fortfarande störst. Här har kombi varit stort väldigt länge.

    Om man varit tvungen att utveckla en kombikaross från grunden så hade det kanske varit mer förståeligt, men den fanns ju redan färdig! En extra uppsättning pressverktyg och man hade sannolikt kunnat sälja uppåt dubbelt så många 9000. Det hade genererat en rätt bra vinst som kunnat göra att man sluppit hamna hos GM.

    Alla andra systerbilar hade också flera dieslar! Varför köpte man inte bara någon av dessa motorer och monterade i 9000? På vissa marknader var diesel mycket stort redan då.

    Verkligen synd att en hög med hjärndöda människor fick sådant inflytande att de sänkte en hel biltillverkare...

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Verkligen synd att en hög med hjärndöda människor fick sådant inflytande att de sänkte en hel biltillverkare...
    Hjärndöda människor på 80-talet.
    Stygga GM.
    Svaga Spyker.

    Synd att du inte varit tillgänglig för Saab med din kristallkula de senaste 30 åren....

    Som du säger var USA, sverige och UK Saabs största marknader. Diesel var försvinnande ovanligt på allihop.

    Btw, när man ser den där likbilsdesignen känns det ju som det kanske inte var helt färdigt utan det kanske skulle behövt en liten justering i designen.
    Fredrik J

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hjärndöda människor på 80-talet.
    Stygga GM.
    Svaga Spyker.

    Synd att du inte varit tillgänglig för Saab med din kristallkula de senaste 30 åren....

    Som du säger var USA, sverige och UK Saabs största marknader. Diesel var försvinnande ovanligt på allihop.

    Btw, när man ser den där likbilsdesignen känns det ju som det kanske inte var helt färdigt utan det kanske skulle behövt en liten justering i designen.
    Det kan ju också ha varit så att anledningen till att man inte tog sig in på andra marknader var att man inte hade de rätta produkterna.

    GM och Spyker har jag aldrig sagt något ont om. De gjorde nog vad de kunde båda två. Men ledningen som beslutade att inte göra kombi och diesel-versioner av 9000 var rent hjärndöd. Utvecklingskostnaderna hade varit i stort sätt obefintliga och att döma av vad andra tillverkare erbjöd så fanns en rätt stor efterfrågan.

    Det mest uppenbara jämförelseobjektet är ju Volvo som i princip alltid har gått bättre än Saab. De erbjöd både kombi och diesel och sålde båda i stora volymer. Det känns mycket sannolikt att Saab fått samma boost i försäljningen om man erbjudit kombi till svenskarna och kunnat ta sig in på dieseldominerade marknader.

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260

    Re: Saab 9000 COMBI

    Och det blev väl ett bra uppsving när 95an kom som kombi.....

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Och det blev väl ett bra uppsving när 95an kom som kombi.....
    Ja, det kan jag tro. Det var väl ingen som väntat sig en kombibakdel på 93 an. Att den dessutom var sjusitsig blev väl ett plus. Och det redan 1959!
    Sedan när den fick 4-taktsmotor 1967 började den väl sälja ännu bättre.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_95

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Kan avslöja att även 9-5 kombi var sjusitsig (nåja, 5+2 kanske) ganska långt in i projektet men det lyftes ur av säkerhetsskäl.
    Det var uppfällbara stolar i bagaget.
    Fredrik J

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Och det blev väl ett bra uppsving när 95an kom som kombi.....
    Antar att du menar 9-5? Men ja, merparten som såldes av dessa var väl kombi? Åtminstone i Sverige. Det talar ju för att efterfrågan på 9000 också hade ökat stort med en kombi.

    Att man inte hade diesel i 9000 är dock betydligt mindre oförståeligt än att man inte ens planerade för det till 9-5 som kom i slutet av 90-talet! Redan då var diesel på stark framfart i större delen av europa (även om skatterna i Sverige fortfarande gjorde det ofördelaktigt för de flesta). Hur kunde man missa detta tåg? Korkad ledning är bara förnamnet.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten

    GM och Spyker har jag aldrig sagt något ont om. De gjorde nog vad de kunde båda två..

    Du måste skojja här eller? Menar du att lägga ner asballa projekt, förbjuda de att släppa balla bilar, skära ner, dra ner, spara in, ger bilbyggarna rent SKRÄP att bygga av. Kallar du det för att göra vad man kan för att få ett bilföretag på fötterna igen?

    GM var rena katastrofen för Saab enligt mig, även om de bistod med respirator i åtskilliga år.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten

    GM och Spyker har jag aldrig sagt något ont om. De gjorde nog vad de kunde båda två..

    Du måste skojja här eller? Menar du att lägga ner asballa projekt, förbjuda de att släppa balla bilar, skära ner, dra ner, spara in, ger bilbyggarna rent SKRÄP att bygga av. Kallar du det för att göra vad man kan för att få ett bilföretag på fötterna igen?
    Ja, lägg där till chefsbyten, med vad det kan innebära av skiftat fokus etc. Det verkar som om de endast har haft en plan att arbeta efter genom alla år; stordriftsfördelar genom utslätning av märken. Vilket kan resultera i att de konkurrerar med sig själva. De var förstås vana vid "volymmärken", men likväl, innan man förvärvar något måste man förstås ha en idé om vad man vill uppnå; och hur det bäst genomförs. Att hålla sig med stora mängder med olika delar till olika märken kostar förstås, men det behöver inte drivas till sin spets. Man kan odla olika märkens särart; men det kräver kunskap, mod, och engagemang. Det verkar som det saknades. Sedan är förstås 9000 ett projekt från tiden före GM, som alla vet; det kom väl sig mest av att Fredrik J täckte in en lång period, från 80-talet och framåt i sitt svar till Husknuten. Förvisso hade GM många att bry sig om, men det var ett självpåtaget ansvar, då gäller det att se till att de får bästa förutsättningar att nå framgångar. Som kanske är bekant nämnde Europachefen att de inte hade gjort tillräckligt.

    http://www.svt.se/nyheter/sverige/gm-ch ... og-pa-saab

    (En i sammanhanget liten struntsak, som inte kostar något av betydelse, var hur "samarbetet" med polisen i Aspen, Colorado, tilläts upphöra. Om man är så klantig att man inte ser värdet även i det lilla, vilket kan ha stor betydelse för ett litet märke, då är man inte kapabel i dessa sammanhang.)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    GM var rena katastrofen för Saab enligt mig, även om de bistod med respirator i åtskilliga år.
    Instämmer till fullo.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Sedan är förstås 9000 ett projekt från tiden före GM, som alla vet; det kom väl sig mest av att Fredrik J täckte in en lång period, från 80-talet och framåt i sitt svar till Husknuten.
    Vad menar du?
    Jag anser att GM lyfte Saab till att bli en betydligt mer mogen och vuxen utvecklingsenhet. Som en trotsig tonåring bråkade Saab under början av 2000-talet för att mogna och blomma ut i slutet av årtiondet. Jag är fullkomligt övertygad om att ng9-5 och ersättaren till 9-3 hade blivit med marginal det bästa Saab någonsin tillverkat. Det var väldigt nära och det finner jag vara något bittert. Utan GM hade man försökt sälja en facelift på 9000 och kanske någon annan nischad produkt och varit extremt beroende av individuella kunskaper hos dom anställda. Förmodligen hade det varit konkurs redan för 15 år sedan.

    Taktiken med de nya bilarna, ta utprovad GM-teknik under skalet och satsa på märkesspecifika egenskaper tror jag var vägen att gå.
    Fler än ni tror saknade dynamiken och den internationella stämningen på Saab under GM-tiden. Det blev ett mindre företag när spyker köpte på gott och ont.
    Fredrik J

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Saab 9000 COMBI

    Vad jag menar med just den kommentaren var endast att konstatera att GM inte kan lastas för vad somliga ev. uppfattar som misstag i det projektet, med den modellen. Visst, det var Husknuten som tog upp GM ("... sluppit hamna hos GM."), men jag råkade ta avstamp i din kommentar när jag nämnde det; det var inte riktigt avsikten.

    Det är sant att det skedde en "professionalisering", och jag håller med dig i det; och där har du säkert långt bättre insikter. Men en del hade säkert kunnat ske även under andra ägare. Det var vid en tidpunkt som var lämpad för samarbeten eller ny ägare, för att ta sig till nästa nivå. Ser inget problem med "utprovad GM-teknik under skalet", men man visste förhoppningsvis vad man hade förvärvat, då gällde att förvalta det på bästa sätt, och att vara tydlig med vad man vill, inte att det ska skifta med chefsbyten, eller att man slösar bort dyrbar tid på projekt som man inte helhjärtat ställer sig bakom. En sådan omställning kräver förstås uthållighet, men självklart kan det bli svårt i situationer som finanskraschen.

    Jag är också säker på att de nya bilarna hade blivit det bästa som de tillverkat.

    Jag kan förstå att många saknade det internationella utbytet, nätverket. Saab var bra på många saker, och fick chans att visa detta, men hade då givetvis möjligheter att ta del av andra personers erfarenheter. Det var en av flera nackdelar med Spykers köp.

Liknande ämnen

  1. Nya Saab 9-5 Combi
    Av Sharky© i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 00:25
  2. saab 9-3 Combi biopower 08
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 15:16
  3. Saab 9-3 '08 Combi- AUX i armstödet?
    Av damightytom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:01
  4. monteringsanvisning cd växlare saab 9-5 combi
    Av krokiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:57
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •