Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ventillyftare som knackar. Eller?

  1. #1

    Ventillyftare som knackar. Eller?

    Hej ahr en Saab 95 2,3t -01 som det har bytts kamkedjesats, turbo samt både vev och ramlager. Problemet är att den knackar. Dom på verkstaden tror att det är ventillyftare som låter. När man varvar upp den och sedan släpper gasen så slår det alltid snabbt 3 gånger vid 1500 varv. Låter mest på tomgång eller vid mycket gaspådrag. Ibland så försvinner ljudet på tomgången för att sedan komma tillbaka och sedan ibland försvinna igen. Någon som kan säga säkert att detta är ventillyftare?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Skulle kunna vara en kolvbult också, bara så rent spontant...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Min knackar också när motorn är ljummen eller när bilen bara har stått en ca 1-2 timmar dock försvinner ljudet om jag varvar lite försiktigt eller bara kör med bilen en liten bit sen är det knäpptyst.

    Jag trodde det var kedjan först då alla drev byttes samt kam + balansaxel kedja. Men om knackandet följer vartalet från låga varv och sen försvinner nog fasen måste det väl ändå vara en lyftare som är lite dålig?

    Min låter dock aldrig under färd eller på tomgång, bara om ovanstående scenario inträffar dvs jag har kört med den och låter den stå en 1-2 timmar.

    Låter aldrig när motorn är kall vid uppstart.
    /Magnus

  4. #4

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Var det nåt fel på din gamla tråd, eftersom du började en ny?

    viewtopic.php?f=3&t=310485

    .
    Signaturlös

  5. #5

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Nja känndes inte som att jag fick så mycket svar där, där var det ju mycket annat också som inte hörde till om det verkligen var en ventillyftare och så.
    Det följer varvtalet och låter nog som värst vid ca 1500 varv. Vev och ramlager bytte på en verkstad och dom sa att varken vevaxeln eller kolvarna hade tagit stryk så jag får väl lita på dom. Eller? Det var på en auktoriserad Saab verkstad så dom borde ju kunna det där?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Du kan ju hänga av drivremmen och köra lite på tomgång. Försvinner ljudet är det något som drivs av remmen, t.ex en vattenpump. Jag hade ett rätt obehagligt "knackande" ljud på min 9-5 för ett tag sen, det försvann när jag hängde av drivremmen. Vattenpumpen byttes och ljudet är borta.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Ja det är med största säkerhet en eller fler ventiltryckare som är täppta.
    Jag hade exakt samma symptom och lät som värst när man släpte gasen och varvet sjönk mot tomgång.
    Med lite tur kan det räcka med en invändig motor tvätt samt olje byte med bra tunn olja.
    I värsta fall så får man byta samtliga tryckarna, förbaskat svårt att veta känna vilken det är som är dålig.
    Jag gick genom ett helvete med försöka lösa det på billigaste vis själv, men med facit i hand hade det varit värt varenda öre och lämna in bilen för byte av alla tryckare.
    Btw. bästa/effektivaste invändiga motor tvätten för att få liv i tryckare är med diesel.

  8. #8

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Citat Ursprungligen postat av iSAAB
    Ja det är med största säkerhet en eller fler ventiltryckare som är täppta.
    Jag hade exakt samma symptom och lät som värst när man släpte gasen och varvet sjönk mot tomgång.
    Med lite tur kan det räcka med en invändig motor tvätt samt olje byte med bra tunn olja.
    I värsta fall så får man byta samtliga tryckarna, förbaskat svårt att veta känna vilken det är som är dålig.
    Jag gick genom ett helvete med försöka lösa det på billigaste vis själv, men med facit i hand hade det varit värt varenda öre och lämna in bilen för byte av alla tryckare.
    Btw. bästa/effektivaste invändiga motor tvätten för att få liv i tryckare är med diesel.

    Ja jo har väl gjort en sisådär 7-8 oljebyten den senaste månaden. Med flera invändiga motortvättar. Blev ju så när jag först bytte kamkedja sedan turbo sedan ner med tråget en extra gång samt sedan inne på verkstaden när dom byte vev och ramlager, har även provat att haft i Wynns hydraulic valve lifter concentrate eller vad det heter. Ingen märkbar förändring Det är kul med bilar...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Vad tog verkstaden för att byta vevlager?
    /Magnus

  10. #10

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Vad tog verkstaden för att byta vevlager?
    6500:- gick det på med olja, filter, även ramlager, samt att jag hade råkat haft av en pinnbult till turbon som dom borra ur och satte i en ny.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Ok, SAAB här i Östersund som förvisso har blivit en mekonomen verkstad nu skulle ta runt 6000 kr inkl. lyftare för att byta alla 16 lyftarna.

    Ska ta en funderare på detta, jag fick ramlager bytt för några år sedan i samband med att kolvringar + att en cylinder fick honas lite då min drog mycket olja, dock så behövdes inte vevlager att bytas.
    /Magnus

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Fråga runt lite mera efter priser.
    Ca 3000:- kostar lyftarna på speedparts.
    För mig som inte är elit mekaniker så tar det max 1tim o byta.
    Så 4500:- skulle kännas skäligt för detta.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    15

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Ah glömde ytterligare ett alternativ.
    Köp en bb topp på skroten o byt hela toppen, så löste jag det hela.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Ja ska kolla om någon kan göra det svart såklart. Ska dock jämföra med lite verkstäder här i Östersund, för en sån liten stad har vi ändå en hel del bilverkstäder.
    /Magnus

  15. #15

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Sådär nu har jag äntligen fått hem nya lyftare så nu återstår bara 1 problem... Vill någon vänlig själ förklara lite snabbt hur man gör detta enklast? Måste jag lyfta av hela toppen eller räcker det med att ta loss kammarna?

  16. #16

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Happ bytt samtliga lyftare nu och det knackar fortfarande... Någon som har en ide?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Slutar ditt knack efter att oljetrycket har gått upp? Eller knackar den hela tiden?

    Min slutar när oljetrycket har gått upp lite, dock störande ändå.
    /Magnus

  18. #18

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Slutar ditt knack efter att oljetrycket har gått upp? Eller knackar den hela tiden?

    Min slutar när oljetrycket har gått upp lite, dock störande ändå.
    Nej det är olika men att det slutar helt kan jag inte påstå. Det låter nästan jämt när man belastar motorn lite, alltså bara när man ökar farten. Sen brukar det låta på tomgång men ibland låter det inte då heller. Det kommer och går hela tiden. Kan det vara så att det har fastnat skit i oljekanalen till nån lyftare? Annars får jag lov att riva ner och kolla på oljepumpen tror jag.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Det är inte spridar knack då?
    SAAB 9-3 Aero -01

  20. #20

    Re: Ventillyftare som knackar. Eller?

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Det är inte spridar knack då?
    Går det och kolla på något bra sätt?

Liknande ämnen

  1. Byta eller rengöra ventillyftare? 9000 2.3t
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 20:23
  2. tomma ventillyftare.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 00:18
  3. Snabb fråga - Ventillyftare?
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 22:27
  4. Ska mina ventillyftare ticka??
    Av Mr.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •