Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72

Ämne: Saab 9000 COMBI

  1. #21
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Andrés morfar som hade gamla SAAB-ANA i veddesta, innan svenska bil fanns i akalla hadde mycket roligt för sig.

    Tyvärr gick han vidare förra året, men sonsonen och hans fru driver ju stället vidare som Statoilmack och saabverkstad.
    Deras kombi såg jag ett antal gånger, och deras Solstadsmaskin har jag kört några gånger. Fast de fick ett bud de inte kunde motstå.
    Hans fina och helt orörda 99-turbo som rullat knappt 4000 mil är nu till salu, samt en specialbeställd 9000 turbo-85 med ett kjolpaket som påminner om airflow, men egentligen en förstudie till denna, samt specialinredning från Recaro är också till salu. Karossen saknar motor o låda tyvärr. men allt annat finns.

    Nån som vet vart kombin tog vägen?

    Äh kan fråga André på måndag annars.
    Den 9000 skulle jag vilja se bilder på!
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    Re: Saab 9000 COMBI

    Är det bara jag som tycker att den gjorde sig rätt bra somkombi?
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  3. #23
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Är det bara jag som tycker att den gjorde sig rätt bra somkombi?
    Knappast, den såg rätt bra ut!

    Är det någon som har koll på vad bilarna har gått för vid försäljningarna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Helt hjärndött av Saab att inte serieproducera denna modell. Karossen fanns ju redan färdig. Det hade bara varit att fixa en extra uppsättning pressverktyg.

    Med en kombimodell av 9000 så tror jag inte att Saab hade suttit i klistret på samma sätt idag faktiskt.

    Även en dieselmotor hade ökat försäljningen väldigt mycket.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Saab 9000 COMBI

    På den tiden såldes det knappt inga personbilsdieslar alls...
    Fredrik J

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    På den tiden såldes det knappt inga personbilsdieslar alls...
    Inte i Sverige, nej. Men i andra delar av världen har andelen dieslar varit betydande väldigt länge.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Saab 9000 COMBI

    Angående diesel tror jag att Saabs problem var att när man väl satte dieslar i bilarna var dom inte bra. Dieselmotorn har utvecklats väldigt de senaste 15åren.
    Fredrik J

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Angående diesel tror jag att Saabs problem var att när man väl satte dieslar i bilarna var dom inte bra. Dieselmotorn har utvecklats väldigt de senaste 15åren.
    En kombination skulle jag säga. Dieslarna kom alldeles för sent och var alldeles för dåliga när de väl kom. Man hade behövt en diesel senast i början av 90-talet för att hänga med på världsmarknaden.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Saab 9000 COMBI

    Hade Saab monterat dieselmotorer redan i början av 90-talet hade man ju varit tidigt ute. Innan var det ju bara Mercedes som sysslade med personbilsdiesel i stor skala och det var ju inte precis bilar som rankades som sportiga...

    Audi introducerade personbilsdiesel -89 och Volvo dröjde ända till -96 och någonstans där borde Saab hängt på. Volvo kunde handla av VW. Saab var hänvisad till GMs lager...
    Fredrik J

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hade Saab monterat dieselmotorer redan i början av 90-talet hade man ju varit tidigt ute. Innan var det ju bara Mercedes som sysslade med personbilsdiesel i stor skala och det var ju inte precis bilar som rankades som sportiga...

    Audi introducerade personbilsdiesel -89 och Volvo dröjde ända till -96 och någonstans där borde Saab hängt på. Volvo kunde handla av VW. Saab var hänvisad till GMs lager...
    Volvo 240 fanns med dieselmotor och den slutade tillverkas 1993. När den motorn lanserades vet jag inte, men sannolikt ett par år innan nedläggning i varje fall. Motorn tillverkades av VAG så jag antar att de använde den själva också.

    Peugeot har också haft dieslar väldigt länge. Åtminstone sedan 60-talet. Opel Ascona fanns med diesel i början av 80-talet. Citroen lanserade en diesel i CX år 1978. Listan kan göras lång.

    På vissa marknader har diesel varit väldigt stort länge. Därför menar jag att Saab borde ha varit mycket tidigare med sådana motorer. Senast i början av 90-talet borde man ha haft det.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Saab 9000 COMBI

    Jag fick tillfälle att köra en 240 diesel i slutet av 80-talet. Bilen var att jämföra med ett arbetsfordon och hade passat mycket dåligt in på Saabs image. Kanske fanns det marknader där man körde diesel av skatteskäl eller något. Det var inget man valde frivilligt. Bilen jag körde ägdes av en lantbrukare med egen tank.

    När Saab satte diesel i 9-3 var det ju ingen direkt lyckad installation. Stod bilarna för nära varann i leveranshagen kändes det som backspeglarna mycket väl skulle kunna slå ihop...
    Fredrik J

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Saab 9000 COMBI

    Ja Saab borde alltid byggt kombis. Kommer ihåg hur det pratades på 80-90-talen om att folk saknade en riktig kombi.

    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag fick tillfälle att köra en 240 diesel i slutet av 80-talet. Bilen var att jämföra med ett arbetsfordon och hade passat mycket dåligt in på Saabs image. Kanske fanns det marknader där man körde diesel av skatteskäl eller något. Det var inget man valde frivilligt. Bilen jag körde ägdes av en lantbrukare med egen tank.

    När Saab satte diesel i 9-3 var det ju ingen direkt lyckad installation. Stod bilarna för nära varann i leveranshagen kändes det som backspeglarna mycket väl skulle kunna slå ihop...
    Fast man kan inte riktigt tänka i sådana termer som företagare. Om marknaden vill ha diesel så erbjuder man det om man är ute efter att sälja bilar.

    Jag har svårt att tro att potentiella köpare av en Saab med bensinmotor hade avskräckts av att det funnits en sur diesel på programmet. Naturligtvis hade man inte heller behövt saluföra modellerna i Sverige och på andra marknader där bensin var dominerande om man var rädd att skada imagen.

    Jag har flera släktingar som är entreprenörer och alla är eniga om att det absolut väsentligaste för att bli framgångsrik är att hela tiden lyssna på marknaden och ta fram det som kunderna efterfrågar. Saab höll för öronen istället.

    Kombikarosser och dieselmotorer hade lätt dubblat Saabs försäljning globalt. Det är jag övertygad om. Då hade man förmodligen inte suttit i skiten på samma sätt idag.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Kombikarosser och dieselmotorer hade lätt dubblat Saabs försäljning globalt.
    När Saab väl fick kombi och diesel i 9-5 till årsmodell 2002 såg vi ju inte någon direkt boost i försäljningen.
    Dagens dieselmotor är otroligt väl utvecklad.
    Jag kör själv diesel idag.
    Hur undermålig dieselmotorn var för 15-20år sedan glöms lätt bort. Då var det möjligheten att köra på myglad diesel samt driftsäkerheten som var motortypens främsta argument.
    Fredrik J

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Kombikarosser och dieselmotorer hade lätt dubblat Saabs försäljning globalt.
    När Saab väl fick kombi och diesel i 9-5 till årsmodell 2002 såg vi ju inte någon direkt boost i försäljningen.
    Dagens dieselmotor är otroligt väl utvecklad.
    Jag kör själv diesel idag.
    Hur undermålig dieselmotorn var för 15-20år sedan glöms lätt bort. Då var det möjligheten att köra på myglad diesel samt driftsäkerheten som var motortypens främsta argument.
    Är dock nyfiken på vad Saab hade gjort med en diesel om de hade utvecklar motorn från start.... på 80, tidigt 90-tal. Saab var ändock tätt knutet till dieselkungarna Scania, hade otrolig kunskap inom områden som turbo, insprutning och tändsystem.
    Så man kan drömma om att mid80's Saab-diesel inte hade varit att jämföra med Volvo och Mercedes rökmaskiner.

    I övrigt kan man bara säga "om om inte fanns så..."
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Saab 9000 COMBI

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Kombikarosser och dieselmotorer hade lätt dubblat Saabs försäljning globalt.
    När Saab väl fick kombi och diesel i 9-5 till årsmodell 2002 såg vi ju inte någon direkt boost i försäljningen.
    Dagens dieselmotor är otroligt väl utvecklad.
    Jag kör själv diesel idag.
    Hur undermålig dieselmotorn var för 15-20år sedan glöms lätt bort. Då var det möjligheten att köra på myglad diesel samt driftsäkerheten som var motortypens främsta argument.
    Fast allt handlar ju om hur konkurrenskraftiga motorerna är i sin tid. De första dieslarna i 9-5 tillhörde förmodligen bilvärldens sämsta i början av 2000-talet. Den största gick ju inte ens att få med automat, vilket alltid varit eftertraktat bland dieselkunder. Självklart sålde dessa inget vidare. Hade man kommit med en konkurrenskraftiga dieslar istället, så är jag övertygad om att försäljningen hade ökat markant.

    Visst var dieselmotorn sämre för 20 år sedan, men det ändrar inte det faktum att det såldes väldigt mycket dieselbilar redan då. Helt obegripligt att Saab inte hakade på det tåget. Då hade ju Saab dessutom friheten att köpa en bra motor av precis vem som helst istället för GM.

  17. #37

    Re: Saab 9000 COMBI

    Väcker liv i denna tråd...

    Blev paff när jag såg denna kombin, aldrig hört eller sätt innan.
    Mycket snygg kombi tycker ja.





  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Saab 9000 COMBI

    Klart udda vagn, men nu ser det ju ut som att den är på väg att möta ett mörkt öde? Eller vågar man hoppas att någon håller på att renovera upp front och bakdelen?
    MEDLEM 7032.

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Saab 9000 COMBI

    Den bilen håller nog inte på att möta ett mörkt öde. Den håller förmodligen på att förädlas till en Saab.

    Det är, såvitt jag kan se, en Lancia Thema Combi som hittills ännu bara förärats 9000 huv och CS Aero/A50 främre stötfångare.
    Man kan se att den har Lancias kromade vindrutelist kvar, kan man möjligtvis skönja krom på bakrutelisten också? Avgasutblåset är också Lancia. Antennen i framkant på taket är också på Italienskt manér.
    Hoppas att personen går i land med projektet fullt ut. Det bör inte vara omöjligt om man har en bra donatorbil.

    Här ett par bilder på äkta Lancia Thema Combi






    Edit: Lägger till några bilder här nedan:

    En liten teaser kanske? Thema fanns ju också med modellbeteckningen 8 32, utrustad med en V8 från Ferrari. Kanske något att hinka i? (Då för ljudets skull, för effektmässigt slår ju de södertäljetillverkade saabmotorerna Ferraris V8 med råge).


    Themas ACC-panel. Känns den igen kanske?


    Interriörbild från Lancia 8 32
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Saab 9000 COMBI

    Antar att bilen ovan är densamme som det finns en väldigt väldigt kort projekttråd om här på STCS. Byggdes på en Lancia Thema som skulle Saab:ifieras

    Motorn i 8.32 kallas för "Ferrari-motor", men har inte suttit i nån Ferrari. Utvecklad av kanske, och en del komponenter samma som en annan Ferrari-V8. Ett ämnde som diskuterats i en annan tråd på detta underbara forum

    Baklucka med nedfällbara vingen i ren James Bond-anda från en 8.32 vore roligt att spana in. Man kan även undra om det eljusterbara baksätat som lär finnas i nån av 9000 syskonen passar..
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Nya Saab 9-5 Combi
    Av Sharky© i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 00:25
  2. saab 9-3 Combi biopower 08
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 15:16
  3. Saab 9-3 '08 Combi- AUX i armstödet?
    Av damightytom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 09:01
  4. monteringsanvisning cd växlare saab 9-5 combi
    Av krokiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:57
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •