Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    4

    Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Kan någon ge mer info om detta?
    viewtopic.php?f=3&t=276356&start=0
    Har försökt kolla om det går att montera GSM-styrning på värmaren och det verkar fungera enligt vissa trådar. Kan ni ger mer info om hur ni har gjort!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Jag kan intyga att det fungerar på både 9-5 TiD -07 och -09
    På -07:an satt det en Eberspächer Calltronic som jag även demonterat.
    Min bedömning är att monteringen är tämligen enkel.
    De enda kablar som kopplas till bilen är plus (+) minus (-) och en styrkabel.
    Utöver det är det en antenn som klistras i rutan och en startknapp/indikeringslampa som monteras i instrumentpanelen för manuell start/stopp av värmaren. Indikeringslampan lyser när värmaren är aktiverad via Calltronic/knappen.

    Styrkabeln är det enda som är krångligt.
    Den var ansluten till något, minns inte vad, i elcentralen bakom batteriet. Jag får det till att något i denna central jordas av Calltronic.
    Mellan Calltronic och bilen fanns ett relä monterat som verkar ha till uppgift att växla polaritet på styrsignalen från Calltronic. Min gissning är att Calltronic skickar ut en plus-signal medan bilen behöver jord för att starta värmaren.

    Här finns inkopplingsanvisning
    http://www.eberspaecher.no/servlet/PB/s ... tronic.pdf

    Den andra bilen, dvs en 9-5 SC TiD Griffin -09 sitter det en Call Start GSM från Selco http://www.selco.se/produkter.html
    Funktionen är pecis lika som Calltronic men jag vet inget om installationen.

    edit: fixade länken
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    4

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Funkar det med alla funktioner som Eberspächer säger:
    Dialogue with the pre-heater: On/off, ventilation, heating/ventilation period

    Det som är mysko med det här är att Eberspächers tekniska support säger att det INTE fungerar på 9-5 TiD from -07. Har pratat med dom tidigare, det går inte att ansluta eftersom det inte finns någon analog ingång/utgång!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Start/stopp och fördröjd start (inprogrammering av starttid) fungerar.
    Osäker hur det är med ventilation, har aldrig provat det men det borde funka eftersom kupetempen styrs av klimatanläggningen.

    Det var inte alldeles självklart att hitta någon som kunde sälja och montera prylarna. Fick tjata en del innan det löste sig. Det var min Saabhandlare som fixade detta när bilen köptes ny
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    4

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Ska göra ett försök i morgon med min Saabhandlare och se vad dom säger.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Start/stopp och fördröjd start (inprogrammering av starttid) fungerar.
    Osäker hur det är med ventilation, har aldrig provat det men det borde funka eftersom kupetempen styrs av klimatanläggningen.

    Det var inte alldeles självklart att hitta någon som kunde sälja och montera prylarna. Fick tjata en del innan det löste sig. Det var min Saabhandlare som fixade detta när bilen köptes ny
    Men är det originalvärmaren som startas i ditt fall? Det är en väldig skillnad på att starta en eftermonterad värmare och en original "integrerad" motsvarighet.
    För vad jag vet så är det som så att den originala startas via CAN-buss och då är det inte möjligt att eftermontera nån fjärrstart som har analog startsignal +12v eller jord.

    Sen har jag senare hört att den digitala startsignalen som finns i tex Calltronic (vilket jäkla fult namn förresten..) faktiskt KAN starta originalvärmaren men att den samtidigt genererar en del felkoder i bilen som man inte blir av med.

    Hur var det men din Saab SaabAero?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Det är originalvärmaren som används och jag har inte uppmärksammat några felkoder.
    Just felkoderna kan jag inte garantera då jag inte har tillgång till CANDI-boxen men det ger ia inga felkoder som tänder motorlampan.

    Calltronicen har art nr: 22 1000 32 27 00 och ser ut såhär.



    Enl monteringsanvisningen heter utsignalen "tillkopplingssignal S+"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    4

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Vilken soppa!
    Ja, det här är verkligen inte lätt - att få någon att eftermontera en styrning verkar vara svårare än att flyga till månen!
    Men nu är jag i alla fall det hela på spåren. Har lyckats få tag på en monteringsanvisning som visar hur man eftermonterar en värmare med GSM-styrning. Och enligt uppgift skall det vara möjligt att ansluta GSM:en till en fabriksmonterad värmare. Väntar nu på ytterligare ett besked innan jag känner mig så säker att jag kan gå till elfirman och tala om hur GSM-styrningen skall anslutas.
    Som det ser ut nu skall allt anslutas till ett 32-poligt kontaktstycke bakom instrumentpanelen. Där finns den en plussignal som skall användas för GSM-styrningen.
    Sedan skall man fixa till ytterligare en koppling på baksidan av ACC-panelen.

    @SaabAero, varför har du plockat bort din Calltronic? Du kanske också har lite mer info om det jag har fått fram?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Montering av GSM styrning på 9-5 Tid:s värmare

    Citat Ursprungligen postat av SGS
    @SaabAero, varför har du plockat bort din Calltronic? Du kanske också har lite mer info om det jag har fått fram?
    Calltronicen plockades bort när bilen såldes.
    Har väl ingen ytterligare info än den jag skrivit tidigare. Lite märkligt att den inte var inkopplad på samma sätt som du beskriver men det kan ju vara den enskilde montören som haft en egen idé om var i bilen det är lämpligast att koppla in.
    Minnet säger att det var inkopplat med en strömtjuv på en kabel men jag kan minnas fel..

    Om några veckor har jag möjlighet att kika lite på den andra bilen där det sitter en Call Start GSM istället
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Inkontinens efter montering av Calix-värmare 9-5
    Av linn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 11:38
  2. 091b värmare
    Av jonnieaero i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 15:03
  3. Montering av mok värmare i en Toyota corolla t-sport
    Av pille i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 02:18
  4. Styrning av Webasto värmare.
    Av Martin Jonsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •