Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Köphjälp husvagn

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Köphjälp husvagn

    Letar efter en husvagn till nästa säsong.
    Det som lockar mest är ju en barnkammarvagn med fullängdsbäddar.
    Har fastnat lite för Kabe Safir 590 GDL. Även kollat på Cabby 590 barnkammar modell.
    Det är ju ett enormt utbud på blocket. Vet inte riktigt vad man ska leta efter. Svenska vagnar kollas det mest på.

    Vagnen ska brukas efter bilen och inte stå still. Behöver ju inte vara med barn kammare nödvändigtvis. Bara det finns möjlighet till att ha en soff/dinett grupp öppen så det inte behöver bäddas ner hela tiden.
    När vagnarna blir större känns det som dom blir billigare. Svårare att sälja? För tunga?
    Vad ska man säga i pris då? Så ny vagn som möjligt för så lite pengar, inte över 100kkr!
    Vikten får inte överstiga 1800kg då jag inte har lust att byta bil.

    Tips och idéer välkomnas!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Stora vagnar = tunga vagnar = E-kort = färre möjliga spekulanter. 1800kg är tungt att dra. Speciellt om man ska lämna plan mark någon gång. Nere på kontinenten är dessutom stora husvagnar ganska ovanliga. Man får lätt problem med att komma in på campingplatser.
    Drog själv runt en Polar 560 2,5 på franska rivieran i somras och det var inte självklart överallt. Köp så liten vagn ni kan och semestra där solen skiner istället.
    Fredrik J

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    Tanken är att stanna i Sverige!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Släpade runt familjen i sverige i 6 somrar i rad innan vi tröttnade på det fladdriga vädret och de fulla campingplatserna. Vi drog iväg mot medelhavet och har gjort så de senaste 6 åren. Fantastiskt prisvärd semester.
    Fredrik J

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    okej, tänkvärt! Lite OT: Det blir väl mycket i bränsle t.o.r eller du jämför med en charterresa?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Nej tycker jag inte. Vi har 3 barn så vi får jämföra med 5 flygbiljetter.
    Vi brukar vi vara borta i 4-5 veckor och totala notan brukar landa runt 4000 euro inklusive allt. Kör diesel nu men hade en 9-5 2,3t och drog med i flera år. Brukade dra ungefär 1,3 med vagnen. 500milx1,3x15=ca 10000spänn. Nu går det på ungefär litern.
    Men är man en mindre familj som ska resa en vecka blir charter förmodligen billigare och enklare.

    Resan ner är inte bara en transportsträcka. Vi brukar stanna till i österrike på vägen ner. I år fick vi plussa på ca 1000 euro eftersom vi åkte hem via franska rivieran. Fantastisk upplevelse.

    Skillnaden mot charter är också att är man inte nöjd med nivån så drar man vidare. Campingplatser i södra europa drivs dessutom inte av sommararbetande ungdomar vilket drev mig till suckar i sverige.
    Fredrik J

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    Någon annan som har husvagnstips?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Köphjälp husvagn

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Någon annan som har husvagnstips?

    Finns inte så mycket att tillägga, du har 100.000 och 1800 kg som parametrar samtidigt som du skriver Kabe Safir GDL. Förmodligen det bästa du kan hitta i den prisklassen och kvaliteten, Kabes vagnar är fina och bättre än de andra svenska leverantörerna, men du kan kolla på Kabe Safir XL, funkar perfekt med dubbelbädd nere och överslaf där bak, men det beror helt på hur många ungar du har. GDL är en mycket vettig lösning, hittar du en Diamant XL så är den ännu bättre men en ovanlig rackare. Har själv haft båda. Det funkar med 640 Diamant ute i Europa också, men man är lång hehe.

    Så allt handar bara om att finna en fin GDL med mycket utrustning. Kolla gärna efter en med ugn. den är klart vettig.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    XL känns ju lie billigare i jämförelse med GDL. Har 2 st ungar så då hjälper inte överbädden mycket. Även kikat på diamanten. Då den inte har kasset toa så vet jag inte. Går att installera men...

    kikat lite på en http://www.blocket.se/hassleholm/Cabby_ ... ?ca=16&w=3

    Vettigt pris? För stor?

    Förbrukning mellan vagnarna måste väl vara marginell.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Köphjälp husvagn

    Vettigt pris ja, för stor beror på vart du skall, Kroatien är väl inte det bästa stället för en sådan vagn. Men vad är vikten på den?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Beror som sagt mycket på hur man ska använda vagnen. Tänker man semestra inne i vagnen eller har man den med sig för att sova i?
    När jag var liten åkte vi ofta på skidsemester med husvagn och då blev egenskaper som ter sig betydelselösa på sommaren ganska avgörande.
    Kassetttoa är mycket praktiskt om man vill övernatta på rastplatser. När man väl är på en camping är det ju bara jobbigt att tömma den.
    Har man kraften i bilen (och i körkortet) är boggievagn en fördel. Betydligt mindre känsligt för lastplacering än enkelaxel.
    Fredrik J

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    Vi rullar ofta neråt Falkenberg. Blir några nätter här och där. Bilen är den i signaturen. Vikt vagn 1800 e-kort finns. Drar inte med mig en husvagn längre än Danmark.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Köp då en stor bekväm vagn. Vagnar som är tyngre än vad B-kortet tillåter blir billigare som begagnade.
    Fredrik J

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    Vad är prutmån då tro? ? :-P

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Vet inte men vad jag förstår är den mest lättsålda husvagnen som begagnad en barnkammarvagn som går att dra med B-kort och mellanklassbil vilket ju betyder cirka 1400kg. Dessa har ju ett häpnadsväckande andrahandsvärde.
    En stor 7 metare från 90-talet tror jag inte det är jättemånga som ringer på...
    Fredrik J

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    Angående vagnen i blocketannonsen så ser du ju vad han drar med. Bilens maxvikt för släp är ingen låtsassiffra utan känns som att den är just en maxsiffra. 1800 bakom en 9-5 är tungt. Har du manuell låda brukar man kunna elda lite koppling vid rangering dessutom.
    Fredrik J

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    Har pratat med han. Många som har ringt sa han, men ingen som "satt ned foten" uttryckte han sig.

    Tungt efter vet jag inte riktigt.

    Jag menar det största luftmotståndet är ju samma på en 440 som en 675. Klar det blir mer, men kan ju inte vara jätte skillnad.

    Och se till vikten så har jag släpat ett gäng bilar bakom. 9000, 9-5 mest och då pratar vi ju tjänstevikt på släp + bil.

    Jag vet inte. Kanske är helt ute och cyklar

    Bara spekulerar

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Köphjälp husvagn

    Solifer upplever jag som mer prisvärda än Kabe, lättdragna och stabila.
    Gillar inte Kabes inredning, skulle alla gånger ta en Solifer eller Polar. Kanske en Polar 620 Aero? Perfekt vagn efter en Saab!
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Köphjälp husvagn

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Solifer upplever jag som mer prisvärda än Kabe, lättdragna och stabila.
    Gillar inte Kabes inredning, skulle alla gånger ta en Solifer eller Polar. Kanske en Polar 620 Aero? Perfekt vagn efter en Saab!
    Tack för tipset! Svårt att kolla på någon speciell på blocket när man inte vet vad som ska stå i sökfältet!

    Edit: Vi är 2 vuxna 2 barn, och vill ha soffa/bord kvar som inte behövs bäddas ned.
    just den Polaren verka finns med många lösningar?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köphjälp husvagn

    När man ligger på vägen märks vikten inte så mycket. Då har vindmotståndet större betydelse. Tycker vikten känns mer när man rangerar eller ska starta i backe. Den 560 2,5 jag drar har ett stort luftmotstånd. Jag behöver t.o.m. gasa i nedförsbackarna för att inte tappa fart...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Köphjälp/tips
    Av gäddmannen i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 20:13
  2. Köphjälp Griffin 2008
    Av Moverare i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 16:35
  3. Saab 90 något att ha ? (köphjälp)
    Av Turbo_Knuff i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •