Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "Surrande" insugsljud Saab 9-3 aero -01

  1. #1

    "Surrande" insugsljud Saab 9-3 aero -01

    Hej
    Har på senare tid fått ett väldigt högt surrande insugsljud. Låter inte alls friskt, nästan elektriskt låter det. Låter alltså mest vid fullgas på fullt ladd.
    Bilen i övrigt har t19 turbo, kn filter i luftburk och 3" helsystem, om det är till någon hjälp.
    Har inte märkt någon vidare effektminskning men det låter som sagt inte så friskt så jag trycker helst inte i onödan på gasen.

    Kan det vara nån impeller i turbon (som gått mindre än 1000 mil) som e kass? eller typ grenrörspackning eller något?

    Har kollat alla vaccumslangar, tryckslangar osv.

    Någon som har varit med om samma eller någon som vet vad det kan vara?
    280/400

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: "Surrande" insugsljud Saab 9-3 aero -01

    Har varit ute för det på 3 av mina Saab"lar" har då varit första steget mot ett turbo ras.
    När jag känt på glappet i turbon så har radial glappet varit nästan obefintligt men axial glappet har varit flera millimeter.
    Dock har det inte hindrat framfart eller tung stortå, en av bilarna körde jag nog ca 1000mil med innan radial glappet blev påtagligt.

  3. #3

    Re: "Surrande" insugsljud Saab 9-3 aero -01

    Okej, jag som hade hoppats på något enkelt fel. :/
    Turbon är ny sen februari i år. Är det möjligt att den redan är sönder? Har alltid varit noga med att kyla turbon på tomgång efter körning.. den har kanske gått rätt hårt, men det ska den väl tåla, det var ju bl.a därför jag valde bort original turbon, i hopp om att t19 skulle hålla bättre.
    Du har inga andra förslag på vad det kan vara?
    Och om någon vet ifall maptun lämnar nån slags garanti?
    280/400

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: "Surrande" insugsljud Saab 9-3 aero -01

    Enda förslagen jag har är nog att provtrycka "trycksidan" samt testa utan evac.
    Därefter så är det att inspektera turbon, lossa cobran o känna efter glapp o kolla turbin bladen med spegel.
    Genrörs packning kan du utesluta, första tecknet brukar vara seg spoolupp.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: "Surrande" insugsljud Saab 9-3 aero -01

    Byt lagren i turbon själv, det finns lagersatser att köpa på Ebay, c:a 1000:-. Troligen har ditt stödlager nötts ner och turbinen touchar turbinhuset vid visst driftsfall. Kör du längre så blir det turbinsallad...

    Att byta lagren är inte svårt, rätt spårringstång krävs, annars är det rätt så pang på. Notera turbinens läge på turbinaxeln genom att ritsa över båda så klarar du balansen turbin/axel.

    Sen bör du nog fråga dig varför lagret ger upp efter 1000mil. Hur är det med din oljeretur? Får snurran kylvatten ordentligt etc.

    VH

    Johan.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 "Aero" 2.3, 225hk, 1998, 22000 mil, originalturbo.
    Av dboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 18:43
  2. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •