Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OG 9-3 Läcker vatten

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    OG 9-3 Läcker vatten

    Jag har en OG 9-3 Aero som verkar läcka vatten.

    Har man kört en vända, ställer bilen på plan mark så kan man tydligt se att det bildats en liten vattenpöl.
    Jag har kontrollerat vattnet och konstaterat att det bara är vanligt vatten, dvs ingen glykol eller dyl i vattnet. Utan enbart just vatten.
    AC'n fungeraroch kyler som den skall.
    Jag har kollat under bilen och inte hittat källan till vattnet.

    Kan det vara kondens ifrån acn? och vart kan det tänkas läcka ifrån?

    Gäller bil i signatur.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  2. #2

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Du har svarat på din fråga själv, det är AC'n, iaf en del av AC'n nämligen kondensorn. Vart den sitter vet jag inte exakt men tror att det är alldeles bakom motorn? Rätta mig någon jag behöver veta.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensor

    Om du märker att du tappar kylarvatten är det dags att börja orooa sig

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Aha, tack!

    Får la plocka fram stora haynes boken när jag kommer hem då
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    kondensorn sitter framför motorn! oftast framför kylaren i fronten...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Aha, tack!

    Får la plocka fram stora haynes boken när jag kommer hem då

    det ska bildas kondens på marken... normalt

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Det vore värre om AC;N funkade och det INTE bildades vatten under bilen för då sitter dräneringsslangarna igen vilket kan medföra att kondensvattnet rinner in i kupén istället vilket väl kanske får ses som mindre lyckat.

    Men se det så här; Billigare bilreparation än det här får du leta efter.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det vore värre om AC;N funkade och det INTE bildades vatten under bilen för då sitter dräneringsslangarna igen vilket kan medföra att kondensvattnet rinner in i kupén istället vilket väl kanske får ses som mindre lyckat.

    Men se det så här; Billigare bilreparation än det här får du leta efter.

    haha

    Jag har i ärlighetens namn aldri glagt märke till det förut.
    Men jag skulle däremot inte kalla det lite konddens..Det blir en liten pöl under bilen

    Som sagt, better safe then sorry
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Men jag skulle däremot inte kalla det lite konddens..Det blir en liten pöl under bilen
    Får mig att tänka på vad som har sagts om Land Rover; den läcker inte olja, den markerar revir.

    A Land Rover doesn't leak oil, it marks its territory.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Men jag skulle däremot inte kalla det lite konddens..Det blir en liten pöl under bilen
    Men det är ju kondens fast i en större mängd så jag vet inte varför vi ska kalla det för något annat?

    Varm luft kan bära mer vatten(fukt) än vad kall luft kan bära. När man sänker temperaturen på varm luft så får inte fukten "plats" och måste ta vägen någonstans varpå det fälls ut som vatten, kondens.

    Du vet ju antagligen hur blött det kan bli på glaset/bordet av ett ölglas med kall öl en varm sommardag. Tänk dig det ölglaset fast uppskalat för att kunna kyla en hel bil-kupé.

    Det blir en hel del vatten som ska ut ur luften när man sänker temperaturen från säg +25°C till +4°C.



    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Men jag skulle däremot inte kalla det lite konddens..Det blir en liten pöl under bilen
    Får mig att tänka på vad som har sagts om Land Rover; den läcker inte olja, den markerar revir.

    A Land Rover doesn't leak oil, it marks its territory.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Kondensorn sitter ju i fronten ihop med kylaren.

    Det heter ju förångarhus. Så det bildas en hel del ånga som kan bli en rejäl mängd en varm och fuktig sommardag i svedala.

    Nån gång på 80-talet fick morsan spel första dagen med riktig värma o första saaben med ACC. Hon ringde bärgaren då hon trodde kylaren spruckit o hadde 8 mil till närmaste verkstad.

    Det vart INTE billigt. Farsan va på tjänsteresa utomlands och vi ungdomar va hemma i stan. Stort garv bara sen, trots den något dyrköpta erfarenheten.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: OG 9-3 Läcker vatten

    Pja. En bil-ac gör ju rent tekniskt egentligen ingenting annat än vad en vanlig inomhus ac, luftvärmepump eller ett kylskåp för den delen gör. Bara lite mindre praktiska lösningar som skiljer för att uppnå i grunden samma funktion.

    Men visst hajjar till när man ser en pöl under bilen.. Oftast kan ju pölar under bilen vara förenat med mindre roliga fel/kostnader...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läcker in vatten i min NG9-3
    Av jockesvensson i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2021-05-13, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •