Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: ELM3271 eller canusb

  1. #1

    ELM3271 eller canusb

    ***Amatör inom området***Jag har lite funderingar på vad jag ska använda om man vill se live värden från bilen på pc samt kunna släcka koder och helst kunna programera om boxen. Köpa en tech2 går ju lös på 8k från kina hmm lite dyrt :-)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: ELM3271 eller canusb

    Jag hade köpt en Canusb. Om du ska programmera om boxar. Och om du bara ska släcka koder o live data så fungerar Elm327 bra.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  3. #3

    Re: ELM3271 eller canusb

    Så om jag köper en Canusb kan man även med den se data live och släcka koder. Vad använder du för program i pc'n till Canusb?

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av mmegaman
    Så om jag köper en Canusb kan man även med den se data live och släcka koder. Vad använder du för program i pc'n till Canusb?
    De som finns här:
    http://trionic.mobixs.eu/
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5

    Re: ELM3271 eller canusb

    Programet ser helt underbart ut. Var kan man köpa en Canusb någonstans?

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: ELM3271 eller canusb

    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7

    Re: ELM3271 eller canusb

    Nu kommer en följdfråga.. Blev också sugen att läsa av värden i realtime, Laddtryck,insugstemp mm mm. För att få allt att lira vad är det man behöver?
    1. Bärbar dator med Windows vitsa nyare, funkar programmet med 32/64 bitars.
    2. CANUSB
    3 T8Suite

    Känns som det behövs fler komponenter, berätta någon gärna från grunden...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Nu kommer en följdfråga.. Blev också sugen att läsa av värden i realtime, Laddtryck,insugstemp mm mm. För att få allt att lira vad är det man behöver?
    1. Bärbar dator med Windows vitsa nyare, funkar programmet med 32/64 bitars.
    2. CANUSB
    3 T8Suite

    Känns som det behövs fler komponenter, berätta någon gärna från grunden...
    Är inte uppdaterad på just T8Suite men du behöver en kabel mellan CANUSB och bilen också.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Är inte uppdaterad på just T8Suite men du behöver en kabel mellan CANUSB och bilen också.
    Du menar OBD2 kabel som går till COM porten till CANUSBn?

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Är inte uppdaterad på just T8Suite men du behöver en kabel mellan CANUSB och bilen också.
    Du menar OBD2 kabel som går till COM porten till CANUSBn?
    Väldigt viktigt att veta att det inte är någon "COM" port utan bara en kontakt som kallas DB9, datan som förs över är helt annorlunda och strömmen som går i kan förstöra intefacet om det är felkopplat!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11

    Re: ELM3271 eller canusb

    Okej. Jag som har en 9-5'a 00 behöver en canusb kabel och mer kabel? Canusb har jag sett var man kan köpa. Är det någon som vet var man får tag på den andra kabeln eller kablarna som man behöver?

  12. #12

    Re: ELM3271 eller canusb

    Det går ju alltid att köpa en billigt ELM327 OBD2 till BlueToooth adapter för ett par hundringar ikl. frakt från eBay och köra programmet Torque på mobilen.

    http://youtu.be/d9sJh-pC6Qs

    Har skaffat betalversionen av Torque sen jag filmade detta, vilken är mycket trevligare!
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  13. #13

    Re: ELM3271 eller canusb

    Håller på att meila med kina om en tech2. Har just nu fått priset 1000$ ink frakt. Är det någon som har erfarenhet av tech2? Är det bra skit så det är värt att köpa en?

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av mmegaman
    Håller på att meila med kina om en tech2. Har just nu fått priset 1000$ ink frakt. Är det någon som har erfarenhet av tech2? Är det bra skit så det är värt att köpa en?
    Tech2 kan inte "programmera om boxen", enbart uppgradera till nyare programvara från Saabs databas om du har tillgång till den.

    Lite mer info från andra som gjort samma sak:
    viewtopic.php?f=7&t=303054
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15

    Re: ELM3271 eller canusb

    Hmm verkar inte vara någon hitt med tech2 från kina. Men om man använder canusb får man ut samma data som elm327 plus mera info? Eller räcker det med elm327 om man inte ska programera boxen?

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av mmegaman
    Hmm verkar inte vara någon hitt med tech2 från kina. Men om man använder canusb får man ut samma data som elm327 plus mera info? Eller räcker det med elm327 om man inte ska programera boxen?
    Canusb med rätt kontakt mot bilens nätverk så får du ut betydligt mer är ELM interfacet!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    ... utan bara en kontakt som kallas DB9, ...
    men som i verkligheten heter DE9.

    D är typen av kontakt.
    Andra bokstaven är skalets storlek; B är den som brukar ha 25 stift, E brukar ha 9 stift.
    Siffrorna är antalet stift.

    Exempel:
    DB25 användes i PC för COM och LPT.
    DE9 används i PC för COM och på en del CAN-busprylar.
    DE15 används för VGA. Samma skal som DE9.
    DB13W3 användes av t.ex. Sun och SGI för skärmar. Har 13 vanliga stift plus 3 koax i samma skal som DB25.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: ELM3271 eller canusb

    Sen kan ju de tidiga årsmodellerna vara lite krångliga att få kontakt med om du har en vanlig OBDII läsare

  19. #19

    Re: ELM3271 eller canusb

    Hjälp har skaffat en ELM327 till min 95 kombi 00'a- Kopplat in den och provat många prog. nu. Det senaste jag provade var Proscan full vers. Allt går fint tills den ska koppla mot bilen. Då får jag fel att den inte kan kommunicera med bilen och jag bör kolla protokollet. Läst lite att 00'ans kombi eventuellt har fel mjukvara så den inte fungerar mot elm327. Finns det någon där ute som har fått det att fungera eller är det bara att lägga prylarna på hyllan och sörja.

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: ELM3271 eller canusb

    Citat Ursprungligen postat av mmegaman
    Hjälp har skaffat en ELM327 till min 95 kombi 00'a- Kopplat in den och provat många prog. nu. Det senaste jag provade var Proscan full vers. Allt går fint tills den ska koppla mot bilen. Då får jag fel att den inte kan kommunicera med bilen och jag bör kolla protokollet. Läst lite att 00'ans kombi eventuellt har fel mjukvara så den inte fungerar mot elm327. Finns det någon där ute som har fått det att fungera eller är det bara att lägga prylarna på hyllan och sörja.
    Ja har en -00a som funkar utmärkt med ELM'n, brytpunkten var ju 99-00 kan det vara så att din igentligen är en 99a?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Var köpa CANUSB eller liknande?
    Av crille93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 11:09
  2. CANUSB Adapter
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 15:09
  3. canusb hjälp
    Av jonnyfrej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •